AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.284

E28 M535: Hur byta huvudcylinder till kopplingen?

Bromsolja på golvet. Lägre nivå i behållaren. Fuktigt och lite spill från den lilla mössan på huvudcylindern till kopplingen. Dags att byta. Men hur?

Ett par frågor till någon som har gjort det, alltså:

1. Har jag fattat det rätt om det bara är ett motsvarande bromsrör med en nippel som är skruvad i änden på cylindern? Inget annat?

2. Är det där gummiröret (eller vad det är) i ovankant bara istucket, eller är det skruvat?

3. Skruva bort röret, dra ut gummiröret i ovankant, muttra bort cylindern från fästena, muttra dit den nya och skruva fast röret - klart?

4. Jag fick förklarat för mig att det är lönlöst att lufta bromsarna efteråt. Att pumpa 10^8 gånger på bromspedalen och fylla på bromsvätska skall tydligen vara effektivare?

Tack!

Johan

___
Gör det med stil eller gör ingenting.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Jag har ju bytt denna huvudcylinder+rörbiten till slavcylindern+slavcylinder åtminstone en gång...Var inga konstigheter i skruvandet vill jag minnas..

Problemet som jag fick var att jag inte lyckades lufta det perfekt första gången trodde jag..
Körde alltså vätska bakvägen från slavcylindern mha en "handsugspruta" gick ju hyfsat.. MEN>>> efter "ett tag"(säkert några dagar) såg jag att returfjädern inte var rätt placerad i sin "vagga" eller vad jag ska säga..när den väl var rätt placerad så kändes allting perfekt och var det också :)

Men jag tyckte just "urluftningen" gick bäst med att trycka in vätskan bakvägen via slavcylindern till det "droppade" ur behållaren...sedan pumpade jag också en hel del via kopplingspedalen,hade faktisk hjälp av sonen i det läget :)

Så gjorde jag iaf...OM jag nu inte minns allting galet vilket jag inte tror :)

Mvh Janne.

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Ja...gummiröret som du skriver om är väl bara "hättan/dammtätningen" som sitter pluggad som tätning i väggen s.a.s....sitter bara intryckt vill jag minnas.

Mvh Janne.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.