AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.891

E28 M535: Vilken servoolja? Och vad är det här för olja?

Jag har läst varenda tråd som handlar om servooljor, men det här har inte tagits upp:

Jag måste fylla på servoolja i min M535 E28. I behållaren var överraskande nog inte ATF-olja. Jag kollade runt och fick reda på att det också kan vara CHF eller LHM. Dock är det tydligen katastrofvarning på att blanda eller hälla i fel olja. Jag ringde BMW och de sade CHF 7.1 (mineral). Inte LHM. Finfint. Jag konstaterade dessutom att LHM-oljan är jättejättegrön. Så grön är inte oljan i min servobehållare.

Förre ägaren bytte olja för två år sedan, men minns inte vad han hällde i. Så jag åkte till BMW för att köpa CHF-olja. Väl där visade det sig att BMW, enligt deras dator, inte hade använt LHM-olja i någon bil förrän -92, så det verkar ju vara bekräftat att jag inte ska ha den.

Jag köpte alltså CHF 7.1 men när jag väl hade öppnat förpackningen såg jag att den också var hypergrön och väldigt lättflytande. Åkte till OKQ8 för att kolla någon annan olja, men alla var plomberade.

Jag har verkligen ingen aning om vad jag ska ha för olja. Vad är det för olja i bilen? Den ser ju grönbrun ut? BMW sade att CHF:en blir mörkare med tiden, men förändras färgen så mycket (och även viskositeten)? Man ser ju en tydlig skillnad och CHF-oljan verkar vara mycker mer lättflytande.

Kolla bilderna:

Länk
Behållaren

Länk
Skumt budskap. BMW:s dator verkar ju inte stämma.

Länk
Så blir de olika oljorna när man har sugit upp lite på papper.

Länk
I behållaren

Jag är väldigt tacksam för hjälp!

Johan

___
Gör det med stil eller gör ingenting.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Hmm...
Jag har alltid fyllt i med antingen "gamla sortens" LHM och senast med LHM+....Grön olja.
Om det sedan är det rekommendabla IDAG eller att CHF 7.1 är det som gäller nu och passar lika bra vet jag inte...

Jag har visserligen haft ett läckage i min styrväxel för en tid sedan och då bytte jag tätningarna i denna...OM det sedan har ursprung i att jag alltid hällt i "fel" olja vet jag inte,men rekommendationerna är/var LHM från "alla" jag stött på hitintills som jag då anser vara "hyfsat belästa" på E28 535..

Men riktigt 100 är jag inte...är lite lurigt med dessa oljor och rekommendationer "hit o dit"..
Har också för mig att BMW rekommenderade CHF 7.1 till mig i denna fråga för en tid sedan,men jag köpte LHM+ istället iom att jag alltid åkt med den oljan..

Mvh Janne.

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Jag ger inga direkta synpunkter på färgerna annat än att jag vill tro att LHM+ som jag köpte sist också var en aningens ljusare(blekare) grön än den "vanliga" LHM oljan jag annars kört med...

Är tyvärr lite färgblind dessutom enligt ett test jag gjorde i nian vill jag minnas,såg bara prickar i skiftande grånyanser och läraren trodde jag skämtade :))!...ILLA.. och det är i mitt fall när det gäller just olika gröna nyanser av något naturligtvis :/

Mvh Janne.
Janne!

Jag läste nog allt i en gammal tråd att du använda LHM och jag var nästan på väg att köpa den oljan bara för det. (:

Jag vete fasen hur jag ska göra, alltså. Hur ser din olja i behållaren ut? Att fråga om den är grön eller inte är väl ingen idé :P men du kanske ser om den är mörkare efter ett tags användning än i förpackningen?

___
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Jo...nog är det grön olja i min behållare...

Var tvungen att fråga frugan vad hon tyckte det var för färg och hon sa>>> "Lime grön" :)

Mvh Janne.
Det var väldigt snällt att du engagerade familjen för min skull. :D Då vet jag i alla fall att LHM-olja fortsätter att vara limegrön. Mysteriet kvarstår...

___
la
132
larpan
m535i -85
jag gick efter den här: Länk köpte dextron 3 på biltema, det läcker lite från en packning jag inte har bytt annars har det fungerat fint i över ett år. så jag har nog klarat mig.

kommer tyvär inte ihåg färgen på oljan sen tidigare.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.