|
|
|
|---|---|
|
En ovanlig BMW-ägare. Har haft min BMW i 10 år sedan den var ny. Den har gått 6 000 mil. Har själv bytt ABS-sensor, och vattentermostaten i motorn. Jag har bytt olja med filter två ggr. Inte en sevice. Nu rycker den vid försiktigt gaspådrag från låga varv. Vad säger ni i Forumet Lars B | |
|
Tja.. börja med en service(inspection 2)... Skulle kunna tänka mig att stiften börjar ha gjort sitt.. Mvh Janne. |
|
|
Vid så låga miltal kan det vara bra att inte låta oljan bli mer än 2 år gammal, men det har nog inte med problemet att göra. Vet inte när, men under något år monterades undermåliga tändspolar som byttes ut på garanti till Bosch. En service med avläsning av ev felkoder ur minnet kan ge ledtrådar. Ev. en krånglande lägesgivare för kamaxel el. vevaxel. Förutom tändstift kan det vara dags för luftfilter. Utom ämnet kan det nog vara fint med ett par nya kupéfilter om det är orginal som sitter i. |
|
|
Ta ut tändstift, kontrollera gummit mellan tändspole och tändstift. Läs felkod. Får du bara felkoden "missfire" på någon cylinder så testa att byta plats på 2 tändspolar och läs felkod igen för att undivka att byta i onödan. Ett tips är gummit mellan tändspole och tändstift. Leta efter små sprickor. Kan vara en kammalexgiare som strular också. Läs felkod så har du nästan svaret. Hur låter motorn ? Tickar den något? En bekant körde 29'mil och han bytte olja max 3 ggr på dom milen ! Den motorn lät helt ok. |
|
|
Motorn går bra. Tomgången är något låg (600) Var läser jag av felkoden? undrar Larban Lars B |
|
|
krävs att du åker till en bilverkstad som har en bmw dator, kallas DIS om ja inte har helt fel. även andra verkstäder än bara bmw's egna har denna dator, man får ringa runt helt enkelt, beroende på var man bor. /arre |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.