AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.335

Klonk vid växling Bmw E46 -99

Pa
13
Patrik_H
Bmw 318 E46 -99
Hej!

Jag har precis blivit en stolt ägare av en Bmw 318 -99

Men jag undrar om det ska "klonka" till från bakaxeln när man tex växlar.
Det låter inte mycket men det blir ett lite dunsande, har alla e46 det ljudet eller är det något som är slutkört?
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Är det när du står still och lägger i ettan typ? Liten duns brukar det bli på alla bakhjulsdrivna bilar när man "spänner upp" drivpaketet.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Hur långt har bilen gått? Är den köpt av bilfirma eller av privatperson?
ta
2.494
tarzan325
E61 520d M-sport -08
7500 till 42100mil.

F11 520d M-sport -15
Länk läs lite här!

Diesel-räsern
/Rickard
De
763
Deimos
320d GT xdrive -16
När man snurrar på hjulet och drivaxeln vä/hö upprepade gånger är det fullt normalt att man känner ett litet spel när man vänder håll? Eller ska det kännas helt tight?

På min bil kan man vrida hjulet typ en halv centimeter i vardera riktning utan att kardanen rör sig. Blir alltså ett litet dunk när man möter varje läge. När jag kom på detta var båda bakhjulen i luften.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Med båda hjulen i luften överförs ingen kraft till kardanen om du snurrar på ena hjulet, så det blir lite missvisande. Med en växel i så snurrar vänster hjul bakåt om du snurrar höger framåt. En halv centimeter glapp dock i hjulets periferi/ytterdiam. motsvarar det lilla glapp som finns normalt imellan pinjong och kronhjul i slutväxeln. Men prova med ett hjul i luften.
De
763
Deimos
320d GT xdrive -16
Känns som jag kommer famla i mörkret om det nu ska finnas ett litet spel. Har ju inte den erfarenheten att bedömma vad som är normalt eller inte
Är nog lika bra jag lämnar in bilen så någon får stilla mitt oroliga sinne. Har ju oroat mig över detta i 6 månader nu...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.