AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
10.926

Alpina E46 VS M3 E46

Sida 4 av 6
Visa användare
1.010
cado
335iT M-sport
Steg 3
Lizzardo ;)

Skojar ju bara lite med alina fanns :)
ALPINOR är grymma bilar gillar dem skarpt :)

Ang bilköpet så har jag syndat lite, har köpt en e55 amg v8 kompressor i örebro dessutom :)

Tänkte skulle prova merca lite innan jag förmodligen går tillbaka till bmw :)
Annars är jag galet nöjd med gubbilen :)
Från pojke till gubbe i ett kliv, det var inte dåligt pinkat ;)

Skämt åsido, grymt bilval.
Har du någon garaget.org länk eller liknande?

Visa användare
1.010
cado
335iT M-sport
Steg 3
Inte än men ska fixa det då länkar jag så du ser ;)
Aq
753
Aquilla
M5 3.6 - 90 Macaoblau Metallic
M5 3.8 - 93 Diamantschwarz Metallic
518i - 82 Alpinweiss
540ia - 95 Calypsorot metallic
haha. alpina för all del men nu får jag tillräknas en m power nörd =) effekten räcker o blir över kan jag lugnt säga. lite roare än alpina helt klart!
To
18
Tomas_Boden
Bmw 320i-87
Sa de inte på filmen att m3an var chippad? Och vart står det skrivet att den inte har en massa trim då?
Sp
3.093
Spajjjs
330e Touring -22 Mineral grey
Tomas:

hehe tror du verkligen att chippet gör så stor skillnad?

// M.V.H. Daniel
Sp
3.093
Spajjjs
330e Touring -22 Mineral grey
Tomas:

bilen har inte en massa trim, så du vet.

// M.V.H. Daniel
To
18
Tomas_Boden
Bmw 320i-87
Nja jag vet ju inte, men eftersom jag är racing förare så vet jag av erfarenhet och trimbegränsningar i till exempel SLC där jag körde under en period, att chip, luftfilter, lättning, avgassystem osv kunde kapa 2 kanske till och med 3 sekunder mot en liknande bilmodell på en raka och ut ur en kurva.... Men det är ju ganska dumt hur som helst att jämföra 2 bilmodeller som utgör 2 olika syften...

Ungefär som att ställa upp en Corvette mot en Trans Am, där Trans amen egentligen utgör sig som Touring vagn... Då kan man ju ta Trans Am Ram Air till exempel, som ska vara ganska bra trimmad på olika sätt, ändå bör den inte utgöra något större hor mot en Corvette från samma period.... I detta fall utgör ju Alpinan touringvagnen...
To
18
Tomas_Boden
Bmw 320i-87
Hmm, och hur vet du att bilen inte har en massa trim? Du kanske var där och konstaterade det.... Jag vet inte...
Visa användare
1.010
cado
335iT M-sport
Steg 3
Thomas_Boden

Han äger bilen nu mera, så han borde ju veta om nån.......
Och vid test tillfäle ägde jag bilen ägde jag bilen och det är inte massa trim
Chip och luftfilter är det med orginal avgassystem och ingen lättning snarare tvärtom med bla en tung tacklucka som ex.....

M3 e46 är klart snabbare än en b3s så enkelt är det vart alla alpina fans har fåt ifrån att en b3s skulle vara en m3 killer kan man ju undra.....
A.
741
A.G
BMW 316-76
BMW 3,0 Csi-71
BMW 530d Xdrive

Alpina CS #003
Alpina Gemeinschaft #208
BMW Club Finland #2145
Jag tror nog inte att något "alpina fans" tror att en B3S är en "M3 killer" , utan majoriteten vet nog att det är ett komfortabelt alternativ med ungefär likvärdiga prestanda. Original skiljer det 38 hk till M3:ans fördel så det finns nog inte så mycket som talar för att B3:an skulle "slakta" M3:an. Det kanske kommer ett bra tillfälle i höst då det kan testas ordentligt :)

Hälsningar
Ando Gunnarsson
Alpina Club Schweden

Länk
Visa användare
1.010
cado
335iT M-sport
Steg 3
Då kanske är bara jag som har fått det om bakfoten angående alpina b3s vs m3 e46

Kolla denna annons som ex det är inte första gången har sett folk skriva både i annonser och på olika forum att b3s skulle vara m3 killer

Länk

Ps.Najs alpina i annonsen ;)
A.
741
A.G
BMW 316-76
BMW 3,0 Csi-71
BMW 530d Xdrive

Alpina CS #003
Alpina Gemeinschaft #208
BMW Club Finland #2145
Hans definition av att "den går bättre än en M3" kanske ligger i att han trivs bättre med karaktären hos en B3:a än hos en M3:a !

Jag tror nog att de enda som påstår att en B3S är en M3"killer" är de som ska sälja sina B3:or :)

Hälsningar
Ando Gunnarsson
Alpina Club Schweden

Länk
To
18
Tomas_Boden
Bmw 320i-87
Ne precis, det e ju så att Alpinan mer är en komfortvagn med bra prestanda!
Alpina b3 biturbo vann over m3 o mb c65 i tyska auto und motors stora test iaf;)
Visa användare
1.010
cado
335iT M-sport
Steg 3
Mattias_31
Det gjorde det den säkert men som allaraond bil och inte som ren prestanda bil.....ps mb c63 menar du ;)

A.G
Tack för en åktur i din B7 det var jag som satt med dig när du körde mot gustav ;)
Be
49
Bergen
BMW Alpina B3S-03
Mini Cooper D 2008
Ja, det var ju inte dåligt på videon alltså. En Touringvagn som inte blir mer än någon billängd efter de beryktade M3:orna. Där ser ni att det inte skiljer mycket mellan en B3S och en M3:a ändå. I alla fall i den första videon. Jag kan inte förstå vart ni M3 ägare får ifrån att vi Alpina ägare tror att vi slaktar M3:or till frukost. Det är ju ni som säger tvärtom. Det enda som jag svarade på var om en B3S var vassare än en M3:a. Jag svarade då att de är ganska likvärdiga(och då blev alla M3 ägare som tokiga) och enligt videon så tycker jag faktiskt det. Jag tror nog fortfarande att en B3S har fler hästkrafter än vad som står på papperet. Jag tror nog att det måste man säga i en försäljnings annons om man vill kunna ha fler potentiella köpare. Med tanke på att det inte ens är dubbelvanos på B3S:en och inte lika högvarvigt temperament så klarar den sig mycket bra. Jag säger än en gång att jag skulle inte byta bort min B3:a mot en M3:a och så tänker säkert även många M3 ägare också, så ni behöver inte kommentera det. Jag älskar chassisättningen på B3:an den jobbar fint på vägen, samt även det att det troligtvis inte står en likadan på grannens uppfart. Vägarna är ju inte lika bra här uppe i norr så jag är verkligen glad att ha en något mjukare chassisättning i alla fall.
Aq
753
Aquilla
M5 3.6 - 90 Macaoblau Metallic
M5 3.8 - 93 Diamantschwarz Metallic
518i - 82 Alpinweiss
540ia - 95 Calypsorot metallic
m3 e46 var nog meningen att producera mer än vad den egentligen gjorde när den slutligen stod ute i försäljningshallarna. enligt mig den mest misslyckade m bilen. speciellt när den knappt eller inte alls presterar bättre än en e36 m3 3.2a. o tyvärr är det ju samma motorer de utgått ifrån. lite latmansfasoner kanske.
Be
49
Bergen
BMW Alpina B3S-03
Mini Cooper D 2008
Ja, det verkar det vara. Jag hade faktiskt tänkt köpa en M3 E 46:a när den kom. Det var innan jag fick upp ögonen för Alpina. Jag har också varit M-frälst. LoL.Jag sålde min dåvarande 840:a till förmån för en M3:a, men då kom ju de här motorproblemen som fanns på de tidigare exemplaren och som givetvis är åtgärdade nu, men det fick mig att backa från affären.
Visa användare
1.010
cado
335iT M-sport
Steg 3
Nu när jag kollar lite nogranare på dem här filmerna så ser det ut som m3 är efter alpinan iaf :)

Kom igen nu det skiljer jätte mycket, och den får pisk av en cab med, och nej det är inte ganska jämnt i mina ögön iaf om det skiljer typ 10 billängder till m3ans fördel.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.