|
Sida 1 av 6
|
|
|---|---|
|
Man hör ofta att Alpinor ska gå riktigt bra, som dom säkert också gör! Men av en slump idag så läste jag en annons på blocket om en B3S cab, där ägaren skriver att den går bättre än M3:orna?... S:Länk Kan detta verkligen stämma, eftersom B3S har 305hk mot M3 343hk. Min bästa polare har nämligen en vanlig Alpina B3 cab med 280hk, och mot min M3 så är det stor skillnad i prestanda, både i hög och i låg fart. Väghållning ska vi inte prata om, där M3 är enorm mot en Alpina. Så kan verkligen B3S med 25 extra hk gå bättre än en M3?? | |
|
Tror inte den går bättre men B3S är snabb och nästintill lika snabb som M3:an. Hittar ingen test av bilen men väl en referens till en test som säger så här: "In the german magazine Auto Motor und Sport the B3 S got some very impressive times: 0-100 km/h in 5,2 seconds, 0-160 km/h in 11,7 seconds and 0-200 km/h in 18,2 seconds." ___ //Ulf |
|
|
anledningen till att det är stor skillnad mellan din och alpina cab är just att det är en cab och den väger mera än sedan/coupe en b3s coupe har lika bra prestanda som en m3a dock är ju alpina inte alls åt det sportiga m3 hållet. |
|
|
Det är stor skillnad på M3 343 mot Alpina B3S, allt ska finns på film från Gustavs event som var i lördags Alpina vs M men jag säger inget innan han lägger upp filmerna. Allt jag kan säga det är att han som skrev på blocket att B3S är snabbare än M3 343 är helt ute och cyklar. |
|
|
Monster Femma: Den Alpina B3S som var på eventet är en blå kombi är det du tänker på? |
|
| Japp det är den jag tänker på. Den var ju kombi men det var så pass stor skillnad att det spelade inte så stor roll om det var kombi lr kupé till slut. | |
|
starre med vilken bil var du där? |
|
|
För det första har inte B3S:en 305 hk. Alpina brukar alltid ange hästkrafter i underkant. Enligt ett franskt test så gav den B3S motorn 237.0 kW och det innebär 322.32 hk . Man hade även bänkat M3:an och den gav inte utsatta 343 hk utan runt 320 hk. M3:an har enligt egen utsago 365 nm vid 4900 varv och Alpinan 365 nm vid 4800 varv men enligt det testet hade Alpinan 398.5 nm. acc.tiderna som programmer skrev stämmer med AMS nr: 26 -2002 och M3:an testades i nr 2-2001 och hade då motsvarande tider: 5.1,11.7 och 18,8 sek. Nu kan det ju skilja på vädertemperaturer som säkert gör en del det också. Men att säga att Alpinan inte har en chans är helt fel. Jag tycker att de verkar rätt så jämna. Jag har fler tester som visar på samma tider av andra tidningar. Men detta var det testet som har gjorts av samma tidning (AMS) alltså. Jag tror att Alpinan är starkare i botten och att M3:an lever på varv. Motorn i Alpinan är ju dessutom lite större än M3 motorn. Jag har dock inte testat de mot varandra och eftersom de är så jämna så kan det säkert skilja från motor till motor också. Men det borde vara marginellt. Bergen |
|
|
Bergen Jag skriver av egen erfarenhet och tar inte tider från en tidning. Det ska finnas film från en b3s kombi vs m3 343 och jag bara väntar tills gustav har postat den så kan vi se hur bra lr inte bra den hänger på en m3 343. |
|
|
Även jag körde ifrån B3s kombin med min M3 E46 cab och detta ska också finnas på film. |
|
|
Jag hoppas att ni då jämför en B3S coupe och inte en kombi B3S mot en M3 coupe, eller om ni stoppar in en riktigt tung en på passagerarsätet för att få en någotsånär rättvis bedömning i vikthänseende. LoL. Jag antar även att ni har tänkt på att jämföra dem med manuella lådor annars lär det inte vara en rättvis bedömning. Det skall dock bli intressant att se. Bergen |
|
|
Bergen Sen borde dom tankat på samma mack så inte den ena råkat få 110oktan av misstag och att det var samma färg för annars blir ju en mörkare bil varmare och då den strålar värmen så kommer det ge ett högre luftmotstånd. Har dom inte använt samma däck och framförallt lufttryck så kan ju jämförelsen inte tas på allvar på något sätt :-) |
|
|
Usch, vilken ton det blev här då. I vilket fall som helst så är jag inte så brydd i vilken som är snabbare av de två. Det skall dock fortfarande bli kul att se. Kärnfrågan var ju dock om B3S:en har 305 hk och om den är totalt chanslös mot M3:an. vilket den inte är. Hur som helst så är ju båda syskonbilar och så länge vi håller Mercor och annat otyg bakom oss så tycker i alla fall jag att det är bra. Ja, ja jag vet att det finns Mercor som är snabba också, förmodligen snabbare också, men väghållningen i dem är ju inte som i en BMW . BMW och Alpina rules. Bergen |
|
|
By the way, så är det ju så att när prestandan är så lika som de här är, så är det helt avgörande om man har automatlåda eller inte. VIKTEN är alltså helt avgörande i detta fall.Ta bara din bil som exempel. Det skiljer en halv sekund upp till hundra om du har 4-hjulsdrift eller inte.Och med automatlåda skall vi inte ens tala om. Klart avgörande alltså om man nu har tänkt att hårddra det. Tar vi tex en B3S cab så skiljer det hela 1.3 sek upp till hundra mot en B3S coupe. Trots exakt samma antal pållar i motorn. Jag skulle nog vilja säga att det är hela skillnaden det. Bergen |
|
| Alpinan var manuell | |
|
att tillägga. M3 skiljer sig mellan manuell och SMG2 och där är smg snabbare |
|
| kan bara chocka en del m nördar här att jag körde jämt med en m3 e46 cab upp till 180 då han petade ifrån pga av att automaten på alpinan slirar bort för mycke effekt. bit i det äpplet nu. 250 hk o 343 trodde jag skulle skilja betydligt mer. dock körde han inte launch control med smg lådan. | |
|
Aquilla Vad väger Alpina b3 3,0 E36? antar att den väger betydligt mindre än e46an M3 cab e46 väger 1730kg M3 coupe väger 1640kg Alpina b3 3,3 e46 sedan väger 1630 |
|
behrozosogh |
Aquilla hahahahaha jag va ju där..han spann HELA 1an OCH 2an för fan,,o du spann inget.... men brätta gärna för alla här vad som hände när han fick en bra start andra gången,,,,hahaha då vart det andra bullar med din alpina va ;) det märks vilka som äger en alpina och M bilar här,,haha Bergen vart bor du?? kör mot en m3a o filma så släng upp här.. Aquilla du får jätte gärna möta mig i ALLA intervaller ;) Catch me if you can.. De tår du trampar på idag,kan ha samband med den röv du slickar imorn |
|
Hallo grabbar det kommer att koma film från gustavs event mellan b3s kombi manuell vs en röd m3 e46 coupe med två pers i vardera bilar, sen får vi se vad alpina fanboys har att säga :) Gustav släng upp just den filmen är du bussig ;) |
|
|
Orka jämföra en kombi mot en coupe =) snackade med en snubbe på garaget som har både en M3 o en alpina B3s och enligt han så var alpinan lite snabbare. Ingen som har nån film där båda couperna möts ? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.