|
|
|
|---|---|
|
Hej! Min 525:a från 92 beter sig lite underligt när den är kall. För det första är tomgången vandrande och för hög precis när den är uppstartad och den första minuten. Sedan stabiliserar sig tomgången men det är på ca 1000-1100 rpm. När jag då kör i väg går inte varvtalet ner till det i och för sig för höga tomgångsvarvtalet mellan växlingarna, i alla fall inte på mindre än 5 sekunder. Dessutom, när jag kör iväg hemifrån är det en 30-sträcka där jag gasar väldigt lite. Då reagerar motorn inte alls på väldigt lite gaspådrag men vid ett visst läge på gasen är det som att slå på en strömbrytare och bilen hoppar i väg med ett ryck. Dessutom är tomgången för låg vid varm motor. Kan det vara fel på spjällägesgivaren, eller är det temgivaren kanske? | |
|
Hade något liknande. Tomgågnen vandrade upp å ner å i bland så fastnade den på 1200 varv. Det visade sig att tempgivaren var paj å byte den, sen funkade den hur fint som helst i varvtalet. BMW e lag |
|
|
vid ett visst läge på gasen är det som att slå på en strömbrytare , de låter som spjällägesgivaren. |
|
|
Hej! Jag har mätt tempgivaren och det var OK värde, spjällägesgivaren verkar också OK, värden ändrar sig i jämn takt när jag öppnar spjället. Mätte mellan stift 1-2 och 2-3. Kollat tjuvluft utan att hitta nå´t fel, tomgångsmotorn verkar också vara i prima skick. I går upptäckte jag ett nytt fenomen: när bilen rullar i nerförsbacke med motorn på tomgång och friläge/ kopplingen nertryckt är tomgången bättre. Vad är det frågan om? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.