AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
2.132

Nån som kör med chippad M3 E46?

Sp
3.093
Spajjjs
330e Touring -22 Mineral grey
Nån M3 E46 ägare som chippat sin bil?

// M.V.H. Daniel
jag hade itsfunchippet originalmonterat, men när jag bänkade bilen så visade det sig att effekten var mindre än original... haha vilket skämt :)

så nu har jag ju inte kvar det längre självklart.
pg_ice
Brooklyn: bänkade du med orignal chippet också?
det är inte säkert att du får original effekt då heller.
Garanterat slöseri med pengar!

Om man däremot byter ut hela paketet dvs. ett helt nytt avgassystem utan kattar, sportluftfilter, eventuell boxen också och får ett RIKTIGT BRA tuningbolag att mappa bilen efter de mods som gjort så ser man ingen effekt av en chippning utan turbo.

Tror de flesta chippen bara ställer om styrboxen så gasresponsen blir kvickare, precis som vår "sport-knapp" gör, vilket gör att folk lurar sig till att bilen blivit kvickare.
Men då snackar vi delar för runt 40 000:- plus en skräddarsydd mappning som säkert inte är gratis
hur kan de ge så mkt att chippa en m3 3,2 liters då? :)
HandsfreE
E46 är väl 3,2, men menar du e36 3,2?
Kolla på ess bänkningar av e36 3,2 org och med chip. Jag tror ju inte dom försökt dra ner på chipeffekten då dom säljer chip. Men man kan ju snabbt dra en slutsats om det verkar värt pengarna eller inte.

Länk
Fniss, hela 5 extra hästar från chippet. Hela vinsten äts nog upp av de feta 19"-fälgarna som mest troligt sitter på bilen. Billigare att banta 10 kg, skippa pizza och hamburgare i några månader så blir effekten större på 0-100 tiden.
dali
Jo tycker du inte att det framgår av mitt inlägg?
Når till och med en chipförsäljare redovisar bromskurvor som endast påvisar 5hk så kan man väl anta att det inte blir mycket mer på en sådan bil
Man riskerar dessutom motorns hälsa, av diagrammet framgår att de höjt varvstoppet.
alla vet väl här hur bra flygkåpas e36 m3a går? :)

chippat o klart var det väl?
Visa användare
601
p-car
03.5 M3 SMG
när det gäller varvstopp så är det bara en säkerhetsåtgärd av BMW att sätta den så lågt, S54 motorn klarar faktatiskt att varva upp till 9krpm

ni som har SMG och flyttat varvstopp, har ni fortfarande växlingsindikator (grön-orange-rött) som visar att det är dags att växla?

Sp
3.093
Spajjjs
330e Touring -22 Mineral grey
p-car:

har du några belägg för det påståendet?

// M.V.H. Daniel
Visa användare
601
p-car
03.5 M3 SMG
se bara nya e92 M3 som bland annat fick höja varvstopp till 8400rpm för att kunna klämma ut det dom sista hästarna till 420 för att kunna mäta sig mot Audi RS4

har också hört många SC M3 S54 motor har sina ECU höjt till 8600rpm utan några men, men skapa gärna egna uppfattningar på m3forum eller e46fanatics

Gy
82
Gynekologen
Bmw m3 -03
Bmw 1502 -75
s54b32 har en kolvhastighet på 24,266... m/s vid 8k rpm. Så rent teoretiskt går det ju pressa ut lite mera. Men om det verkligen ger något återstår ju att se. Har inte sett en enda effektkurva på en "chippad" orginal motor som varvar ~8500.

p-car 8600rpm ger en kolvhastighet på 26,0866.... m/s och då spelar man på den styva linan tyvärr :|

m3 e92 har en kolvhastighet på 21,056m/s pga att den har väldigt låg slaglängd. Skulle med lätthet gå varva mer i den motorn om man "bara" uppgradera lite. 25m/s på s65b40 borde vara kring 9900rpm, samma gäller för övrigt s85b50 som också 75.2 i slag ;)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.