|
|
|
|---|---|
|
hey jeg funderer på at göre en diesel racer av min 525tds 97:a men har en del frågor om hur och hvad som er godt? jeg tänker byte til en större turbo och byte spridare men hvilken turbo passar och hur stor skal den väre for at få ungefär 300 heste? och hvilke spridare og hur månge cc? och vad behövar jeg mera at byte ? har läst at en del bytar LMM med LMM från större bilar feks 535 lmm på en 525 .. vilken effect har dette ? ger det bara bilen mer luft? gi mig gerne lite gode råd och fiff til vad jeg kan göre | |
|
först måste du byta ut dieselpumpen till en mekanisk om du överhuvudtaget tänkt passera 180hk. sen finns de massor att göra den som söker, finner min bmw 324td hemsida Länk |
|
|
och om man söker finder man uppenlyst ting som inte passar .. t.ex hadde jeg läst i en tråd at std pumpen kunne klare upp till 300hk så dit svar er ret ubrukeligt om du inte pallar svara då kan du bara lata bli... ingen tvinger dig til at läse tråden du kunne ju läse i emnet vad det drejede sig um och redan der fattad at det inte var någet du gad svara på... jeg er inte bra på det svenske än så derfor får jeg inte bra sökeresultater tro mig jeg har prövat at söke och har intet hittat därfor frågor jeg det er vel fan det man har et forum for eller hur? |
|
|
mak79: helgonet vet ganska väl vad han pratar om, det märker du om du kollar hans maskinpark! För att få effekt i en M51 så krävs ganska mkt åtgärder tyvärr! Det är ingen smidig motor att trimma med tanke på förkammaruppbyggnaden. Dieselmeken har byggt en 525tds för strippen en gång, och det var mekanisk pump, annan turbo, ombyggt grenrör med mera! Jag minns inte om han kompsänkte oxå, men jag tror det! Som sagt, 300hk är mkt i en M51!! Diesel-räsern /Rickard |
|
|
jeg säger inte han inte vet hvad han taler om tvärtom.. han skriver det kräver mekanisk pump men om jeg gör som han så nonchalant forslår och söker finner jeg folk der säger at standardpumpen kan klara 300hk min pointe er at et forum er til for frågor och svar.. om inte man pallar hjälpe och ge brukbara svar då bör man helt late bli... svar som "sök och du skal finne" er inte brukbart kanske et "har du prövat sökfunktionen" hade vöret en del mere hjälpsamt då kunne jeg ha svarit "jah det har jeg men da mit svenska inte er så bra får jeg inte mycket ut av det" istället for det arrogante skit "den som söker finner" om han vet hvad han taler om borde han ju ge mere brukbare svar end det... och har han inte mentalt overskött till at svara på en sak han kanske har svarit på för kan han ju helt låte bli att svara istället for at väre arrogant jeg lurade ham ju inte inn i denne tråd under falske uppgifter emnet säger ju hvad det drejer sig om inte alle er experter på bmw om alle var det ville dette forum jo vära overflödigt.... |
|
| tarzan : t.ex var ditt svar mycke mere produktivt ... åtminstone var der da lite info jeg kan bruke til noget .. | |
|
märkligt vad du reagerar starkt. Om du tänkt efter lite grann innan du brusade upp så fanns det en orsak till att ja inte skrev ett helt a4 blad till dig och de var att ja jobbade och gick in på autopower som hastigast. Men men om du vill uppgradera din bil så måste du som sagt var byta ut den elektriska pumpen mot en mekanisk pump den pumpen klarar bara av att leverera bränsle för ca 180hk den har en kolv plus fördelarhuvud på 10mm se bild:Länk steg 2 är att byta ut dom till en 11mm huvud och då pumpar den för ca 230-240hk steg 3 är att byta ut kolven till en 12mm huvud med kolv + kamskivan inuti och sen kalibrera om pumpen med tillskottsbränslet ,Länk så kan pumpen leverera bränsle för ca 640hk Man kan justera om vid vilket laddtryck den ska börja öppna genom att byta ut fjädern till en kraftigare och sen skruva från sidan. Men för att du ska kunna få ut mer effekt än 180hk så måste du byta ut grenröret och turbon som är alldeles för liten och orsakar bara en hög värmeutveckling. Så ett nytt grenrör måste du bygga valet av turbon styrs av hur mycket maxeffekt du tänkt ta ut. Om du tänkt ladda mycket så rekommenderas ett byte av topplockspackningen till en grövre variant. Vad gäller bytet av dieselspridarna så är det inte lönt att göra det innan du uppgraderat pumpen. Men om dom befintliga redan är dåliga så givetvis. Spridarna i Bmw:s spridare är värdelösa från grunden och har en lång smal kolv inuti som gör att den inte ger ut så mycket effekt från början. Sen kan man ändra öppningstrycket i dom beroende på när och hur mycket man vill att de ska ge om du uppgraderat pumpen Nu kommer vi till akilleshälen för motorn.VÄRME du måste montera en mycket större IC än den sketna lilla Ic som sitter i din bil. Topplocket har mycket lätt för att spricka mellan kamrarna och ventilerna, se bild:Länk Sen finns det metanol lösningar också för att ytterligare få kylning:Länk Och om du då bestämt dig för att ha mer än 180hk så måste du även byta ut kopplingen för annars ryker dubbelmassesvänghjulet och kopplingen djäkligt fort. min bmw 324td hemsida Länk |
|
|
ps. vad gäller spridarna så byter man inte ut dom. man byter ut innandömmet till en med grövre kolv och effektivare spridarspets. en fördel med att höja öppningstrycket på spridaren från original 150bar till ex 170 bar är att bränslet finfördelas ytterligare och du får ut mer effekt av samma mängd bränsle pga bättre förbränning. En diesel funkar mycket enkelt. Skicka in mycket bränsle= du måste skicka in mycket luft. Du får räkna med att ladda på minst 2bar och uppåt om du tänkt passera 230hk gränsen. Så du måste bygga egna intercoolerrör med kanter på så inte slangarna blåser isär. vad gäller plenumkammare så har det inte samma betydelse som på en bensinare eftersom en diesel saknar spjäll som hindrar luften. Så hela systemet räknas som en plenumkammare, dvs ic rören, IC och insuget. Och för att det ska vara effektivt nog så tar man litervolymen ggr 2.5 = 6.25 liter totalt. Och du får nog räkna med ca 40000kr och uppåt om du vill komma upp i dom högre nivåerna med alla inköp och monteringar. turbo 10000kr+ pump plus uppgradering 15000kr+ spridare 5000kr+ Ic + IC rör 5000kr+ ny koppling/svänghjul 5000kr+ sen en massa plåtter såsom kraftiga klämmor till IC rören,laddtrycksmätare,laddtrycksstyrning,packningar, Sen så bör du uppgradera bakvagnen om du nu inte vill spinna till all oändlighet pga att med en diesel får du ut effekten djävligt tidigt och fort så några 205:or bak är helt uteslutet samt att du måste skaffa diffbroms. De e inte så roligt när man inte ens får fäste förrens på 3:an utan måste justera det med gasen hela tiden. min bmw 324td hemsida Länk |
|
|
hey helgonet först vill jeg gerne börja med at säge at grunden till at jeg blev så arg er at jeg hater dom på forums som inte kan skrive annat end "sök" om du havde skrevet "har inte tid nu men vil gärne svara sen" det havde värit mycke bättre ... men riktig månge tack for hjälpen det var verkligen svar jeg kunne bruke .. men om det er så stort et projekt får det nog vente til jeg har fåt min 530d lite bättre basis for en dieselracer framfor min gamle skitåk... då får den leve med de ca 165 heste den har nå så kan tjejen få den når jeg får den nye :) tack så mycke |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.