AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.755

Sänksatser E39

Sida 1 av 2
Tjenamors!

Farsgubben behöver en sänksats efter att ha monterat 18" på sin E39 (523 sedan). Han vill inte ha ngt stenhårt eller jättelåg raggarsänkning utan lite lagom för ett snyggare stuk. Jag såg på Motornord att de har en 30/15-sats som jag tror skulle vara alldeles lagom för honom men då är frågan;

Hur stor kvalitetsskillnad är det på fjädrar och märker man som normal landsvägsåkare någon skillnad mellan en billig och en dyr sats?
Visa användare
364
bug
Passat GTE -16
BMW 530xd -07
Seat Leon Cupra
Den erfarenhet jag har av att montera bara fjädrar (om vi bortser från kvalitetsfrågan) är att bilen blir stötigare utan att för den sakens skull få nämnvärt bättre väghållning..
*Kanske sticker ut hakan lite här..?*

men men...
En tillverkare jag blivit personligen blivit förtjust i är H&R. Satsen, som innehåller både fjädrar och dämpare, sänker ifs en hel del men bilen blir hyfsat komfortabel ändå. Å andra sidan kommer bilen kännas lite mjuk vid extrem körning.. ;)

BMW Bug
-Schnitzerbumse utan extra flås-
In
504
Ingo
320d -13
X5 M-sport -15
McLaren 570s -16
En liten komentar bara, MotorNords satser är antingen 30/30 eller 15/15. 15mm om du har M-chassi och 30mm utan.

Mvh Ingo E39 med blankpolerade 19".
Ok, då tolkade jag siffrorna fel men 30/30 funkar ju det med.

Givetvis är en komplett H&R-sats att föredra men en sådan kostar inte 1450:-. Hur mycket betalade du för din? Med all sannolikhet mer än gubben vill betala. Dock måste bilen närmare marken för att jag ska bli nöjd. Därför undrade jag vilka fjädrar (bara) som kan anses vara bara eller dåliga.
Visa användare
364
bug
Passat GTE -16
BMW 530xd -07
Seat Leon Cupra
Visst är det så.. en komplett sats blir ju lite dyrare..
Eibach (30mm) och Jamex är väl annars populära märken.
Generellt så får du ju sämre komfort ju närmare backen du kommer, elementärt kanske.. ;)
Annars skulle jag rekomendera att undvika de allra billigaste "egentillverkade" fjädrarna som dyker upp lite här och där.

En polare köpte "egentillverkade" av en firma i Örebro. Tre av fyra fjädrar har nu gått av för honom... "sånt är vanligt" enl firman... *urk*

Glöm sen för allt i värden inte att bilen behöver hjulinställning på alla fyra hjulen efter sänkningen!
Du kommer, om en verkstad skall utföra fjäderbytet inkl hjulinställningar, säkert att landa på ca 4 papp monterat och klart. :)

BMW Bug
In
504
Ingo
320d -13
X5 M-sport -15
McLaren 570s -16
Tänk oxå på att MotorNords fjädrar inte är progresiva.

Mvh Ingo E39 med blankpolerade 19".
Visa användare
364
bug
Passat GTE -16
BMW 530xd -07
Seat Leon Cupra
JA skall du få farsan din med dig så är det nog bäst att montera progresiva... annars hamnar du nog i onåd! ;)

BMW Bug
Visa användare
930
robgus
BMW 1M -12
Det lönar sig att satsa på kvalitet typ koni,bilstein etc. Håller längre och fungerar bättre. Jag kör schnitzers väghållningssats på min 328 som jag är väldigt nöjd med, sänker ca 15-20mm och har precis kört fram och tillbaks till Italien och kan inte klaga på komforten (har 18 tummare monterade). Kolla min hemsida www.robertgustavson.com under photo gallery för att se bilder. Klart farsan ska ha en låg kärra:)

//Robban
BMW CS #4729
www.robertgustavson.com
Killar, törs ni inte berätta vad era satser kostar av rädsla för att frugan ska titta in på forumet eller? *s*

-> robgus

Det stuk du har på din E46 är precis lagom och vad jag är ute efter åt farsan. Vad kostade den satsen? Har du bara bytt fjädrar eller även dämpare? Köpte du den hos OCL Brorssons?

Visa användare
930
robgus
BMW 1M -12
Matte: Det är både fjädrar och dämpare och eftersom jag bor i Belgien så är det köpt här nere och desstutom satt det på bilen när jag köpte den så tyvärr kan jag inte ge dig någon prisuppgift...

//Robban
BMW CS #4729
www.robertgustavson.com
Visa användare
930
robgus
BMW 1M -12
Matte: Skulle tippa att ett väghållningskit (fjädrar och dämpare) av känt märke ligger någonstans mellan 8000-12000kr lite beroende på om man vill ha justerbart eller inte. Självklart går det att hitta dyrare!! :)

//Robban
BMW CS #4729
www.robertgustavson.com
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Varför inte ett orginal M.chassie?? men det är kanske billigare att köpa andra satser, annars är det konceptet ganska lagom för oss "gubbar". kan inte tänka mig att ha bilen lägre, det tar i under ibland i vissa situationer.Och lagom hårt med 17".

MVH
Hasso
ol
790
ollen
MB E300 cab -20
hasso>> Kan original M-chassi eftermonteras för mindre summa en än bättre begagnad småbil? Hoppas jag har fel. Håller med om att det är idealet.
Mvh
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
M.Sportfjädring finns ju med i tillbehörskatalogen,
och innefattarHårdare fjädrar, gastryckstöt.förstärkta
krängningshämmare, men tyvärr ingen prisuppgift.
Det är säkert möjligt att koka ihop en liknande lösning
med andra fabrikat också.Men man får väl slå en pingeling till BMW och fråga om intresse finnes.
Min tidigare 528ägare är 60 bast men han nöjde sej inte med standardfjädring.

MVH
Hasso
ol
790
ollen
MB E300 cab -20
Ja, Bells uppfinning är kanske inte så dum;). Tack för infon, Hasso.
Ja, då tar vi upp tråden igen!

Det tycks nu stå mellan två märken: Eibach 30/30 eller H&R 40/15 (mm). Är det ngn av er läsare som har provat dessa och kan dela med er av era åsikter? Bilder på resultatet är ett klart plus!

Hur pass bökigt är det egentligen att montera dem i bak? Bilen är alltså en E39 sedan med vanlig fjädring.
välj 30/30 Eibach. 40/15 blir inte snyggt; lutar för mycket.
Kom och kolla på min E39 med Eibach om du bor i Stockholm.
Visa användare
423
Pajala
E60 525ia M-Sport -04
Till LooseNoodle

sätt ut en bild på nätet och lägg in en länk på forumet, då får "resten" av Sverige en inblick
hur det ser ut på en E39

* BMW SAME *
Visa användare
364
bug
Passat GTE -16
BMW 530xd -07
Seat Leon Cupra
Bilder på min bumse med H&R sats.. men då är det inte 40/15... :)

Länk
Länk

Bug
-Schnitzerbumse med lite extra flås-
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Satte på H&R 40/15 igår på e39:an blev riktigt bra, e 39 är i standard lägre bak än fram så 40/15 blev perfekt i alla fall på min. jag kör visserligen med mycket grejor i bagaget.

CHS
Visa användare
364
bug
Passat GTE -16
BMW 530xd -07
Seat Leon Cupra
christer - har du bild på din bil?

Det vore intressant att se hur det ser ut..

Mvh,

Bug
-Schnitzerbumse med lite extra flås-
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.