|
|
|
|---|---|
|
Hej! Tänkte äntligen göra något åt BMWs lite skrala standardstereo. Jag har tidigare bytt ut de fyra högtalare men saknar fortfarande stunsen i ljudet (kanske för att jag skämde bort öronen med Harman Kardon - anläggningen i min gamla E46a) Därför tänkte jag för en rimlig peng koppla till en sub/baslåda från MDS till befintliga anläggningen och placera den under passagerar eller förarsätet. Produkten jag är intresserad av är en MDS Dynamic 8" aktiv baslåda. Slimline (Artnr: DA10D) som finns på deras hemsida. Nu frågorna: A) Får lådan plats under sätet utan att inkräkta på stolinställning eller fotplats i en E39a? (Vill inte ha lådan synlig ) B) Är jag på rätt spår för att få tillfredställande ljud ur befintlig stereo - om än inte i HK-klass? Tacksam för råd. | |
|
Hej, Tror du kommer bli nöjd! Har en standard business cd i min e46:a, med en 8" aktiv låda under förarstolen, det är verkligen en enorm skillnad! Tror min låda är 7cm hög, och den får plats perfekt under stolen. Nu ska jag byta övriga högtalare tänkte jag! |
|
|
Kolla bara riktigt noga så att inga kablar eller annat släpar i eller kan fastna på lådan när stolen flyttas mellan ändlägena osv. Annars har du snart nya problem, t.ex stolsvärmen, felmeddelande från airbagsystemet (bältessträckarna). FP |
|
| oyster> är det MDS DA10D du har? | |
|
Nej det är en Blaupunkt THB 200A jag har Länk MDS lev. ju riktigt mycket effekt, och har dessutom samma mått som min. Tror du kommer bli mycket nöjd! |
|
|
Det skadar aldrig att skärskåda de tekniska specarna på produkterna. Jag tror faktiskt de skiljer minimalt i effekt på dessa båda produkter. MDS har en maximal strömförbrukning som ligger under 15A, dvs knappt 200W. Verkningsgraden är som vi alla vet en bit under 100%, även om man kör i klass D, PWM eller motsvarande. MOSFET i sig påverkar inte maxeffekten. Med knappt 200W in så blir följaktligen uteffekten kanske runt 100-130W konstant. Allt annat tugg om momentana toppar, musikeffekt, PMPO osv är inget annat än sätt att visa lite höga siffror. Det viktigaste är som alltid att försöka prova i egna bilen (inte inne hos handlaren i en miljö som är så långt ifrån i bilkupé som man kan komma) och bilda sig en egen uppfattning osv. Specar på papper osv kan komma i andra hand, så länge det bara finns viss grundkvalité på grejorna. FP |
|
|
Tack för alla råd och tips, hjältar! - Nu är det bara att hoppas att utrymmet under stolen i en E39a är lite större än en E46a |
|
|
Tack för alla råd och tips, hjältar! - Nu är det bara att hoppas att utrymmet under stolen i en E39a är lite större än en E46a |
|
| Släpp ner stolen i botten innan du börjar måtta. | |
|
TJA! Hur gick det med inkopplandet? Fick hem min MDS slimline låda igår och undrar bara hur du gjorde? //SPalle |
|
|
Bedrövelse! Idag var jag över för montering av Baslådan. De hjälpsamma killarna på MDS Hägersten ville först försäkra sig om lådan verkligen passar under stolen. - vilket den inte gjorde! Det sitter tvärbalkar som gör att den inte passar under vare sig förar- eller passagerarstol (Mekaniska sportstolar) Inte heller hittade de en vettig alternativ placering. Då mitt krav var att enheten inte skulle vara synlig eller på något sätt minska bilens funktionalitet var det kört. (Notera att jag har en Touring) För att få bättre ljud ur standardstereon föreslog de antingen byte av befintliga högtalare (redan gjort) eller att komplettera med ett slutsteg som sannolikt får plats under stolen - Slutsteget skulle sedan bryggas till befitnlig anläggning och ge befitnliga högtalare högre effekt (ca 4x70 W enligt dem) Frågan är om detta slutsteg som kopplas mellan ISO-kontakten och högtalarkablarna - ger bättre ljud? Känns lite konstig lösning: se för övrigt artikeln på: Länk Kan detta vara ett bra alternativ? Vad finns i övrigt att hitta på? Som sagt - jag vill ju inte bygga in en massa koner eller lådor i kupén inte heller byta ut huvudenheten om det inte finns en bättre orginalanläggning förståss. Tacksam för råd och dåd.. |
|
|
Det kan säkert inte skada. I vanlig ordning gnäller jag på med att rekommendera att studera tillverkarens datablad osv. Förstärkaren har en max ineffekt på knappt 200W men påstås ändå kunna ge 260W RMS, och man talar dessutom om att den blir varm, uppåt 85° osv, vilket borgar för att det inte är en klass D stärkare utan mera konventionell med kanske runt 60% total verkningsgrad som bäst. Få se nu, 60% ur c:a 200W blir väl runt 120W, dvs 30W per kanal vilket är en bit över den normala huvudenhetens effekt, fast inte dramatiskt mycket, snarare runt 3dB vilket brukar vara den nivå man brukar benämna "en förnimmbar ökning" i ljudsammanhang. Som alltid, be att få prova i bilen, först då kan du bedömma osv. FP |
|
|
Tack för dina synpunkter Folke! Jag har förstått att du har örnkoll på det här och är väldigt tacksam för dina synpunkter. Har du något elegantare (bättre) alternativ för att få välljud ur E39an? Min budget (eller snarare mitt samvete) säger att det intebör bli dyrare än ca 3.000 kr. Jag lade redan ned 3000 kr för högtalarna förnågra år sedan - visserligen en klar förbättring men... |
|
|
Har inte så mycket förslag faktiskt, har själv bara kompletterat med baslåda i skidluckan. Matas med äldre Pioneer steg, tror den ger runt 80 ärliga watt ut men det räcker mer än väl för att ge dimmig bild i spegeln ibland. Jag hade kanske testat med nåt liknande och kännt efter, du har ju redan bytat högtalare vilket brukar ge ett hyfsat lyft. FP |
|
|
jag tror inte du kommer åtnjuta så väldans mycket mer bas bara för att du matar dina element med x antal 100-watt..lådorna i framdörrarna är likväl 1-2liter stora och tillverkade av plast.. samma sak med taket i bagaget, de elementen har det inte lätt i den miljön som råder där. lösningen är en liten smäcker sub bak, vill du ha den osynlig så bygg en som får plats under lastgolvet |
|
|
Ska be MDS-killarna att provkoppla enheten för att se om det blir något lyft för ljudet - Slutsteget ska ju gå att koppla utan att skarva i befintliga kablar. Annars får jag ge upp projekt. Att göra något under lastgolvet käverkar vanskligt med tanke på reservhjul och det knappa utrymmet därunder. |
|
|
jag skulle säga att det utrymmet varken är knappt eller skapar problem med reservhjul. be en seriös bilstereobutik bygga7plasta en låda på plats. eller prova nånting som liknar en pioneer TS-WX50A, väldigt smidig att montera "i" reservhjulet Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.