|
|
|
|---|---|
|
Har just hämtat ut E61:an efter demontering av bakluckan och märker att glasrutan knappt går igen och låser. Man får trycka tills det känns som om glaset flexar sista biten. Antingen kostar det 20 mil och en massa tid eller så är det någon vänlig själ som snabbt förklarar hur man justerar detta. Borde väl inte vara så svårt. OBS har inget med elektroniken att göra, den fungerar som den ska, utan om att justera själva låst. | |
|
Tråkigt att verkstan inte kollar sånt innan kunden får bilen, tyvärr kan jag inte proceduren. Mvh |
|
|
Jag vet inte hur det ser ut på E61, men eftersom ingen svarat kan jag tala om hur man gör på E39; så får du se om det är lika. På öglan som sitter på luckan sitter en mutter. Om man lossar den kan man skruva på öglan, ett halvvarv åt gången alltså. I det fall ska du väl skruva ut öglan lite, så den går i lås lättare. Sedan drar man åt muttern och provar. OBS! När man lossar muttern går det även att ändra vinkeln på öglan. Eftersom den antagligen är rätt är det bra om du försöker hålla den i samma läge när du skruvar på den. Med vänliga hälsningar Erik Nyström |
|
|
Stort tack Erik! Vad jag kan se så är konstruktionen på hela bakluckan näst intill identisk mellan E39 o E61. Tyvärr gäller det även rosten tydligen... Hade E39 i flera år så jag tycker mig känna igen allt. Jag har misstänkt att det är öglan som gäller för justering (verkar smartast helt enkelt) men tänkte slänga iväg en fråga innan jag själv börjar pilla. Man vet ju inte vart det slutar när man börjar... |
|
|
Barre har du tagit isär lagret till torkararmen? Mitt har börjat kärva. Har du alltså fått luckan utbytt pga rost? Var rostar dom? |
|
|
Torkaren fungerar fin fint. Rosten började komma i luckans nederkant på insidan, vid första vecket. När dom tittade extra noga så började det även komma vid avsatsen som är i överkant på luckan under glasrutans nedera till. Längst till högre precis bredvid listen som följer glas rutan. |
|
| Oj, oj. Tänk att BMW låter så många missar hänga med i generationsskiftena. E39 har ärvt en del elände från E34 och E61 av E39 o.s.v. Dom måste verkligen ha en övertro på vad de gör i vissa fall. Min lucka på E39 rostade vid avsatsen som Barre beskriver. | |
|
Tråkigt att höra att E61 inte är bättre, de lär sig tydligen aldrig.... :-( Förra veckan fick jag ny bagaglucka inkl. ruta med ram samt framdörrar på min bil. Man undrar ju vad som ska hända härnäst.... Samtidigt känns det inte som någon idé att köpa en nyare, bara mer i värdeminskning och att skjuta lite på rostproblemet. Torkaren fixade jag tidigare i våras, hade kärvat fast i bussningen. Måste säga att jag var bättre på att justera in torkaren än de som bytte luckan, nu går den inte ute till vågrätt på höger sida. Med vänliga hälsningar Erik Nyström |
|
|
Update: Har inte hunnit fixa inspänningen till luckan men efter en månads klämmande på de nya listerna (+ lite värme antar jag) fungerar luckan fin fint igen. Visst är det surt att BMW inte lärt sig. Som sagt tycker jag att luckkonstruktionen ser skrämmande likadan ut som på E39:an. Det är väl en himla tur att BMW gör så underbara bilar att köra. Det lär bli en till nästa gång det är dags. Sedan är det väl bara att boka in en roskskyddskoll direkt men tills dess köra, le och vara glad över dessa underbara bilar. |
|
|
Ingen rolig läsning när man precis bytt upp sig. Har en E39 som bagageluckan är helt upprostad på. Har köpt en sen '05 E61 nu,så man hade ju hoppats på att de hade löst det problemet. Det var inga problem att få bytt luckan eller? Inga protester från BMW eller påstående om att rosten kommer utifrån? Livet är för kort för att ha tråkigt! |
|
|
Man får väl hålla bra koll där bak och tvätta som en galning när man varit på tur i salt Sverige Har aldrig haft rost i mina bakluckor 2x E 39 T är kanske lite pedant |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.