|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
bood försök ta bilderna i lite bättre ljus/annan miljö som det är nu ser det ut som om du tagit dem på en leråker i strax innan ett oväder = dystert. ;) Använder du en systemkamera kan du enkelt jobba med kontraster, ljusheten (intensitet), svärtan samt vitbalansen i PS. Finns färdiga plugin som man öppnar .raw bilden i. Riktigt smidigt och en snabb redigering tar inte många sekunder. Ex: Länk |
|
|
540E34: visst, flera av bilderna är tagna sent på sommarkvällar. Det blir ofta så efter en tvätt, tycker jag :) "Jag tar med kameran och åker en liten sväng." Jag använder en D70 sedan 4 år tillbaka men tycker att det är lite omständligt att använda RAW-formatet. När man ska visa och dela med sig, menar jag. De uppenbara fördelarna i redigeringen vägde inte upp de nackdelarna...tycker jag. Men som sagt, det finns hur mycket som helst att lära sig om detta men jag varken vill eller hinner det nu. Jag nöjer mig med det som kameran och jag kan prestera "live". Kameran är jag supernöjd med. Det är inte den som sätter gränserna i vårt samarbete ;) Annat var det innan med diverse digitala kompaktkameror. "BMW six appeal" |
|
|
Jag personligen tycker det är oärligt att redigera sina fotografier. Bilar är kul och förhållandevis tacksamma att fotografera. Dessa två bilderna jag tog på min 330 verkar vara de mest stulna bilderna på blocket. Jag har säkert fått 100 mail från folk som tipsar mig om folk som "lånar" mina bilder. Påminner man dom om upphovsrätten så blir man allt från ignorerad till mordhotad... Dom är för övrigt tagna med en olympus kompaktkamera. Länk Länk Idag finns det mer utmaningar o fotografera: Länk Exempelvis den här krabaten som gör en inbromsning från 70 km/h I nuläget sparar jag till en 40d och ett nytt 2,8 L objektiv. Länk |
|
|
"Har sett en hel del av Mickes bilder i olika repotage och i hans blogg han är absolut ingen "glad amatör"...;)" Jaså, vad är jag då? ///Micke Min cabrio Länk |
|
|
Micke: Ett "halvtråkigt semiproffs" kanske;) Tyckte det var vissa i tråden som dissade dina bilder så jag ville bara ge lite positiv kritik.... ___ //Ulf |
|
|
Jag dissar inte Mickes bilder, jag bara gav lite tips för att få dem ännu bättre enligt mitt tyckte. Jag hänger en hel del på fotoforum och är nog bara van att ge konstruktiv kritik på bilder. Jag har den största respekt för Mickes fotokunskaper och erfarenhet.. Jag kan även nämna att om man tycker BMW nördar är insnöade så är det ingenting mot fotonördar, ojoj, märkers trogna som inget annat på denna planet. mvh Daniel |
|
|
Haha, halvtråkig gillar jag! :-) Problemet är ju att det inte finns två personer som ser samma sak på samma bild. Jodå, jag är aktiv på ett par foto/bildsidor oxå. ///Micke Min cabrio Länk |
|
|
Daniel: det var inte dina kommentarer jag syftade på... ___ //Ulf |
|
| bood kan du inte ta både JPG och Raw samtidigt? Fungerar iaf på D80 samt D40n som jag har som semesterkamera. =) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.