|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hade en kompis på besök i helgen so håller på en del med fotografering. Han tog några bilder på bilen. Blir lite skillnad när en som kan ta kort gör det. Länk Dom 3 första bilderna har han tagit. Blev riktigt häftiga tycker jag. Ändå så var blien ganska skitig när han tog korten. | |
|
Alla kan väl fotografera.. bara det att vissa är bättre på det än andra, där jag finns inräknad :) // M.V.H. Daniel |
|
|
Peersonligen gillar jag inte när man använde HDR på det viset som han har gjort, allt ser tecknat ut och det har inget med själva fotograferingen att göra utan det är redigeringen. Vinklarna är bra och miljön rätt men som sagt, fel användning av HDR. Titta på tredje bilden tex, de rosa/röda prismorna i bilden. Fotar väldigt mycket själv och gör alltid efterbehandling av bilderna, mer eller mindre grov, det är i princip ett måste. Har du inte samma bilder fast i lite mer normal redigering? Min bil: Länk |
|
|
Snarare bra på photoshop... Men fin bil =) Peace out! |
|
|
Håller med Reco, ALLA, även en 10-åring kan ta dem bilderna med vidvinkel och sedan redigera dem i PS. Gillar inte heller att det är "så mycket" HDR som det är i dessa. Ser bara löjligt ut. Däremot så tycker jag effekten av vidvinklen är läcker under en bro. Ja, jag plåtar en del. :-) ///Micke Min cabrio Länk |
|
|
Vad står HDR för? ___ //Ulf |
|
| Jo håller med om att det var lite mycke HDR men tycker det blev ganska häftigt ändå. Vet inte exakt vad HDR står för men man lägger ihop 3 blider med olika exponering till en blid om jag har förstått rätt... | |
|
HDR = High Dynamic Range Länk |
|
|
Fina bilder. Programmer Det är ingen här som vet vad det står för men det låter proffsigt att dissa en bild med en förkortning ;-) Micke O Kan inte du visa en liknande bild på din bil då du säger att en tioåring klarar av det så måste ju du göra det som antyder att du är proffsfotograf. Sen att ditt galleri på bilen inte visar på att du är van att ta bilder är ju en annan sak. Bilderna mot havet så syns ju bara framrutan på flera foton. |
|
|
Bilderna som är i mitt bildgalleri är gamla, har inte blivit av att jag bytt ut dem utan blir bara att man lägger in nya i bloggen. Kolla här för betydligt färskare bilder. ---> Länk ///Micke Min cabrio Länk |
|
|
Micke Olsson Jag är absolut inte fotokunnig men jag kan inte påstå att jag tycker dom bilderna är bra. Ser ju knappt någonting förutom en svart fläck i mitten. Några linjer på bilen går defenitivt inte att urskija. Men somsagt jag kan inget om foto och det kanske ska se ut så bland proffsen. Jag skulle i alla fall vilja se dig slänga ihop ett foto som MatthiazW kompis gjort, det kan ju inte ta lång tid för dig att få ihop ett sadant så det borde du ju hinna med. |
|
|
Det har varit lite mode i HDR nu ett tag, jag tycker personligen att det är en häftig teknik som kan resultera i häftiga och mustiga bilder. Men ofta så drar man lite för mycket i spakarna och det ser mer ut som man målat med pastellfärger vilket tyvärr blev resultatet i bilderna ovan. Sedan tycker jag det verkar svårare att få bra resultat i Photoshop än i ex Photomatrix som är ett rent HDR program vilket jag använder, kostar 700 spänn. Tyvärr tycker nog jag också att Mickes bilder blev lite för mörka, men det är svårt att få bra på svarta bilar, pröva även att gå lite närmare. Har också sigmas 10-20 och det är ett riktigt roligt objektiv kanske inte det skarpaste, men effektfullt och roligt att fota bilar med. |
|
|
Har en kompis som jag tycker är duktig att fotografera dock fotar han inte mycket bilar men här kan ni se en bil i skymundan ;-) Länk |
|
|
Nu tänkte jag mer på dessa bilderna Länk Länk För övrigt så har jag inte sagt att jag kan redigera HDR, skrev att en 10-åring kan ta en sådan bild och sedan redigera den bara han är är duktig i tex PS. ///Micke Min cabrio Länk |
|
|
Snygga bilder Micke Olsson! Nu längtar jag ännu mer tills jag får nya kameran! =) Visst finns det många olika "smaker" när det gäller bilder! Men konstigt nog så brukar fotografer och annat mediafolk ha samma smak. Eller egentligen så är det inte så konstigt alls. Man har som fotograf flera huvudregler som man brukar hålla sig till, och man utvecklar en bra bildkänsla. Kollade igenom fotoskolan här på autopower. Mycket av den var säkert bra, en del kan man väl kapa bort men framförallt så tycker jag mycket fattas som rör bildkänslan. Peace out! |
|
|
Amerikanska BMW-ägarna verkar vara duktiga på attt fotografera. Tycker mig se väldigt många fina biler (och bilar) på deras forum. Kanske är det miljön som gör mycket? Är ju trots allt lite skillnad mellan Älvsborgsbron och Brooklyn-bridge. Snygga amatörbilder enligt mig. Länk Länk I HDR (Lagom mycket tycker jag) Länk Länk |
|
| Ursäkta mina slarviga stavfel i posten ovan... | |
| Snygga bilder, amerikanare brukar ha en tendens att gilla lite "Disney-sockersöta-mycket-färger" bilder. Ser att HDR bilderna är gjorda i Photomatrix, den första är najs. Usch, nu blev jag sugen på att foto min bil.. | |
|
Tog några åkbilder på polarens kärra för ett tag sedan. ---> Länk ///Micke Min cabrio Länk |
|
|
Bilder är ju mycket tycke och smak...Dom flesta kan ju lära sig rent tekniskt att använda en kamera men när det gäller bildkänsla eller vad man nu ska kalla det som Reco är inne på så handlar det ju en hel del om en naturlig talang samt erfarenhet. Har sett en hel del av Mickes bilder i olika repotage och i hans blogg han är absolut ingen "glad amatör"...;) En bildserie jag gillade var denna på en RS32 Länk Däremot är jag själv en glad amatör när det gäller foto. Mitt motto är att om man tar väldigt många bilder så är det alltid någon som blir bra...;) ___ //Ulf |
|
|
Programmer: ditt motto skriver jag också under på :) Schysst utsikt från de kåkarna på de 2 sista bilderna i Grandyn inlägg. För övrigt tycker jag att man ofta ser bra bilder i engelska biltidningar. Likaså är det många gånger snyggt filmat/redigerat i engelska bil-tvprogram. Till exempel inslaget om Aston Martin Vantage i senaste Motorjournalen. Sånt kan jag titta på länge. "Förr i tiden" fanns en svensk biltidning som hette "Bil & Co" (eller liknande). De la lite extra krut på bilderna där minns jag. Men den tidningen fanns inte särskilt länge, vad jag vet. Lite bilder på min 525: Länk Alla bilder (utom en) är helt oredigerade. Jag har inte orkat lära mig hur man ska/kan göra. Det får bli i nästa liv :) "BMW six appeal" |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.