AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
642

Automatlådan stendöd e34

Automatlådan på min 530 e34 har alltid fungerat bra, tills idag när jag körde ut den ur garaget, ställde den utanför huset, gick in 10minuter, sen när jag skulle ut och åka, startade bilen som normalt, men när jag skulle lägga i växel händer ingenting, och spaken går lätt att flytta mellan lägena. Lådan reagerar inte överhuvudtaget och jag får felmeddelandet "programmes b.v.a" (fransk import), samt att växelindikatorn på instrumentpanelen slocknar efter några sekunder efter uppstart. Vad kan ha hänt?
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Är det kanske vajern från växelväljaren som gett upp? Är känslan i spaken som förut när du drar i den?

Molle325 Länk jobbar med automater, han ser nog den här tråden snart.

Mvh
mo
1.157
molle325
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
Mkt jobb så hinner inte vara så aktiv i dessa dagar. :-/

Jag tror som rob på vajern. Det händer att den går av eller lossar i fästet. Har varit uppe här på forumet på en 5HP18. Kolla under bilen först, vanligast att den går där.

Felmeddelandet är i så fall inget att oroa sig för. Det kommer eftersom styrboxen får signal från spakens läge och om vajern är av eller loss matchar inte den signalen med lådans växelläge. Meddelandet försvinner av sig själv med rättjusterad vajer.

molle

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.