|
|
|
|---|---|
|
Hej Jag har utnyttjat detta eminenta forum när jag har haft problem med min e30 och nu hoppas jag ni kan hjälpa mig ännu en gång fastän det inte gäller bilen. Det är så att jag kör genom tullarna varje dag och i 2 månader har jag missat att skicka med skattebesluten från VV:s hemsida med min lönerapport. Nu när jag gick in så såg jag att det är endast ca 20 passager som syns på deras hemsida. Då ringde jag till VV:s kundtjänst och frågade hur jag gör för att få ut en lista på mina passager från mars månad. Då säger hon på kundtjänst att dessa beslut försvinner efter 28 dagar från att dom är betalda? Jag trodde att eftersom det är en skatt så måste VV ha kvar besluten iallafalll ett år? Finns det nån som har nån info om detta och hur jag går tillväga för att få ett papper på mina passager så att jag får tillbaka dessa pengar? MVH Erik | |
|
Såhär står det på VV:s hemsida: "Uppgifter om tid och plats för passage, liksom foton, lagras hos Vägverket så länge de behövs för beslut. Det innebär att om skatten betalts och omprövning inte begärs så tas uppgifterna bort. Om omprövning begärs skrivs de uppgifter som är relevanta för ärendet ut och arkiveras i pappersform hos Skatteverket under sex år. Om ett skattebeslut överklagas lagras uppgifter relevanta för ärendet hos den instans som behandlar ärendet (t.ex. Skatteverket, Länsrättten eller annan domstol). Sekretessen kring detaljerade uppgifter om passager gäller även vid behandling hos andra myndigheter än Vägverket, vid till exempel omprövning eller överklagan." Antar att, för att spara plats i databaserna, så tas alla information bort efter betalning. |
|
|
Att uppgifterna raderas tycker jag är bra, det är en integritetsfråga. Skulle de sparas, vore det bara en tidsfråga innan det skulle börja klia i fingrarna på någon annan myndighet för att utnyttja informationen till något helt annat syfte än det avsedda. Har för mig att jag läst att uppgifterna måste raderas av just integritetsskäl. Att man skulle ta bort uppgifterna för att spara utrymme är däremot osannolikt. Lagringsutrymme som räcker för ett helt års passager har nog de flesta i sin hemdator.... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.