|
Sida 3 av 3
|
|
|---|---|
|
Vilket ljud som är härligare är en smaksak. Folk vänder sig om när man trycker lite på gasen med BMW-sportdämparen också, och det tycker INTE jag är kul. :-) Det flesta föredrar nog Eisenmann-ljudet. Kommer man på tanken att byta avgassystem så vill man väl att det ska låta trimmat, och det gör det ju med Eisenmann. BMW sportdämparljudet är nog för "sofistikerat" för ljuddämparbytarmålgruppen, om man säger så. :-) En Eisenmann Race slutdämpare är nog ett bra val för 330-mike. |
|
|
Coldhex - så tänkte jag också tills jag såg försäkringspremien på en M3:a. Vet du alls vad du skulle få betala i månaden för en sådan? : ) |
|
|
Nja, jag har inget emot ett mer dovt mullrande ljud. Kan låta lite mäktigt, det också. Det är ju ändå ingen rallybil jag kör : ) |
|
|
Är ju synd att det inte är lika lätt att utbyta ljud som det är att byta tankar om just ljudet på ett forum så här. För hade du 330-mike bott i mina närtrakter hade jag gladeligen svängt över och låtit dig lyssna live.... Föreslår ändå ett Eisenmann Race utan soundrohr till att börja med. Finns även ett "volymläge"??? som dom har som heter SPORT men enligt killarna på Xerius-Racing, som jag f ö varmt rekommenderar, så är det ljudläget mycket snarlikt BMW standard. Om det sen är standard sportsystem eller STCC sportsystemet, det känner jag inte till. Niiklas Fransosen |
|
|
330-mike - jag räknar väl med ett 30-40%-igt påslag på premien som högst och betalar dryga 11,000 i dagsläget. Å andra sidan vill jag gärna ha en svensksåld M3:a och då behöver det inte bli dyrare, har för mig att försäkringen sticker rejält på importbilar -har en import nu nämligen. En 330 har sina fördelar plus att jag vet vad jag har, det är alltid en rejäl risk att byta bil, tid och allt det där mecket att byta bil, sälja privat eller handlare som snuvar en på pengar etc så det kan mycket väl sluta med att jag återigen blir sugen på ett sportigare avgas som en kompromiss. Med sportluftsfilter, catback system plus eventuell ommappning kanske man kan plocka ut 15 hk om man har tur, vilket iaf ger lite ro i en rastlös själ :-) |
|
|
Betalar du 11´i försäkring på din import-330? Jag betalar strax över sju för samma bil. Har du inte full bonus? Och ja, jag tror nog man kan roffa åt sig minst 15 hk med en mappning på just filter och performance-system. Om det sedan skulle ge något extra ytterligare med en chipning på det, eller om mappningen i sig är optimerad även vad gäller annat än just de förändringarna, låter jag vara osagt. |
|
|
Ringde till Ferrita för att få en prisbild på ett system till 330 coupé. De har inga färdiga system till just 330, utan man får alltså åka dig och få det skräddarsytt på plats. 11.000 kr. kostar det. Han sade också - när jag påpekade att Eisenmann har både hela och delsystem till 330:n - att Eisenmann har god finish och snygg design, men inte ger samma uteffekt som Ferrita. Han menade att de tyskbyggda systemen inte har samma flödeseffekt i sina dämpare, och att de var mer designade för ljudbild än för effekt. Partiskt utlåtande naturligtvis : ), men finns det någon dokumentation som stöder att Ferrita skulle ge mer effektmässigt? |
|
|
Nu står valet mellan Eisenmann eller BMW´s egna STCC. Är det öht någon som hört skillnaden mellan slutdämparna från de här båda systemen? Priset är ungefär detsamma, har jag förstått. |
|
|
Ja det vore intressant att veta vilket av systemen som ger mest effekt. man förstår ju att skillnaderna är små, men logiskt kan man ju förstå att olika design och flödesbild ger olika tryckfall och därmed olika mycket effektförlust. Jo ja jag betalar 11,000 på if, full bonus, men hyfsat centralt och i lägenhet i göteborg kanske förklarar en del, kanske en dålig affär vad vet jag har aldrig orkat kolla upp nått annat bolag och dessutom har if alltid varit väldigt hjälpsamma och aldrig krånglat när jag väl behövt dom och det är en trygghet att veta. Men har ju hört en del skräckhistorier från diverse "skit" bolag inga namn nämda. |
|
|
Hej jag har ett bmw M-sportavgasystem ligandes till bmw 330 det låter helt anurlunda mot ett avgasystem till en vanlig 330,,, |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.