AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
7.361

Sport/trim-avgassystem till 330?

Sida 2 av 3
"STCC-systemet" är bara en slutdämpare ja. Jag hade inte hört talas om att det fanns något annat förrän du nämnde det nu JohanD75. Det finns ju inget annat på realoem eller bmwfans.
Jo
292
JohanD75
G31 520d M-Sport Touring Xdrive 2019
Nej, jag är osäker på om BMW verkligen har ngt eget "sportsystem" till E46.

Jag hade heller inte hört talas om att BMW skulle hålla med egna "sportavgassystem". Vem vet, verkstadsgubben kanske blandade ihop saker & ting.

Ville bara upplysa om, som du själv förtydligade, att "STCC-systemet" endast är slutljuddämparen.

Själv har jag valt och sitter och spar till ett Eisenmann cat-backsystem till min E46:a. Hade haft ett på nu om inte ett länkarmsbyte kommit i vägen... :(

/JD
33
757
330-mike
330Ci -01
Kompressor
STCC är enbart slutdämparen och den kostar en bit över 6000 kr. Var nere på BMW idag och kollade.

Låter mycket för en enda burk, tycker jag. Kan det verkligen ge samma sköna ljud som ett helt catback-system?
Jo
292
JohanD75
Ljudet verkar skilja enligt tråden, STCC lite mullrigare och dovare medan Eisenmann ger ett vassarre och raspigare ljud. Svårt att beskriva ljud, man lär nog uppleva dem för att få en uppfattning om skillnaden.

Eisenmannsystemet komplett ("ljudrören" + slutljuddämparen) kostar ca 8500:- Om du vill kan du köpa enbart slutljuddämparen (ca 6000:-) om du vill spara pengar. "Ljudrören" löper från katalysatorerna fram till slutljuddämparen och innehåller inga mellanljuddämpare som orginalsystemet har. Eisenmannsystemen finns i två ljudavstämmningar, "sport" och "race" där race är den som låter mest.

Se mer på: Länk

Hur enbart en Eisenmannslutdämpare (race eller sport) låter mot STCC-slutdämparen ska jag låta vara osagt. Fördelen med Eisenmann är att du kan börja med enbart en slutljuddämpare och sedan "uppgradera" med ljudröret om du vill ha mer sound.

/JD
Jo
292
JohanD75
Lyssna & njut....

Länk
Lyssna på denna: Länk låder gott.
Jag gillar dock inte "DTM stuket", för gammal för sånt ;-)
Ett sånt här ljud i kombination med "normalt" utseende vore kalas enl min mening.
Skall väl tillägga att det var en 330 med AC Schnitzer avgas.

Ett problem är ju annars dom mycket dåliga ljudupptagningar som florerar på nätet. Många av ljudklippen hos t.ex. Eisenmann låter bedrövligt p.g.a. inspelningarna, vad tänker dom på?
33
757
330-mike
330Ci -01
Kompressor
Jo hur Eisenmann-systemet låter vet jag ju redan eftersom jag lyssnade på RonnyN´s 330 (både på tomgång och under körning), men det jag undrar är alltså jämförbara alternativ.

Är det någon som kör med enbart slutdämpare (oavsett märke) och kan berätta om detta påverkar ljudbilden nämnvärt, eller om det krävs ett helt system för att få ett riktigt gott ljud?

Finns det alls fler tillverkare utöver de som nämnts här i tråden redan?
Okej, om du är ute efter något som låter som ett catback-system från Eisenmann så är inte sportslutljuddämparen från BMW ett alternativ.

Kruxet är ju att det är helt individuellt vad som är ett riktigt gott ljud. :-) BMW's sportljuddämpare påverkar ljudbilden väldigt mycket jämfört med standard, och den ger i min smak det ideala ljudet, men det har en helt annan karaktär än Eisenmann.

Ja det finns många andra märken. Borla är ett:Länk
Ytterligare ett alternativ kan vara UUC Motorwerks: Länk
Vet ej om det finns en Svensk åf.
Jo
292
JohanD75
Kan nog säga att oavsett vilken ljudkaraktär du önskar, så kostar bra ljud. Det är lite av en konst att konstruera att avgassystem som låter bra genom hela varvtalsregistret.

Du får bestämma dig vilken ljudkaraktär du vill ha dvs dovt/mullrigt (STCC-dämpare, AC-Schnitzer) eller vassare/raspare (Eisenmann).

Sen är det bara att öppna plånboken :)

/JD
Jo
292
JohanD75
Kan lägga till att jag pratade med Jimmy på Xerius Racing och i hans mening räcker det gott med enbart Eisenmanns slutljuddämpare i race-utförandet. Ljudrören ger mer ljud och skulle du nu enbart köra med endast slutljuddämparen och önskar med ljud så går det ju att köpa till ljudrören.

Gillar du Eisenmannljudet, slå till på en slutljuddämpare till att börja med.

/JD
33
757
330-mike
330Ci -01
Kompressor
Låter detta som ett vettigt system som då skulle hamna under 4000 SEK med frakt?

Länk
33
757
330-mike
330Ci -01
Kompressor
Tackar återigen för tipsen, och inväntar kommentarer på länken jag postade ovan : )
OBX känner jag inte till, och jag hittade inget vid en snabb sökning på youtube heller. En 318ti var det närmaste. :-)

Jag skulle inte våga chansa på något jag inte hört live eller i alla fall många omdömen och några clip. Det är inte alla som får till det över hela registret som sagt ...
33
757
330-mike
330Ci -01
Kompressor
OBX-film då. Inte BMW dock.

www.youtube.com/watch?v=hjhKfcx4brg
33
757
330-mike
330Ci -01
Kompressor
Nope, OBX får verkligen tummen ner i amerikanska forum, ser jag nu.

Ja det fanns filmer på en hel del asiater och amerikanare med OBX. 316ti var den enda BMW jag hittade.
co
1.144
coldhex
BMW M135i
Har länge själv funderat på nytt avgas både för ljudet och de eventuella extra hästkrafternas skull, men kan inte bestämma mig.

Just nu lutar det åt att jag sparar pengarna till en M3:a istället :P Dessa avgassystem är ju för tusan 20% av sparpengen upp till M3:an.
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Jag har ett Eisenmann system och då bara slutdämparen, med Race nivå på dämparen. Skillnaden mellan standard BMW sportsystem och detta är avsevärd. Det är ett mycket härligare ljud med Eisenmann. jag valde att avstå soundrohren eftersom jag har en cab och den är ju uppenbarligen inte lika väldämpad som en annan bil.

Vad jag kan förstå är det en stor skillnad på hur det låter inne i bilen och utanför. Det händer ofta att folk vänder sig om när jag kommer, och det är ju kul. Sen att dom fortsätter att titta när man åker förbi måste ju betyda att man är snygg med :-)

Läste hur mycket som helst på olika forum innan jag slog till och i de allra flesta fallen fick Eisenmann bästa omdömena. Sen att det är en otrolig finnish på grejorna och att passformen är perfekt samt att varje system än handbyggt och numrerat gör det ju ändå lite roligare.

Jag skulle börja med ett Eisenmann, bara slutdämparen och se hur det låter. Är du inte nöjd, skaffa soundrohren.

Mina enkla tankar om detta kära ämne :-)

Niklas

Fransosen
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.