|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Ja vad kostar egentligen ett avgassystem som ger lite skönare ljud i 330:n, och kanske även höjer effekten några hk i kombo med ett vettigt sportluftfilter? Hittar inte så mycket begagnat. | |
|
Ges bästa ljud/effekt genom grenrören eller själva rören/ljuddämparna därefter? Tänkte om det här är ett bra val, eller om det är bättre att satsa på rören efter: Länk |
|
|
Hej de grenrören som du länkade till skulle troligtvis ge lite mer ljud samt lite mer effekt. problemet med dessa är att ska man köra lagligt/besiktningsbart så måste man köpa till lösa katalysatorer och montera efter trimrören då originalkattarna sitter svetsade på original grenrör och kan således inte användas om man byter grenrör. lägg det till kostnaden samt att det är riktigt bökigt att byta då det är trångt räkna med minst en dag på verkstad eller lite längre själv om man är skapligt händig, har gjort det själv på en bil..... så känns det inte så prisvärt.... det bästa för prestanda och ljud vad gäller avgassystem är väl ett cat-backsystem från eisenmann har monterat ett sådant på min 330i m-sport -02 och det låter underbart är riktigt nöjd med det... |
|
|
Okeey...men är inte just Eisenmann dyrast på plan? Vad kostade dina delar? Har du allt övrigt original, eller har du bytt luftfilter/burk för att få bra ljud också? |
|
| Eisenmann catbacksystem ligger på strax under 7' vill jag minnas. Låter riktigt bra och kvaliten/passformen är perfekt. | |
|
Mitt system med 2x83mm slutpipor kostade kring 8200:- hos xerius-racing varav 6300:- var endast slutburken sen tillkom soundrören.... har inte bytt luftburken då jag inte riktigt litar på att öppna filter renar lika bra läste nån test angående det, samt att jag tycker ljudet som kommer bakifrån räcker till..... anledningen att jag valde eisenmann var att ljudet i dom är raspigt och race-likt, medan i ferrita så är det mer dovt och bröligt, gillar det raspiga ljudet när man står på fullt.... finns nån i närheten av kalmar som vill lyssna så är det bara att hojta till, ska till sthlm helgen den 13-15 juni så där kan man få sig lite raceljud till livs oxå :o) |
|
|
"finns nån i närheten av kalmar som vill lyssna så är det bara att hojta till" - *hojt, hojt!* : ) |
|
|
Dra väg ett mail till ronnys_racing@hotmail.com så får du mitt telnummer /Ronny Helst på tvären.... Är drabbad av galna bilsjukan enligt min sambo..... |
|
|
Nu efter att ha lyssnat på Eisenmann monterat på RonnyN´s 330 (gott ljud : ), undrar jag - finns det fler effekt/sportsystem att välja på än Eisenmann, Ferrita, och Supersprint? |
|
| Du har ju alltid Bmw's orginal STCC-system som jag tycker låter riktigt mysigt som många även väljer att köpa till. Det är ju dovare ljud jämfört med t.ex. eisenmann säger dom som vet. Har nog aldrig hört ett eisenmann-system i verkligheten så kan inte uttala mig. | |
|
Okey, någon annan som vet passande system till en 330 E46 än de ovan? (ska kolla in BMW-systemet också, även om jag misstänker att det i vanlig ordning är orimligt dyrt när det heter BMW : ) |
|
|
Tror BMW´s ligger närmare 6000 kr. Mvh/ Niclas |
|
| Ordinarie pris var 6125:- i mars 2008 på BMW i Solna. Prisvärt! | |
|
Okey, någon direktlänk till det STCC-systemet? Går jag in på BWM, ser jag inga länkar till avgassystem. |
|
|
BMW har det nog inte på hemsidan vad jag vet. Här är det i Realoem i alla fall: Länk Sen finns det några halvrisiga bilder i galleriet till min bil här på Autopower. |
|
| Här har du "stcc" dämparen iaf Länk | |
|
Adelson - det där var till en 325:a väl? Och var det inte orignaldämparen? lemans - blir det någon större ljudförändring med bara slutdämparen där? |
|
|
Det är samma till: E46 320i SEDAN E46 325Ci COUPE E46 325i TOURING E46 325i SEDAN E46 325xi TOURING E46 325xi SEDAN E46 330Ci COUPE E46 330i SEDAN E46 330xi SEDAN Jag slog på mitt chassienummer för att det var enklast. Här är den till 330: Länk Det är original sportavgassystem, inte original standardavgassystem. Ljudförändringen är rätt stor mellan sport och standard. |
|
| Har du själv hört skillnaden, Adelson, och är det då hela systemet eller endast slutdämparen du hört? | |
|
Jag har hört skillnaden på min egen 325i, och på andra 320i. 330i har jag tyvärr inte hört med sportsystemet, bara med standard. Det är bara slutdämparen som finns i sportversion från BMW, så det är den skillnaden jag menar. Det var nog lite förvillande av mig att skriva avgassystem i förra posten. :-) |
|
|
Men är verkligen "STCC-systemet" ett helt system? Har läst i andra trådar här på forumet att det är endast slutljuddämparen som bytts ut på E46 "STCC-edition", resten av systemet är det samma. Orginal "BMW-sportavgassystem" (från kattarna och bakåt) är ngt helt annat säger iaf BMW-verkstaden här i byn... Hmm... /JD |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.