AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.467

Hydraulmanövrerad baklucka E38

sk
323
skåne
F07 530d GT -10
Hej alla,

Jag har läst en mängd trådar på olika forum kring hydraulmanövrerade bakluckor men inte hittat vad jag sökt, nämligen en detaljerad teknisk beskrivning av konstruktionen och funktionen av hydraulkomponenterna (TIS, BMW-manual eller liknande?) på en E38.

Specifikt är jag ute efter att kunna fylla på ATF-olja utan att behöva demontera pump mm (sitter pyrt till!).

Reparationssatsen BMW erbjuder tyder ju på att man skulle kunna fylla på direkt i pumpblocket efter demontering av den ena eller båda slangarna.

Någon som kan hjälpa mig?

Lars Franzén
WA
2.343
WAN
BMW F01 760i-10 Individual Alpina 21,Dodge Viper 06
Hej de finns en insexskruv på sidan på pumpen den övre är nivå skruv ta en oljekanna med atf olja o fyll på.Länk
WA
2.343
WAN
BMW F01 760i-10 Individual Alpina 21,Dodge Viper 06
kan fyllas på platts se upp så du inte tappar skruven.Länk
sk
323
skåne
F07 530d GT -10
Tack WAN,
Det var lite så jag misstänkte...

Lars Franzén
CK
269
CKamondi
740iA -95
Vad är en hydraulmanövrerad baklucka? Är det en vanlig baklucka med softclose?

Kan passa på och slänga in en fråga ang min baklucka, den är som bekant väldigt tung och det räcker i princip med att man bara drar lite lätt i den så smäller den igen, jag som har lärt mig bakluckan är väldigt försiktig och låter softclose-motorn sköta sin lilla bit, men man blir ju halvt galen när det kommer folk som tror att bilen är från 60-talet och man behöver ta i som galen. Hur mycket motstånd ska det vara i bakluckan när man ska stänga den?
Skulle nästan kunna ta ett filmklipp där jag demonstrerar hur enkelt min lucka "faller" ihop.
CK
269
CKamondi
740iA -95
Ignorera min första fråga, det är alltså INTE en vanlig soft-close. Jag vill ha hydrualmanövererat! Slappt!
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
CKamondi.

Förmodligen har gaskolven som lyfter din lucka tappat fjongen och inte orkar hålla emot luckans tyngd lika bra längre.

Dr Tinnitus

Min bil
Länk
CK
269
CKamondi
740iA -95
Misstänker det jag också, bara köpa ny och se glad ut. Inget prioritetsuppdrag direkt dock.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.