AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
6.178

Bluetooth-förberedd X3

Jag har precis tagit hem en X3 från Tyskland. Den har stora navven och så är den Bluetooth-förberedd. Är det någon som vet vad jag behöver göra för att få Bluetoothen att lira? Jag förstår att man måste ha något i mittkonsollen.

I navven finns ett alternativ som heter telefon, men när jag klickar på den står det bara "searching...". Kan man koppla in telefoner på fler sätt än Bluetooth?

//Niklas
na
630
navi
BMW325xi -06
Du måste para ihop telefonen med bilens bluetoothsystem. Kallas för pairing.
Du behöver en pairing button, den ser ut som ett ansikte i profil. Vet inte hur det är i X3, men i 330 sitter den i mittkonsolen. Det finns en likadan i ratten, men den går inte att använda fär pairing i 220, kanske det går i X3.

Du ska stänga av tändningen, sedan trycka in pairing knappen, vänta c:a två sekunder, sedan vrida tändningen till läge 2, dvs utan att starta, sedan hålla inne knappen ytterligare c:a tre sekunder. (Den ska alltså vara intryckt hela tiden medan du slår på tändningen.) Sedan släpper du knappen.
Innan du gör detta ska du sätta din mobil i Search eller Activate Bluetooth mode. Hur du gör detta beror på din telefon.
Därefter kommer bilens system att gå i Bluetooth pairing mode, efter ett tag ska du ange din bils bluetooth code i telefonen, det ska finnas med en lapp med bilens bluetooth code i instruktionsboken.

När pairingen väl är gjord för din telefon, behöver du inte göra om proceduren, utan bilen kommer att känna av din telefon så fort du slagit på tändningen.
Ska du använda en annan telefon, så behöver du göra om proceduren även för denna telefon. Det går att ha upp till 5 telefoner pairade till bilen.
na
630
navi
BMW325xi -06
Jag råkade skriva att det inte går att använda knappen i ratten för att paira ihop bilen och telefonen i 220, det skulle varit 330!
I X5 fungerar det tydligen med knappen i ratten, kanske går det också på X3?
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
I E60 med iDrive gör man på ett annat sätt:

Gå in i "I" menyn, genom att trycka MENU så man står vid standard bilden. Tryck härefter ner på vredet och en "I" / service menu öppnas. Längst ner finns ett punkt som heter "Bluetooth". Välj denna och välj därefter "telefon". Tryck på "Add device" och bilen går nu att hitta från din telefon när du söker efter nya bluetooth enheter.

Vet inte om det är så man gör på X3, men på E60/90 är det, då dessa har iDrive (vilket du också har?)

BMW - Freude Am Fahren

//Simon
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Google vet allt!

Tydligen ännu lättare i en X3:

Step1 Start your BMW. It will automatically be in pairing mode for the 2 minutes after it is started.

Step2 Go to the connections menu in your Bluetooth enabled phone and select "search for devices"

Step3 You should see an ID appear on your phone that starts with BMW. Select this device ID.

Step4 Enter the passkey. Once prompted you will only have 20 seconds to complete the task.

Step5 Now check the radio display. It should indicate that the pairing process was successful. At this point your data will be downloaded into the cars system.

Step6 Confirm that your contacts have been loaded into the system and perform a test call.

BMW - Freude Am Fahren

//Simon
Visa användare
1.126
bood
320d xDrive Gran Turismo

BMW CS #761
Nja, jag var tvungen att tala om för bilen att söka efter en telefon. Eftersom minnet sviktar nu ska jag kolla i boken vid tillfälle .

Du måste inte he "grejen" i mittkonsolen. Det är en hållare till telefonen som laddar telefonen och ger den en yttre antenn. Handsfreen funkar utmärkt (bättre, i mitt fall) utan den.

"BMW six appeal"
Visa användare
1.126
bood
320d xDrive Gran Turismo

BMW CS #761
Äsch, bilen stod ju precis utanför :)

Årsmodell 2008:

* Mobiltelefon påslagen
* Tändningnyckel i läge 0

1) Håll knappen med ansiktet intryckt, vrid tändningsnyckeln till läge 1 efter ce 3 sekunder och släpp knappen efter ytterligare 3 sekunder. På display eller bildskärm visas "BLUETOOTH KOPPLUNG".

2) Telefonen ska nu fråga efter en "BLUETOOTH PASSKEY". Den ska vara bifogad med bilens instruktionsbok! OBS! Den måste du ha. När du knappat in rätt kod visas "KOPPLUNG ERFOLGREICH". Fyra olika telefoner kan vara anslutna.

3) Vrid tändningnyckeln till läge 0.

Klart!

"BMW six appeal"
Tack för alla svar. Nu har jag fått det att funka med min iPhone.

//Niklas
to
116
toby10
523i Touring M-sport -09
Någon som vet om det finns en enkel adapter(kabel) för att koppla in en Sonyericssontelefon(som det tyvärr inte finns snap-in-adapter att köpa till) till den yttre antennen(+laddaren i mittkonsolen)?

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.