AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.086

vibrationer i 100kmh E39

ro
32
robbie78_c
Bmw 523 touring 98
Hejsan allihopa. Jag får vibrationer i min e39 touring -98 när jag kommer upp i runt 100 km/h. Tror dom kommer bakifrån. Läste nånstans här att det är vanligt att det är några bussningar i bakvagen som behöver bytas.Vika är det i så fall?? vad tror ni??

Visa användare
163
2002ixen
2002Tii -75
2002Tii -73
2002 -74

Är det i den hastigheten så är det nästan alltid obalans i hjulen. Antingen dåligt balanserade däck eller skit på insidan av fälgen. Eller om det ska va centreringsringar som fattas.

/Stefan
MW
517
MW-Guru
430i Gran Coupe M Sport F36 -18
Vibrationer vid 90-110 på e39 är oftast att silentblocken (bakvagnsbussningarna) är slitna. Fick själv ett tips av en BMW-mek, om man fäller ned solskydden till cirka 50%, om dom sedan "fladdrar" i den nyssnämnda hastigeten är det med stor sannolikheten silentblocken.

mvh

MW-Guru
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Orunda däck eller inte 0 balanserade hjul är den allra största bekymret på E39. Räcker att det fastnar en sten i däcket så får du vibbar, dvs 5gram kvar vid balanseringen ställer till det och känns i de hastigheterna.
Orunda däck går ej att balensera bort.
Om nu inte bilen har en massa mil så bussningarna eller stötdämpare mm är slitna.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
MW-Guru : Det kan ju likabra vara däcken som är obalanserade? Solskyddet är ju inte precis något mätinstrument som enbart reagerar på vibrationer från utslitna silentblock :)
hasso, vet du om det finns någon speciell anledningen till att E39 är så mycket känsligare mot obalans/orundhet än ex E46 eller E60? Är inte bakvagnskonstruktionen ungefär lika på modellerna?
E60N är också extremt känslig! Vi har haft inne vår på bmw flera gånger pga vibrationer.

Vidare har jag fått förklarat för mig att e39 var byggd komfortmässigt... Allt i framvagnen är ju dubbelt om du jämför med e46.
si
141
sirus
BMW 335ix GT 2014
Jag har svag vibrationer rund 60Km/h min E-39-2001. Jag har bytt däck men tyvärr hjälpte mig inte. Vet inte om det dom kommer bakifrån eller framifrån. Svårt att säga. Jag skulle gärna blev av med eländet. Vad kan det vara?
Mvh
//Sirus
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
samuel2: Nja den enda förklaring jag tänka mig är att det är låg ofjädrad vikt på alla delar eftersom det är aluminium i alla leder och det blir ju lättare att "flytta " på nått lätt än en en tyngre bakvagnsupphängning.
Sedan ger ju styvare bussningar mm också att vibrationer transporteras lättare upp i karossen. Så perfekta hjul är ett måste i princip.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Nån här som har märkt om vibrationerna blir "smärtsammare" om man lastar bilen tungt?
ro
32
robbie78_c
Bmw 523 touring 98
tack för alla svar... glömde dock att skriva att det är exact likadant med både sommar o vinterdäcken.Har inte testat o fälla ner solskyddet (: men däremot kan man se på passagerar stolen att hela ryggstödet skakar...

Att det har att göra med milen är inte helt sant jag bytte på min -97 touring vid 9700 mil när jag köpte den ( nja dvs BMW gjorde det åt mig innan leverans då jag påpekade att den vibrerade..) så att det är ett lång milar fenomen är inte helt sant

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
Har bytt silentblocken och bakvagnen lugnade ner sig riktigt rejält. Nu har jag dock problem med lite skak i ratten så¨detta lär väl vara något i framvagnen... Nåja detta ska åtgärdas nu på semestern... Har tänkt att behålla kärran tills den åker till skroten så det är gött att bli av med vibrationerna om man nu ska ha den så länge:)
wbfn
när jag läser att hela ryggstödet skakar börjar jag skratta, borde nog gråta för mitt skakar oxå. Men det konstiga e att det är bara typ 2-3 km sen slutar det. man skulle kunna tro att hjulen skulle blivit ovala under natten men det skulle ju va konstigt om mina 3 uppsättningar hjul av olika märke skulle bete sig exakt lika. skumt mkt skumt..
si
141
sirus
BMW 335ix GT 2014
Att det e skumt verklingen sant. man tappar hår innan hittar felet. Jag har byttat däck och balanserade flera gånger men nix felet karstår vid 60km och ibland vid 100Km!!!!!! Som Hasso sa räcker att det fastnar en sten i däcket så får man vibbar och perfekta hjul är ett måste i princip. Men Hasso när måste man byta bussningarna och stötdämparna? Min bil har gått ca 12500mil.
Wbfn: En tanke på detta ang ditt problem... När däcken har blivit varma så blir det annorlunda... Hörde detta av en däckgubbe som jag snackade lite med... Har läst att nån här på forumet hade samma problem som du också... men att vibrationerna försvann när däckena blivit varma... tror det var Helga som hade det problemet.
wbfn
johan84// jag vill oxå tro att det är däcken men 3 uppsättningar däck av olika fabrikat beter sig likartat. jag kommer ihåg 1993 hade jag 205 40 17 på min manta dom var helt sjuka på att bli ovala över natten. man trodde fan inte det var sant som det hoppa första biten. det var michelin pilot
Varför har ni kvar era E39:or? Min kommer att säljas så fort ekonomin tillåter samma för er? Efter ett år gav jag upp ang. vibrationerna. Är helt enkelt inte lönt att slänga pengar på det mera, bättre att spara och köpa en annan bil istället :)

Frågan är bara vad man ska köpa? För vibrationskänsliga bilar är man ju galet trött på. Har ju förstått att ju enklare konstruktion desto billigare men samtidigt vill jag köra stor bil. Kanske Mercedes E-klass?
Förövrigt skulle det vara kul att få testa en vibrationsfri E39 någon gång :)
m_johan84, har BMW fått ordning på er E61? Eller förnekar det bara problemet?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.