|
|
|
|---|---|
|
Tjosan. Detta blir mitt första officiella inlägg och min första tråd på detta forum. Hoppas jag inte gör bort mig i trådskapandet ^^ Har sökt runt lite angående de kompressorkiten som säljs nuförtiden och stötte på en centrifugalkomp med allt som behövs till för ett överkomligt pris :) Det ifrågasatta kompressorkitet laddar 8.0psi och genererar runt 310 kataloghästar till 2.5liters 6,an i min bil.. Dock blev jag lite uppskrämd när jag här på forumet läste något som hastigast om aluminiumblock som inte tål överladdning :P Hur ligger detta egentligen till? Sen en annan grej, hur ligger det till med kompsänkning och sånt vid dessa ingrepp på motorn? Är det någon av mina frågor som är oklara så äre bara att fråga så förklarar jag vad jag menar ^^, Mvh: Niklas "BoNZaI" Allt går med våld, går det inte med våld så går det med mer våld. Går det sönder så var det trasigt från början.. | |
| Har haft en 330 -01 med kompressor och min pappa en 328 -98 också med kompressor. Dom fungerade hur bra somhelst så det ska inte vara någon fara. Vi körde med ESS kompressorkit och kör det även nu på en m3 och dom är verkligen kunniga och hjälpsamma. Dom kompsänker inte motorn med så pass lite laddtryck som det är. | |
|
Okej.. För 8 psi är ju liite över 0.55 bar så jag borde väl klara mig utan kompsänkning men man vill väl egentligen vara på den säkra sidan? Fast jag vet inte hur det ligger till, inte alltför insatt. "hej 17 år gammal" ^^ Men angående dethär med aluminiumblock.. är Motorn i min bil alu eller har jag fått det om bakfoten? M52B25 TU handlar det väl om om jag inte är helt vimsig? :P Allt går med våld, går det inte med våld så går det med mer våld. Går det sönder så var det trasigt från början.. |
|
|
den klarar .55 utan problem, precis som med motorer i orginal skick handlar det om skötsel och hur du kör bilen i första hand, ja det är en alumotor. |
|
|
BoNZaI: Det "tråkiga" kommer när/om du vill få mer kräm, då alublocket inte klarar högre laddtryck speciellt bra. Men det går att eftermontera stålfoder senare. Men med en lågtryckstrimning är det inga problem. Mvh |
|
|
Haha men det är lugnt.. de 310hk det sägs erbjuda räcker nog för mig, vill jag ha mer kräm än så köper jag helt enkelt en annan bil istället! Så 0.55 bar skulle altså inte vara några problem för 2.5liters 6,an ^^ Låter som jag kommer bli lyckligare i framtiden när jag trycker på gasen (A) |
|
|
Jag körde med ENEMS skruvkompressorkit på min gamla 328. Laddade 0,55, men utan IC osv gav de inga 310hk i min iaf. Uppskattningsvis 270 jämfört med min M3.. Kul va de iaf:) |
|
|
Okej, det kitet jag kollat på är ju centrifugalkomp med allt därtill, ic, oljekyl osv osv :) Skall enl texten ge 320 hk men 290-300 är jag lätt nöjd med |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.