AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
20.072

SAAB 9-3 Aero oförskämt snabb?

Sida 4 av 4
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Frågan är vad är fusk idag? BMW använder ju själva turbo i sina dieselmodeller. Vad är att känna sig besegrad? verkar som att idag är det enda som gäller 0-100, toppfart, strippen (402m) osv...och bygga/trimma en bil så den går snabbt rakt fram är ju ingen konst, därmed säger jag inte att dessa automatiskt skulle vara dåliga när det svänger. Men en sak är säker och det är att jag känner mig aldrig besegrad vad det gäller känslan, glädjen man känner när man kör en bil som klarar av att förmedla på "rätt sätt", och den kan ingen komma och "trampa på" bara för att de råkar köra ifrån mig eller liknande. Är man "frälst" av extrema accelerationer och höga farter så finns det andra bilar än BMW som klara av att bjuda på detta för en klart mindre penning, men jag hoppas på att "folk" inte i allmänhet väljer en BMW främst för att tro att de skulle vara snabbast i stan? för det kan man ju i princip "nästan" aldrig bli med en BMW..trimmad eller ej det finns alltid dem som är värre..och mycket skall ha mer heter det ju...men grejen är den att jag kan tänka mig att leva riktigt länge med min(a) BMW bilar för riktig körglädje tröttar iallafall inte jag på.

Men det lutar nog åt en E30 med turbokonvertering snart, varför?
för att det känns som om det är det absolut enda som saknas för att en BMW skall kunna uppfylla exakt alla ändamål och jag blir själv ibland sugen på turbo också...men skulle som sagt inte kunna leva med den egenskapen endast. Precis som att pocka hem en riktigt snygg brud med "slimmad kropp" för natten bara
för att man har sina lustar men strunta i det faktum som visar sig senare att hon var helt pantad i skallen och var rent pinsam att umgås med...förstår ni jämförelsen..jag vill alltså dra parallell med BMWs förtjusande sugmotor vs turbo.
Visa användare
232
griegertz
BMW 525 M touring-05
deejaywasp:

Kunde man tro ;-)
Nja, det var mer att jag fick ut lite extra pengar så att jag kunde uppgradera mig till en 330:a istället. Men det är märkligt när man nu fått 231 hk, så håller man ändå på och kollar på ESS-kompressor= 335HK. skulle vara så jävla fett....

erito:
tackar för berömmet. Jag har precis beställt en Rieger M3 front till den, kommer att uppdatera bilderna då. Var rädd om din nya front nu och se upp för anfallande snövallar i framtiden ;-)
:-D
Tack det skall jag se upp med. De är lömska de där anfallande snövallarna.. särskillt de som har is i magen.

Vart beställde du fronten ifrån?

Det är alltid gratis ost i råttfällan...
Visa användare
232
griegertz
BMW 525 M touring-05
MH-styling i Göteborg, 12.000 kr lackat och monterat inklusive bromskanaler och nya dimljus.
ae
49
aero..
9000 aero
erito: har din kompis chippat sin hela 25 hk? du undrade om min är trimmad,svaret är ja.därför bör vi inte köra mot varandra.jag vet redan svaret på hur det skulle gå.min bil borde vara ganska jämförbar med min kompis m3 3.2. åtminstone när jag har fått fäste.men tack ändå.
La
21
Lazer
BMW 328ci -00
griegertz

När kommer din nya front?:) är nyfiken, har själv en 328ci cosmosvart. Låter lite saftig med de priset....börja spara får man ju :D. kommer du att ladda upp nya bilder när du får M3 fronten?

Mvh

Visa användare
232
griegertz
BMW 525 M touring-05
Lazer: 1 vecka tar det att få fronten, sen tar det 1 vecka att lacka och 1 dag för montering.

Hade fundering på M paket II men tyckte fronten var för tam, dock kommer jag ej sätta på Riegers bakre spoiler. Den ser verkligen för jävlig ut....sätter på sidolisterna i sommar

Kommer att uppdatera bilderna när det är färdigt, har nog satt på M3 E46 18" orginal som ligger och väntar tills dess också =;-)
pa
39
patrikmohlin
Bmw 330xi touring -07
varför sitter ni och jämför saab aero som är deras värsting med 328 etc etc är det inte bättre att jämföra med bmw värstingar typ m bilarna och alpina ta gärna lite äldre m bilar så det blir samma prisklass som en aero

det tycker jag låter vettigt

Molle
Dino
patrikmohlin , håller helt klart med dig

M-MotorSport
Ja, jämför endast så att BMW alltid vinner...
ja jag håller också med patrikmohlin, men någon frågade ju och jag har kompisar som har/haft 9000 Aero (chip ca250hk), 9-5 Aero -02, 9-5 2.3 med Nordic trim (ca 270hk), mfl. och kört mot flera av dem. Fick stryk av Nordic trimmade saaben vilket inte var någon överraskning.

Tycker att man skall jämföra originalbilar och trimmade bilar var för sig. En norsk fläkt från www.esstuning.com på en 328:a ger ju annars ganska skojjiga resultat.

En original 9-5 Aero blir ju frånåkt från en 330 så vi behöver nog inte en plocka fram M bilarna :-D

Det är alltid gratis ost i råttfällan...
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Det är väl okej att jämföra hur som helst igentligen, det viktiga är väl att inse "komiken" i det hela och inte ta det på sådant himla allvar helatiden, det är ju bara prestanda som jämförs men hur vorde det om man skulle jämföra komfort/ljudnivå vid olika farter, styrning, körkänsla, detaljkvalitet...listan kan bli hur lång som helst..personligen tycker jag det är mycket intressant att luska ut dåliga lösningar som kan bli bättre och hur man skulle kunna gå tillväga för att lösa det. Om vi tex tar och tittar på tygklädselkvalitet hos BMW E34 som inte är den högsta men dock utstrålar dvs den upplevda kvalitetsintrycket är mycket högt och det är viktigt även fast den riktiga kvaliteten inte visar sig ligga på samma nivå, eller torkararmaturen som nöts ner, rosen som dyker upp kring tanklocket.......nyaare E39 lider av andra problem..är de lösta på de nyare upplagorna eller finns de kvar likt förbannat?
ae
49
aero..
9000 aero
328 mot 9-3 aero är inte så konstigt att jämföra tycker jag.
saab har en liten ynklig fyra på 2.0 liter
bmw har en sexa på 2.8 liter
båda bilarna ligger ju på ca:200 hk
att det sedan är en av saabs snabbaste betyder ju inte
att den är så snabb att den kan jämföras med m3 på 321hk.

pa
39
patrikmohlin
Bmw 330xi touring -07
aero.. du skriver att saaben har en liten ynklig fyra på två liter mot bmws sexa på 2,8 men!! skillnaden ligger i en liten finurlig sak som kallas stressfläkt "TURBO" säg till när saab bygger en motor utan stressfläkt med lite prestanda

P.s klankar inte ner på saab har själv en 93 185 hk rolig om man vill slita sig trött för att hålla bilfan rakt vid gaspådrag

Molle
Ge
64
Georgio
328Ci -00
Har ocksa en 328 Ci -00. Har dragit bade en 9-3 och 9-5 Aero samt en s60 T5!

Korde en vraltrimmad volvo 940 turbo innan. Vilken skillnad, 240km/h i en volvo kanns inte sa bra...men 240 i en 328 ar inga problem (m-chassi samt 18")!!!
serben
vad då ni pratar ju massa skit om saabs fyra! Bmw har ju oxå fyror. Bmw har oxå en raslande vanos teknik så att min polarens M5 med V8 låter som en sierra motor pga. vanos
För de andra som pratar om skakig ratt det är klart att en framhjuls driven bil sliter i ratten vid hård acc. (tacka våra dåliga svenska vägar för det)
samma sak på bmw det sliter i bakvagnen så den klonkar!!! (TYP NYA M3)
Jag gillar inte skitsnacket ni tar upp om andra märken!!! Vad då är ni svartsjuka på SABB o deras turbo!!?? Ring o klaga till tyskland o säg att dem ska börja bygga alla bmw med turbo.
Jag gillar att ha städat i mitt hus grannens hus är hans ensak.

man kan inte ha bra bil o bra brud
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Har man en 540i med kompressor (t.ex. Askens) då drar man ifrån ALLA Saabar hur lätt som helst!
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Bläää....

"Besvikelsen över dålig kvalitet, varar längre än belåtenheten med ett lägre pris"

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.