AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
20.073

SAAB 9-3 Aero oförskämt snabb?

Sida 3 av 4
zodiaken: jaså, det var konstigt. BMW Tyskland skickade ärendet vidare till BMW Sverige *suck*.

Jag postar ett inlägg så fort jag tycker att jag fått de svar jag behöver :-)

Det som skiljer min motor från kompisens -00 Z3 är att han har dubbla bulor på den svarta kåpan.

/Per
Visa användare
232
griegertz
BMW 525 M touring-05
erito: jag har en svart plastkåpa därfram, men bara ett rör som leder dit och inga dubbla bulor...Vilka andra möjligheter skulle du ha gjort (om inte 330:ans insug funkar)? Quarnis chip+sportavgas+kammar är jag inne på (i väntan på lottvinsten för kompressor ;-)
griegertz: Tyvärr så är jag ingen trim-expert, så jag har inte så många tips i bakfickan. Chip, sportavgas och kammar ger ju en del, men personligen tycker jag inte att det är värt den lilla ökningen. Du får säkert ett tufft ljud iallafall :-)

Prova om du inte kan ta ett insug från en M50 motor, typ 325, för det är bättre flöde i dem och borde passa en enkel-vanos M52. Sportavgas + kammar kan du ju ändå fixa för det borde ju piffa upp lite extra.

Posta en tråd i Trimmning forumet så får du säkert bra tips snabbt :-D

griegertz: Enligt det senaste från BMW sverige så har alltså alla e46 från produktionsstart M52-TU motorn och därför 2xVanos, så 330:ans insug skall ju passa....

Visa användare
232
griegertz
BMW 525 M touring-05
Erito:

Tack för hjälpen! Var kan man beställa ett sånt insug och få någon att sätta in det(bor i Göteborg)
330 insug beställs hos BMW då det är en originaldel. Wölkes kan säkert montera det. Det är inte speciellt svårt att montera själv. Det är lite pill och man får fixa ett par distanser och så. Sen är det bara att åka och mappa om.

/Per
saxat ur tidigare inlägg:

"beställnings nr insug 11 617 502 274 och omställnings grunkan har nr 11 61 7502 275.

Dessa grejer passar rakt på 2.8 dubbelvanos och med unichip (ett måste om motorn ska funka riktigt) som justeras in på rullandelandsväg så får man
ca 20 ärliga hk och 20nm

Unichip modifieringen kostar ca 6000 kr Se mer info på
www.tsmotor.com"
zodiaken: Låter som om du gjort modifieringen? Blir det oförändrad bränsleförbrukning vid 'standard' körning? Behövdes ingen adapterplatta?

Nej men en vän till mig har gjort det.

Jag vet inte hur bränsleförbrukningen blev faktiskt.

Han har gjort adapterplatta.

Motorn får helt klart en trevligare karaktär! Man kan varva lite längre! Vi testade ett par repor med min gamla Z3 Coupé med 1xvanos mot hans 2xvanos och 330 insug. Det skiljer inte många meter. Upp till 130 drog han ifrån ett par meter sen var det dött lopp upp till 230.

/Per
Visa användare
232
griegertz
BMW 525 M touring-05
Tack för hjälpen Tomas!

Mvh Gunnar
Gunnar, berätta gärna resultat och erfarenheter ifall du gör modifieringen. Jag funderar på att göra det senare i år :-)

Nu kommer snart bilder upp på min svarta pärla. Monterade vita blinkers i lördags och tog bort den där reklamtexten på nummerplåtshållaren som alla firmor envisas med att sätta dit. Skall de få använda min bil som reklampelare så skall jag ha något för det också :-P

Visa användare
232
griegertz
BMW 525 M touring-05
erito:

det blev en 330 istället för bara insuget ;-)
ae
49
aero..
9000 aero
erito: du skrev så här på första sidan: Jag testar gärna igen ifall någon annan med en Aero vill prova. är du sugen på att testa lyckan.....?
Visa användare
82
Donnie
M3 Cab -97
Tjena, saabarna går som fan, har kört både 9-3 aero och 9-5 aero, 9-3 ans styrning är hur äcklig som hälst, känns som att den inte hänger me bilens kraft.
Men de går inte att jämföra en aero med en 325 eller 328, dessutom behöver saab ha turbo för att nå upp till 200hk, en 9-3 aero borde jämföras med en 330i, jag har sett när en saab 9-3 aero och en volvo t4 får smisk av en 330i....

MVH// Donnie
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
griegertz: Du skulle till bmw och köpa ett insug till en 330 inte hela bilen :) Måste varit en jäkligt bra försäljare....

griegertz: Grattis! Har du lagt in den på nätet så man kan se den? *nyfiken*. Tror att du gjorde rätt för vad jag har hört så kan det bli strul med luftmängdsmätaren (heter det så??) m.m. om man byter insug.

aero: Visst kan jag prova att köra mot din 9000 aero. Är den original eller? Min kompis har en 9000 aero som är chippad till 250hk. Kör gärna på sommarväg så jag får spara mina dubbar till nästa vinter :-)

Det är alltid gratis ost i råttfällan...
greigertz: Såg din bil nu. Mums :-D

Det är alltid gratis ost i råttfällan...
svintoleffe
kan vi inte göra så att vi mäter turbo mot turbo då.
Ta en saap 93- 95 aero och jämför den med en alpina b7 då .
Då är det ju turbo mot turbo givet viss så skiljer det ju ett par år men .
Då är det turbo mot turbo.
Eller har jag fel.
Tråden glider obönhörligen in mot det otroligt löjliga "turbo är fusk" argumentet. Det verkar som att detta argument kommer upp när man känner sig besegrad.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.