|
Sida 2 av 4
|
|
|---|---|
|
Provkörde en 2 månader gammal 9-3 aero, fan vilken besvikele. Det är inte nån idé att ens fundera på att jämföra Saaben med en BMW, glöm det. Skakig fyra med turbo-lagg, pedalställ som känns som fotstöden på en rullstol. Ratten skakar som en jävla tvättmaskin under centrifugering vid gaspådrag. Stolarna känns som MIO-möblers justerbara tv-fåtölj. Kupén är trång som..... Nä fy fan vad trist..... |
|
Lotus Samuel |
HAHA... Kolla på den tidigare nordic länken och läs längst ner. "Acctiderna är avlästa på hastighetsmätaren och bilen är körd med respektive bilmodels original hjul" Så kan man väl inte mäta!!! Visst skulle en trimmad 9-5 köra ifrån M5:an men då är den ju också trimmad. Dessutom är inte alla vägar raka vilket endel saabtrimmare och ägare verkar tro ;) |
|
Ställer mig också till skaran som inte gillar karaktären på saab 4orna med turbomatning. Orolig gång och mycket vibrationer. Hjulspinn redan vid 2000varv när man ska köra ut från en korsning. Gillar 9-5 aeron som landsvägskryssare men om man skulle välja mellan m5 och aero är valet lätt. Dock kostar en full utrustade 9-5 aero mycket mindre än en m5a. |
|
|
Lotus Samuel> Jo, det luktar oseriöst om Nordic tiderna :-D En 9-5 med Steg 3 Nordic trim körde INTE ifrån en -00 M5:a vid upprepade tester. |
|
| Som tillägg till mitt förra inlägg: Det kan ju bero på väggreppet. Framhjulsdrift är ju inte direkt optimalt :-D | |
|
Varje gång sådana här diskussioner är uppe här på forumet så ställer jag mig frågan vad det är för ena riktiga måndagsex ni fått prova. Orolig gång i en 9-5? Nää, har jag aldrig varit med om. Hjulspinn vid 2000 rpm? Inte det heller så länge man inte trycker full pelle förstås och då är det ju självförvållat. Mycket vibrationer? Njae, inte särskilt, dock mer än i en BMW-sexa. Turbolag? Njae, inte mycket nuförtiden. Det känns som att en del gör så mycket det går för att sänka SAAB. Är ni kompisar med Robert Collin som bara går runt och letar efter saker att klanka ner på? ;) Jag åker själv både BMW och SAAB, nya som äldre och visst är det så att BMW har bättre kvalitet i de flesta avseenden men så dåliga som många BMW-ägare vill göra gällande att SAAB är, är de knappast. När det gäller NordicUhr och deras "mätmetoder" så har det varit uppe ett antal gånger på SAAB-forumet. Nordic är inte den SAAB-trimmare som kommit längst och de är inte deras bilar som går bäst och det är inte deras bilar som ger mest effekt... Dock har de lyckats sälja in sig hos SAAB-handeln. När det gäller SAABs tråkiga originalchassi så håller jag med om att det är för svajigt. Dock kan jag meddela att det finns Öhlins coilovers för de som vill svänga lite skarpare... Själv tycker jag det är kul att lilla SAAB bygger en enormt snygg (i mina ögon) kombi och att det nu har börjat dyka upp skojiga tillbehör till dem. Det är väl det som hela tiden har varit felet med SAAB tror jag att det knappt funnit skojiga tillbehör till dem förr och därför inte lockat bilintresserat folk. Sluta hacka på SAAB hela tiden! Det finns andra märken att kasta skit på också om ni absolut måste. |
|
|
Matte: Jo 2000rpm kan varit en överdrift dock inte mycket. Det var inte 9-5an jag snackade utan en hårt preppad 9-3 viggen. Det var ingen känsla i den i huvudtaget. En utan dom "sämsta" bilarna jag kört i 300hk klassen. Sen att du tycker att karaktären i 4orna är fin är du nog ensam om om man är van vid bmws motorer. Bara ljudet gör mig trött. Sen håller jag med dig om att saabs kombibilar är mer lyckade än bmws och att saab gör många saker bra. Jag gillar deras formspårk på sistånde (nya 9-3 ser bra ut) och dom har även väldigt sköna stolar och lixom bmw sätter föraren i fokus vid cockpit. Sen jämnför alla turbo / tuning prepade saabar mot oftast original bmws. Det går montera turbo och öhlins på bmw också för dom som vill. |
|
|
Jag hyllar inte SAABs motorkaraktär jag heller men är mest irriterad på att det alltid ska hackas på SAAB här på forumet. Jag kan säga att jag mycket väl vet hur en BMW-motor kan vara... Den mappade S38 som lurar under huven i min E28 drar t ex villigt upp till 7500 rpm och vill hela tiden ha mera varv! Underbart! Även om jag skulle hylla saabs motorkaraktär så hade jag nog inte varit ensam med tanke på hur många SAABar det rullar på våra vägar. Smaken är som bekant delad. Jag har väl en skinka på SAAB och en på BMW! ;D Hur man än bär sig åt i jämförelserna så blir det ju närapå alltid som att jämföra äpplen o päron. Ska vi t ex ta en 9-3 så har ju den en bottenplatta från Opel Vectra och även om en 9-3 är en -02 så är ju tekniken från... Ja när kom Vectran?? Minns ej. Nä, nu ska jag plugga vidare.... |
|
Lotus Samuel |
Detta hör väl inte hit, men enda gången jag har testat en 9-5 va när det va premiär. Då hade bilen gått 6mil. Vid bromstest gick pedalen i botten samtidigt som remmen gick av så det va inte mycket fom funkade när vi kom tillbaka. Som tur väl va så va försäljaren med och kunde intyga att det inte gått speciellt fort. Sedan dess håller jag mig borta från saab ;) |
|
Har varit SAAB fantast i hela mitt liv, ägt en 99 en 900 aero-85 och senast en 9-3 Aero-01. Detta ändrades till för 3 veckor sedan då jag provkörde en BMW 328-98. Sedan dess är jag helt såld på BMW!!! Vi äger nu en stålblå BMW 328-98 i helt underbart skick. Inte samma brutala tryck som i Aero, men ett ljud i 6:an som låter som ljuv musik. Skulle dock kunna tänka mig några hästar till, men 330 var för dyr... Varje gång jag körde över ett litet gupp med saaben, kändes det som bakaxeln skulle ramla av, för att inte tala om när man gjorde samma sak fast i en skarp kurva...då hoppade bilen 1m i sidled. vid 6000 mil på mätaren märktes kvalitetsskillanden.Kan rabbla ett antal punkter till, det ÄR grym skillnad. Både jag och flickvännen är BMW frälsta för evigt om inte Chris Bangle forsätter med stilen som 7 serien går i...fruktat ful...Kommande 5 serien ser däremot lovande brutal ut! När kommer efterföljaren till E46 och någon som har några länkar på detta isåfall? |
|
|
griegertz: kan inte annat än hålla med dig, grattis till bilen :-D Om du vill ha mer tryck så kan du köpa 330'ns insug och montera (ca 4000 SEK) och sedan mappa bilen hos någon som kan ändra insprutningsprogrammet (ca 5000 SEK) så får du ungefär 220 hk istället för 193hk. Jag misstänker att de 220 hk är starkare än din -01 aero :-) Finns mer info om detta på forumet om du söker på 330 och insug. ~ sport = komfort ~ och glöm inte: Det är ALLTID gratis ost i råttfällan... |
|
pjotor. |
griegertz>>>>> Inte visste jag att 9-3 Aero-01 bestyckades med bakaxel. Får man fråga vad den fyller för funktion? |
betriebsanleitung |
Bakhjulen sitter väl fastskruvade på den |
|
Ja på något sätt tror jag att den håller fast bakhjulen i chassiet. För även om SAAB är en utom ordentlig bil så behöver den ett par bakhjul. =) mvh Berg "Rekordbrännare dömd till två år i Eslöv" /läst i SDS |
|
|
pjotor m.fl. >> Saab har en bakaxel pga. att bilen skall kunna säljas som framhjulsdriven. Annars hade det ju blivit en 'all-wheel-drive'. Enligt Aftonbladet så är ju framhjulsdrift bäst och Saab lyder Aftonbladet. Och Aftonbladet lyder Volvos PR-chefer (=tro aldrig på media). |
|
|
erito: 330:ans insug funkar väl bara om man har dubbel-vanos som kom på -99:an jag har -98:an.... |
|
|
Kolla under huven. Om du har svart plastkåpa längst fram så har du dubbelvanos. Du kan kolla på bilden på www.bmw.tech.nu 1xVanos har silverkåpa istället. |
|
|
Erito=Bivanosexperten ;)) //Marin |
|
|
Marin>> He he he.. jo man har ju forskat lite om bmw motorerna. Skall uppdatera min sida så fort jag får till lite bra text o bilder :-D |
|
|
På min Z3 2.8 Coupé sitter det ju 328a motor i den. Den hade enkelvanos fast svart kåpa. Fått svar från tyskland än? /Per |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.