|
Sida 1 av 4
|
|
|---|---|
323E21terror |
Min kompis har en ruskigt fin M3 från 96 i originalutförande sånär som på ett Hartge sportsystem. Nu kommer det lite jobbiga..en annan kille har en 9-3 Aero Nordic Uhr trimmad till 280Hk och de körde jämnt på 3an och 4ans växel vid full acceleration...verkar vara lite väl snabbt för saaben. Iallafall så skall den klara 272km/h och M3 3.2 gör 280km/h med spärren borta vilket han också har....och som mest har han avläst 300+ på mätaren. farten är min drog |
|
Tyvärr (eller bra för de) så är turbo bilar som t.ex Volvo och SAAB urenkla att trimma. För 4000kr får man ju hela 50 hästar... Så de maxtrimmade 9-3/9-5:orna tar t.o.m M5:orna tror jag. Men glöm inte att vi kör BMW och de SAAB :) Mvh Matteus |
|
323E21terror |
Det beror på hur man resonerar...0-100km/h aldrig...toppfart aldrig..men därimellan blir det mycket svårt för m-bilarna att hänga med. farten är min drog |
|
De nyare SAABarna (9-3 o 9-5) är inte urenkla att trimma pga deras "hokuspokus"-styrsystem (TrionicT7). Trimfirmorna lär ha haft enorma problem med just det systemet och det är inte Nordic som är bäst på det för närvarande. Dock går de finfint... |
|
|
hmmm... Jag drog helt jämnt med nyaste 9-5 Aero kombi -02 ca 40 - 190 km/h. Den skall ju ha 250hk och göra 0-100 på strax under 7 sek. Min på 'bara' 7.0 sek (6.9 enligt AMS tester) Vilket alternativ stämmer: 1. Saab anger 'glädjesiffror' i sina specifikationer. 2. Jag hade en bra dag i min 328:a och min kompis en dålig dag i Saaben. (jo, han körde allt vad som gick) 3. Aeron var trasig (hade gått ca 400 mil). ~ sport = komfort ~ och glöm inte: Det är ALLTID gratis ost i råttfällan... |
|
|
Jag måste rätta förra inlägget. Såg nu på Saab specifikationer att 250hk Aero -02 gör 0-100 på 7.3 ... inte så konstigt att hängde på hela vägen då. Tror tillochmed att jag kan köra ifrån honom om vi börjar från stillastående :-D |
|
|
erito, tror du att jag har en chans mot en 9-5 Aero? Har alltid undrat men aldrig fått chansen att testa...(man vill ju inte göra bort sig) :) /Manray/ |
|
|
Manray: Ingen risk att du gör bort dig. Har en kompis som kör 9-5 Aero dagligen, följaktligen har det hänt några gånger att vi har tryckt en del mot varandra. Resultat? Helt jämna upp till 120 från stillastående. Fortare har vi inte kunnat köra pga vägarnas beskaffenhet. Då har jag automat och det verkar som om din bil är manuell, jag ser inget a i din modellbeteckning... Det viktövertaget jag har mot din bil torde ju ätas upp av dina 38 extra hk. BMWCS #04759 BMWCS Syd KAK |
|
|
Tack Antiloop! Precis, jag har manuell. Har den 9-5:an automat då? Ps. Vad ska din, enl BMW, göra upp till hundra? /Manray/ |
|
Perkka |
Manray: enligt modellguiden ska Antiloop`s 328 göra 0-100 på 8 blankt.. If everything seems to be under control, you`re just not going fast enough! |
|
Manray: Ja, nu har jag testat 'på riktigt'. Enligt spec så gör ju min manuella 0-100 på 7.0 och toppar 240. Aeron hängde inte med i någon hastighet vi testade. Trodde att Aeron skulle dra mig på högsta växeln, men 328i -99 ligger ju på ganska höga varv även på femman och 2xVANOS ger bra bottenvrid. = Du kan köra ifrån dem du också :-D ...men de brukar ofta chippa sina Aero till ca 285 hk och då blir det kanske svårare. Någon som testat mot chippad Aero? ~ sport = komfort ~ och glöm inte: Det är ALLTID gratis ost i råttfällan... |
|
|
Både jag och polaren fick stryk av en Saab 9-3 200TS (200hk). Detta var från rullande start 80km/h och uppåt. Vi testade flera ggr. Polaren har en Bmw 328 och jag har en 325:a. Från stillastående var 328:an snabbare. Men vid 100 km/h gled Saaben förbi och ökade hela tiden avståndet upp till 200 km/h, sen slog vi båda av. Fick prova Saaben. Måste tyvärr erkänna att den gick grymmt bra. Framför allt i acceleration i högre farter. Men jag var inte helt förtjust i rycken i ratten vid fullgas i låg fart, speciellt vid kurvtagning. Brummar runt i en 325:a |
|
| Jag har tyvärr aldrig kört eller åkt med i en 328, men 325 äldre 535 har man kört. Era 328:or måste gå utav h-e för en 9-5 Aero skulle dra de BMW bilar jag nämde hur lätt som helst. | |
Lindahl |
jo jag måste instämma....dom där satans saabarna går som fan.....blev gruvligt ifrånåkt av en 9-5 Aero...iofs väntat...har ju bara en 323ci. Men, men....vi har ju i alla fall ingen klimatanläggning för synskadade (läs STORA knappar på displayen)...ser ganska smäckigt ut mvh Christian ------------------------------ Om nÃ¥n vecka blir det bättre sÃ¥ng i min 323....ha ha |
|
tja, vad skall jag säga... Jag testar gärna igen ifall någon annan med en Aero vill prova. Kanske ni har rätt, men isåfall var den nya 9-5 Aero kombin trasig som jag körde jämnt med. Lindahl och Greenberg: Är ni säkra på att de inte var chippade då? Jag pratar original Aero 205 - 250 hk. ..skulle ändå inte välja en Saab hur snabb den än är :-D |
|
323E21terror |
Det är ju lätt att bygga en snabb bil, men de anda bitarna verkar få klara av att bygga in. farten är min drog |
|
Grabbar, utvecklingen går framåt, det är inte helt relevant att jämföra 325/328 från tidigt 90-tal med sprillans nya Saabar. Dessutom är Saabarna ni jämför med toppmodellerna. En mer relevant jämförelse vore kanske 9-3Aero mot 330 och 9-5Aero mot 530/540. ALternativet är ju M3 och M5 men då blir prisskillnaden alltför stor. Saab gör jättefina bilar som går finfint. Skulle gärna HYRA en 9-5 som semesterbil i en vecka. MEN vem vill äga en framhjulsdriven bil med en 4 cylindrig motor? För mig spelar det ingen roll att prestandan är fantastisk, det handlar om känsla! |
|
|
CFH: Jag pratar om nya e46 328i med dubbelvanos och manuell låda, Går som fasen :-D, inget från tidigt 90-tal. Håller med om att man inte skall jämföra äpplen o päron |
|
|
Sorry erito, kanske lite snabbt dömt av mig. 328an går som ett as ingen tvekan om det! Min kritik var lite mer generell. Det är ganska vanligt på det här forumet att ägare av äldre bilar jämför prestanda med nyare kärror av amdra märken. Det blir självklart en ojuste jämförelse till bmws nackdel. Ta tex min egen 325Ci som enligt specen gör 0-100 på 7,2. Motsvarande kärra från tidigt 90-tal gör det på 8,0 trots samma motorstyrka. Självklart har övriga tillverkare motsvarande förbättringar. Skaka fram en Saab 900 från 94 så blir det en annan story...... |
|
Tokfrans_11 |
Länk Behöver jag skriva mer? Saaben är efter bara ca 20 000:- trim, snabbare på allt utom segragning på femman... Var finns Bmws utmanare? Nästa M5 kanske... Får la se hur bra den blir. |
|
Jag har kört Saab 9-5 Aero med steg 3 Nordic trim (ca 290 HK) och är inte så imponerad. Bra tryck i motorn, visst, men det ger mest framhjulsspinn. Min kompis hade en silverfärgad sådan och erkände villigt att nya M5 körde ifrån honom. Numera kör han MB E55 eftersom M5:an inte gick att få med automat. (självklart körde han ifrån min 328:a lätt med den Saaben) Detta är alltså inte från någon reklambrochyr, utan egna erfarenheter. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.