|
|
|
|---|---|
|
Provkörde en 123d M Coupe idag och gillade den sportiga karaktären som motor har, kraften kändes fyllig på något sätt. Finns det någon här som har en trimmad 120d 177hk med tex Promotechs PLUS box som har kört 123d och kan jämföra dessa två bilars kraft? Känns en trimmad 120d 210hk/420Nm som en orginal 123d? | |
|
HEj Jag har en 120d med plus box promotech. Kört 123d också. Svårt att säga exakt eftersom det inte skijer så mycket. Men det finns inte en chans att en 123d orginal är snabbare än min iaf, tror det blir ganska jämnt men att min 120d med plus box vinner, iaf när man kör på 5an och 6:an. Personligen tycker jag mitt alternatvi var det mest prsvärda, då 123d kostar 40k mer. Men självklart skulle jag inte tacka nej till en 123d med plus box från promotech. Då börjar man närma sig 135i skulle jag tro, speciellt i höga farter på 5an och 6:ans växel. Har kört 135i också, hade lite för stora förväntningar på den, men den var snabb, inte så snabb som jag ville dock:) Men det går väl och trimma den också. |
|
|
Okej, jag har kört 2000mil med min 120d och är skit sugen på en PLUS box. Jag funderar dock på att vänta till första servicen är gjort och i det fallet så blir det box till våren 2009. Men roligast hade varit ifall jag köpte boxen redan nu. Men som sagt vill gärna att olja och filter ska vara bytta innan jag börjar trimma. Ang 123d så körde jag den idag ganska ordentligt och jag gillade draget. Den kändes inte så jätte snabbare än 120d men skillnaden fanns där. Som jag skrev i det första inlägget så kändes kraften fylligare och uppe i farter runt 150km/h så stack den iväg som ett skott när man gav full gas. har du hunnit kika på förbrukningen nu efter boxen? Vad är det för tum på dina fälgar? |
|
|
arbetar Promotech-boxen likt bla KCR att den endast fetar på med bränsle eller ställer den tänding också? undrar vad partikelfiltret tycker om det?, många KCR-bilar jag sett dra fullt har rykt rejält svart = oförbränd diesel. |
|
|
Promotech har två olika boxar varav en som heter PLUS. PLUS boxen ökar bränslemängden men även laddtrycket, dvs bättre än KCR. Ang partikelfiltret så står det så här. Anpassade för partikelfilter. Ett extra kontaktpar ansluts på bilar utrustade med partikelfilter för att kunna kontrollera avgastemperaturen, utan att behöva begränsa effektökningen. Länk |
|
|
Promotech har inte PLUS-box till 120d 177hk. Satsa på en omflashning av styrboxen istället, det är bättre både för motorn och dig. Flåklypa |
|
| Jo det har dom. | |
|
Såg att det har kommit en PLUS-box till 120d nu. Måste vara väldigt nyligen iaf. Den styr bränsle och laddtryck, inget annat. Med tanke på hur höga laddtryck BMWs moderna dieslar har idag så får man väl hoppas att plusboxen är beprövad.... Om det rasar lär det inte vara svårt för BMW att ta reda på att den varit trimmad om dom vill. Flåklypa |
|
|
Oj, va precis inne å kollade. Har inte Promotech höjt priserna ganska rejält på sistone? |
|
| Var får man 120d 177an omflashad nu redan? Har försökt leta utan framgång. | |
|
Tjenare Jag kör med 18 tums fälgar, ja vad ska man säga om förbrukningen. Sedan jag satte i boxen har det gått undan, det är så extremt roligt att köra den nu, så förbukningen för mig kvittar känns det som. Rekomenderar varmt att pröva plus boxen, lämna tillbaka den inom 30 dagar, om du kan:) så får du känna på skillnaden, vilket är oerhört stort. Lycka till med vad du än väljer. Tänker själv köra den här boxen ett tag och sen kanske byta till chip i framtiden, så att man får ut ännu mer effet. Någon som har erfarenhet av sportavgassystem? Funderar på att byta hela hos ferrita, blir det lite mer kraft mån tro? Bättre flöde blir det givetvis, men undrar om det är värt 7-8k. |
|
| Trevligt att läsa att du är nöjd med plus boxen! Har själv beställt en oxå.Var och testa en 123d i förra veckan.Hade lite större förväntningar men nog går den bra. | |
|
Sedan är det ju upp till var och en att bedöma känslan av att äga cutting-edge teknik som 123:ans variabla dubbelturbo jämfört med en vanlig 120d-skrinda med icke-så-high-tech-box och alla garantier flugna all världens väg. Därtill är inte prispåslaget 40k i praktiken - 123d har i stort sett samma grundutrustning som 130i. Bensinen är prisvärd - oavsett pris. Helgeson |
|
| Håller med, självklart ska man välja bil efter tycke och smak. Jag valde iaf den finaste 1-serien, enligt mitt tycke:) Nya coupe! | |
|
Skulle tro att det snart släpps trim där man programmerar om styrboxen. Sitter en ny sorts styrbox i 120d 177 och andra nyare BMWs som tar lite tid att knäcka. Flåklypa |
|
| Ok! Tack! Det blir programmering sen när det går. Får bli box så länge. | |
|
Helgeson Jag körde en 123d Coupe M idag och den hade ingen utrustning alls förutom M pack. |
|
| More, 123d har exvis manuell AC, läderratt och dimljus som standard. Inget av detta ingår till 120 (fast jag ser att även 120 Coupe har alufälgar som std till skillnad från 120 3d/5d). | |
|
Farsans 120d (177hk) lämnades in för någon vecka sen. Enligt uppgift den första bilen dom gjorde med "plusbox" och dom gjorde en del justeringar efter en provtur. Som tack fick han den för halva priset. Hur som helst. J-vlar vad den gick! Grym skillnad. Drar ordentligt på låga varv. Min trötta 163hk-automat ska nog också få en injektion med hjälp av boxen tror jag. Lär göra något iaf... |
|
|
CR516+ heter den boxen btw. Tyvärr får jag nöja mig med den som heter CR517+. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.