|
|
|
|---|---|
|
Kör alltid på valvoline synpower i mina bilar,men för ovanlighetens skull så blev jag sugen på att prova biltemas efter en del läsande om den här på forumet.. Säger såhär...biltema oljan kommer åka ur ganska omgånde då bilen knackar en hel del mer nu än vad den gjorde med synpower oljan. Båda oljorna har ganska likvärdig klassning..synpower är väl ett steg bättre om jag inte mins fel?! Undrar i och med detta vad det är som kan skilja från olja till olja med samma klassning? är det vissa tillsatser i oljan som inte räknas med till kvalitén när det görs en klassning? Lite intressant då man märke klar skillnad mellan dessa 2 oljor... | |
|
Synpower har enbart helsyntetiska basoljor såsom PAO, PIO eller esterolja. Biltemas helsyntet innehåller även VHVI/EHVI; högt förädlad mineralbasolja. API och ACEA klassningen beror till stor del på additivpaketet. Mvh |
|
|
Kvalitet på oljor är väldigt lurigt för vanligt folk att bedöma. Bara för att en olja ge lite mer motorljud tickande eller knackande, så är inte det ett absolut bevis på att den oljan är sämre än en olja som inte ger tystare motor. Det kan ju fortfarande vara så att de ljudliga oljan ändå har vissa egenskaper som är bättre än den tysta oljan. Men visst är det så man lätt reagerar som du gjorde när du bytte oljan och upptäckte det annorlunda ljudet det gav. Nu håller jag väl för tämligen säkert att Valvolinen är en lite mer påkostad och avancerad olja än Biltemas, men den senare är inte alls dålig med tanke på priset. Jag skulle inte vara orolig att ha den i normala vardagsbilar. Men det skulle kännas bättre i själen med en finare olja än den i mina finare bilar. Klassningarna på oljor kan ses som ett minimikrav. Alltså kan olika oljor ligga i samma klassning då de når över minimikravet för den klassningen. Men den ena oljan kanske har nästan alla parametrar och egenskaper även över nästa högre klassning, men två-tre når inte helt upp dit. Då kan den inte få den högre klassningen utan får stanna på den lägre som den klarar att nå över kraven på med alla sina parametrar. Förstår du hur jag menar? Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
|
Visst finns det kvalitetsskillnader hos "syntetoljor". Inte minst beror detta på att det är ett samlingsbegrepp för oljor som inte faller under mineraliska eller högraffinerade mineraliska oljor. Bland syntetoljorna kan man t ex finna PAO (polyalfaolefin)/PIO )polyinterolefin)-oljor (enkelt uttryckt konstgjorda mineraliska superoljor), estrar av olika slag (tillverkas av syror och alkoholer - ofta väldigt värmetåliga och breda viskositetsmässigt, samt har mycket god förmåga att binda andra komponenter såsom additiv, men även smuts från motorn - kan vara känsliga för vattenabsorbation!). Glykoler av olika slag (ovanliga inom motoroljor). Det som försvårar det ytterligare är att vissa mindre nogaräknande oljebolag benämner högraffinerad mineralolja (EHVI eller VHVI) såsom "syntetisk", detta då de anser att denna typ av olja är så förädlad att den kan kallas syntetisk olja. Här är kvalitetsskillnaderna stora beroende på hur högraffinerad oljan är... Förutom basoljornas kvalitets/egenskapsskillnader påverkas kvaliteten av additiven som tillsätts i oljorna (kan utgöra upp till 30% av totalvolymen). Enklast att kolla minimikvaliteten, är att läsa oljans klassningar. Min och många andras erfarenhet är att just Valvoline Synpower verkar tysta ner "ljudliga" motorer en hel del. Förutom detta är det en mycket bra olja! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Precis...men då fick jag svar på min fråga. Vet att oljan absolut inte behöver vara sämre för att det låter mer om motorn än vad en annan annan olja gör.. Ville få reda på om det finns tillsatser i oljan som nu tex gör att motorn blir tystare..och om dom inte var med i själva klassningen. Kom på en annan sak jag undrar över... Blev lite sugen på att prova mobil1 ESP 5w-30 eftersom det är riktigt bra pris på den hos mapodo.de Undrar bara då vad skillnaden är mellan en 5w-40 och 5w-30 olja i vanligt vardagsbruk? Är den förstnämda mer värmetålig,eller skall man bara se till klassningen? |
|
| Haas ..I sthlm kan du köpa OKQ8 Formula Exel oljor godkända för BMW för ca 950 kr 20 liter..är några kronor billigare än Btema.. | |
| Vilken olja köpte du på biltema? | |
|
SAE-klassningen är ett mått på oljans viskositet (flytbarhet) vid två temperaturer: "kall" (+40grader C) och "varm" (+100 grader C). Inom parantes kan dock nämnas att vissa kallviskositetsklasser även är beroende på hur trögflytande oljan är när den är riktigt kall (-10 - -25 grader C). Man får även tänka på att det är klasser vi pratar om, där det finns ett lägsta och ett högsta värde för oljans viskositet, så i praktiken kan oljan vara precis över eller under en klass, vilket kan innebära att den t ex kan vara "nästan 0W30, men den är klassad som 5W30... Men i princip kan man säga att en 0W-olja är tunnare när den är kall än en 5W-olja som i sin tur är tunnare än en 10W-olja osv. Samtidigt är en xW30-olja tunnare än en en xW40-olja när de är varma, likaså är en xW40-olja tunnare än en xW50-olja när de är varma. Generellt kan man säga att äldre/slitna motorer brukar trivas bättre med oljor som har något högre varmviskositet - t ex 5W40 eller 5W50. Vissa specialmotorer kan kräva ännu tjockare olja, t ex tidiga E39 M5, vilka skall ha CastrolsTWS 10W60, vilken är en riktigt tjock olja när den är varm, men samtidigt har hyffsade kallegenskaper... Tunnare oljor ger lägre inre friktion = lägre bränsleförbrukning och högre effekt. Men samtidigt ger de en tunnare oljefilm = lägre skydd vid höga tryck och mer spel i motorer som har stora toleranser. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Självklart blev det ju en helsynteten 5w-40 från biltema,allt annat vore ju snik...5w-50 oljan där är väl lägre klassad? den va de förut iaf... Okej,men då blir de minst en 5w-40 olja iaf. Men vilka 5w-50 finns det som håller bra kvalité till rimligt pris? har inte så bra koll på utbudet av denna klassning...är inte så sugen på någon för typ 700:-/dunken :) |
|
| Varför köra 5/50 | |
|
Undrar om tråden skingrade så mycket av en del av myterna om syntetoljor? Syntetolja består inte av "syntetiska" beståndsdelar (basoljor) från början utan av mineralolja som förädlas på olika vis. Det kan säkert förekomma kvalitetsskillnader även om oljornas klassningssystem skall överbrygga en del av detta och säkra upp att man kan välja rätt "miniminivå" på produkterna. FP |
|
|
folke: Du har en poäng i att allt kommer från råolja, men du har väl inte glömt denna tråd?: Länk Mvh |
|
|
Inte då. Det var den där vi var rörande överens att syntetolja förädlas ur mineralolja osv. FP |
|
Conan999 |
Mobil 1 5W-50 är en bra olja Conan999 |
|
folke: Rörande överens...? ;) "Att bygga ihop kolvätekedjor till lämplig längd utifrån lätta kolvätekedjor (t ex metan) är inget svårt tekniskt problem, det är nämligen så man tillverkar syntetisk PAO-olja." "Generellt brukar man säga att PAO-oljan är den mest advancerade/dyraste/bästa syntetoljan. Den oljan "byggs ihop" genom att man helt enkelt tar de lättaste (kortaste) kolvätena (eten) ur råoljan genom crackning och raffinering och sedan genom nya kemiska processer (polymerisering), bygger precis så långa kolvätekedjor som man vill ha för att uppnå önskade egenskaper. Fördelarna är då att dels är "alla" kolvätekedjor lika långa, vilket leder till mycket stabila och exakta egenskaper i oljan." Mvh |
|
|
Ser inte riktigt problemet här. Ta bort råoljan ur resonemanget, vad får du då kvar att bygga på?? Alltså, först råolja (mineralolja), sen vidareutveckling på denna. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.