AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
6.385

E60/61 525i med M-paket -05

Sida 2 av 3
andreas: Har för mig att den utökade kliman även har ett luftfuktsystem för att undvika att slemhinnorna torkar ut när ACn körs vid varm och fuktig väderlek. Är nästan 100% säker på att jag läst om detta i en äldre E60 katalog. Dvs att fuktbalansen skall bli mer balanserad mellan bilkupens klimat och ytterklimatet.
Säkert en hit på klibbiga ställen som Florida där man rör sig mellan fuktig och varm yttermiljö och torr men iskall innermiljö. Hur bra detta fungerar i praktiken skall jag låta vara osagt.

JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Det skiljer lite mer. Utökad klima har:
- separat temperaturzon höger/vänster
- separat inställning av temperatur bak
- tempererat förvaringsfack
- Automatisk återcirkulation vid dålig ytterluft
- Dimsensorer
- Solsensor
- Restvärme

Sedan ingår (enligt bmw.se)
- Armstöd
- Färddator med utökad funktion

Diskussionerna på forumet har också spekulerat i sämre effekt med standardkliman, men det vetesjutton om det stämmer.

Hur som helst, för mig är skillnaden lika stor som mellan knapp-AC och klimator på E39 och E46. Smaken är väl som baken, men jag gissar att 80-90 % av E61 är utrustade med utökad klimator, så uppenbarligen tycker en hel del köpare som jag gör....

Mvh Johan
Gr
2.160
Grandy
X1 sDrive18i U11 M-Sport -24
997 GT3
Jag förstår hur du tänker Johan. Jag var själv helt insnöad på utökad AC. Men när jag fick tag i denna bil efter att ha kikat på tre stycken tyckte jag den passade mig bra. Det finns E61 med mer utrustning men kanske inte med M-paket och det skicket just nu till ett vettigt pris.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Jag är fortfarande inte övertygad att utökad klima är ett "måste" efter Johans uppräkning så du kan vara lugn Grandy, det kommer finnas köpare till bil också när du är klar med den...

//Lövet
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Grandy, utökad klimator ska ingå i komfortpaketet, och det hade väl din bil?

När det gäller priser, så beror oftast priserna på just utrustningsnivån. Dvs det är svårt att hitta en bil med "rätt" utrustning riktigt billigt. Anledningen är helt enkelt att de säljs fortare än en bil med "fel" utrustning. Min 525:a hade tex troligtvis varit såld två månader tidigare om den hade haft skinn.

Fast jag vidhåller fortfarande att det var ett bra pris med tanke på mätarställningen. Speciellt som M-sport är väldigt eftertraktat.

Mvh Johan
Gr
2.160
Grandy
997 GT3
Jag skrev fel, advantagepaket skall det vara.

Vad ingår i förvaringspaket på E61 -05?
Gr
2.160
Grandy
997 GT3
Nu har jag tagit lite bilder på bilen. Länk
Oj, får man så pass för den bilen fortfarande?
Jag hade en likadan med samma mil men mer utrustning, steptr och 218hkr motorn.
dessutom medföljde vinterdäck på 17" alu och extern HF.
jag var enda ägaren.
har för mig att jag fick 260k för den förra året.
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Hej igen,

efter att ha forskat i funktionaliteten på klimatorn så måste jag nog säga sorry till Grandy, för jag tycker nog inte skillnaden är så stor som jag har skrivit i den här tråden.

Visst, en bil med utökad klimator ska vara värd lite mer, men för min del så kommer det inte att vara den grejen som bestämmer om bilen är värd att köpa eller inte.

På svensksålda verkar det ofta saknas, för något år ingick den inte i paketen. Min 530 är utrustad för runt 140000 kr, men har inte utökad klimator! Det är rätt vanligt på just 530:s har jag sett.

Mvh Johan
co
1.144
coldhex
BMW M135i
Det står en 530 touring med M-paket på BMW Group i göteborg som saknar utökad klima. Jag var ytterst nära att köpa den för några veckor sen, men tvekade pga avsaknad av utökad klima. Säljaren trodde att den som specat bilen lagt in allt som ingår i paketet separat dvs xenon, pdc etc, men struntat i kliman, vilket borde ha blivit dyrare, vilket i sin tur låter väldigt märkligt. Så kan det vara så att det inte ingick i paketet. Bilen är en tidig 06:a procuderat 1105.
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Ofta kan man inte få samma rabatt på paket som separat utrustning.
co
1.144
coldhex
BMW M135i
du menar att i fallet med 530n på bmw group så blev bilen billigare med att beställa grejerna separat i och med rabatt?

Här är en länk till bilen:

Länk

Visst är det vrålsnygg?
co
1.144
coldhex
BMW M135i
måste lära mig stava utan att titta på tangentbordet...
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Vid köp med vagnsparksrabatt får man inte rabatten på paketen, men på enskild utrustning. Paketen är rabatterade ca 10% så med 11% i vagnparksrabatt så kan man botanisera fritt istället.

Sedan kan man förmodligen förhandla sig till rabatt på paketen även om det inte ingår i avtalet.

**BMW-ägare i 29 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980**
Sl
1.147
Slippy
M3 touring comp 2025

Ang bensinpriset så tycker jag att det ligger lågt, samt är en väldigt liten del av kostanden på en modern bil är bensin.

mmvh

/C
Gr
2.160
Grandy
997 GT3
Coldhex: Det finns ingen snyggare E61 än den ;)
co
1.144
coldhex
BMW M135i
nä det är det som är så förädiskt, jag hoppas den blir såld snart.
co
1.144
coldhex
BMW M135i
Kul inlägg från min sida med tanke på att jag köpte bilen själv.
Gr
2.160
Grandy
997 GT3
Fin fint coldhex. Grattis till den supersnygga bilen!

Får man fråga hur prutvänliga Bmw i Mölndal är nu för tiden?
ma
47
marlock
520da -10
Grandy:

Kan inte svara för Coldhex, men jag ringde på bilen han köpte och då gav de 25 000 prut.

Det enda jag gjorde var o fråga vad kontantpriset var....så det fanns säkerligen mer att göra på den.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.