|
|
|
|---|---|
| SOM RUBRIKEN LYDER ... TILL EN M20B25 | |
|
Hej! Börja med 3kgN, dragna i kors med början i mitten. Sedan 90 grader x2 i samma ordning. Har man effekt, behövs ingen finish. |
|
|
..ingen varmkörning emellan behövs.. Har man effekt, behövs ingen finish. |
|
|
Det var rekommendationen för 10.9 (Torx) det. 12.9 hade BMW själva i början på M20 (Sexkantskalle), men de var för hårda/spröda så skallarna lossade ibland... Länk Det är inte samma moment som gäller för 12.9, de ska inte vinkeldras enligt ovan eftersom de inte klarar att flexa så mycket. Tyvärr har jag inte uppgifterna men står nog i Haynesböckerna, har för mig att båda varianterna står med där. |
|
|
detta e ju pinbultar med bricka och mutter och det e ju högre sträck gräns på dessa så man ska kunna dra dom hårdare kanske ska tillägga att det e rullade gängor på dessa värkar ju inte finnas nån som vet detta fast att det e många som kör med detta ... har bara hittat på ARP men dom har ju en sträckgräns på 14,9 Turbo fjant |
|
| Fel av mig, sorry! | |
|
12.9 har ju en viss sträckgräns, sen spelar det ingen roll om det är pinnskruv eller vanliga skruv. Men det blir ju lägre och och mer konstant friktion så momentet blir ju annorlunda för pinnskruv. ARP ska dras 84Nm med det medlevererade fettet, annars 94Nm med mineraloja (högre friktion) Säg att du kan dra 75Nm iaf. |
|
|
12.9: Brottgräns 1200 MPa, sträckgräns 0,9*1200=1080 MPa. 10.9: Brottgräns 1000 MPa, sträckgräns 0,9*1000=900 MPa. Anledningen till att man ibland drar till ett lågt moment +vinkeldragning är att vid höga inspänningskrafter är friktionskraften hos bultskallen mer osäker än den spänning som den givna gängstigningen ger. |
|
|
Helt rätt. Men min uppfattning är att 12.9 är mindre tålig mot utmattning. Dvs. när toppen blir varm och kall tillräckligt många gånger så är risken för utmattning större. |
|
| Det är väl förresten inte bara min personliga uppfattning som det kanske lät, utan det är så det funkar. | |
|
Intressant ämne, då vet man att hårdare = sprödare... Mvh |
|
|
Ska man inte ha seghärdade bult till topplock? Vet inte om 12.9 är seghärdade. |
|
| 77nm skulle dom dras ... sen skiter jag i om dom är seghärdade eller inte för bevisligen så är dom bättre en orginalet endå .... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.