AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.609

Har problem med att abs och asc lampan börjar lysa efter första guppet man kör på!

Sida 2 av 2
fr
176
frejo
535iA -98
Nu ska vi se om dessa länkar funkar för så här säger SPB!

Länk

Länk
jo
23
jossie
528i -98
Snabbt svar på tal med länk o allt får dubbel kolla med gubben men är 99% säker på att de blev 2a på airbaglampan...felaktigt i så fall. Var nu så inte fallet får jag ge mig.

Mvh
Länk? 4st och minst 40 st på kö...) Jo du får ge dig. Men det innebär inte att man inte (felaktigt) kan ha dömt en 2:a på detta vid besiktning, precis som man ett antal gånger, bevisligen, har släppt igenom bilar med lysande ABS-lampa. Till och med kommentarer, så man har verkligen inte missat den.
Tror du mig inte så kan jag ta fram ett antal länkar som vittnar om detta...)

FP
jo
23
jossie
528i -98
OK. Får ge mig...ingen 2a. Får väl skylla på att detta inte var igår precis. Hö hö lite skämmigt. Men morsans gubbe hade fått någon airbagsgivare bytt på sin e39 -96 som fanns under passagerarsätet 2 ggr inom några mån på bmw (=dyrt) och det var skumt tycker iaf jag.
Har nu grejat abs och asc lampglappet på min egna bil och det var sensorns öglor (öron) som hade vittrat sönder där de sitter med 2 insex skruvar plus att det då hade kommit lite smuts in där sensor sitter.
Bara att blåsa rent sätta lite större brickor än distanserna på insex skruvarna och inget glapp eller lyande lampor längre hittills. Och om det håller är jag inte längre ca 1000kr fattigare som en abs sensor kostar. Och jag behövde aldrig åka till bmw och få abs lampan släckt som de sa på BMW. Får väl tillägga att jag fick mycket hjälp av morsans gubbe med detta...mycket påhittig får ja säga. Han hjälpte mig även att byta handbromswire med som hade kostat 4000kr på bmw med jobb och material. Har även lyckats byta själv en gång för ett par veckor sen bara det att biltema wiren gick av när jag var klar och skulle testa hanbromsen första gången (Då tröttnade jag rejält). Men nu är bilen färdig för ombesiktning på måndag. Gött mos.
Ett tips: Sensormattan i passagerarstolen kan vara lite känslig om man sätter ett vasst knä eller armbåge med lite kraft rakt ner i sittdynan.

FP
jo
23
jossie
528i -98
Ok. Bra att veta. Tack för tipset eftersom det nu är jag som har en E39a.
jo
23
jossie
528i -98
Ombesiktning imon abs lampa och asc lampa är släckt. Men hela blomssystemet är bytt inklusive handbromswire. Den tar bra vid 4de-5te hacket men själv tycker jag det inte är så bra bromsverkan ändå. Kan inte spänna mer för då ligger backarna i. Vad göra något tips för imon. Har verkligen gjort rent i broms trumman med rund stålborste på skruvdragare.
Mvh // JK
Rengöring, uppruggning av ytan lite på både trumma och bromsband är väl vad man kan göra.
Obs att justeringen måste göras rätt, inte bara på vajern. Först skall backarna förjusteras till rätt läge, därefter vajern osv. Allt för att få rätt hävarmsverkan när man drar i spaken.
Finns lite beskrivningar här och där bland inläggen om du söker, ev. finns även mektips på detta, principen är samma på många modeller.

FP
jo
23
jossie
528i -98
Gjorde ombesiktningen i morse och det verkar som jag oroade mig i onödan för den gick igenom utan problem. Handbromsens värden var 27 på h 26 på v. Så nu är alla bromsbelägg, backar plus wire bytt och allt funkar perfekt.
Alltid gott med en nybesiktigad bil speciellt när priset i slutändan blev ganska billig gämfört med om jag lämnat in den på nån verkstad.

Mvh
pe
98
perrab55@spray.se
528iA Touring -98
Hej Jossie,jag hade precis samma fel som du,åkte inte till BMW utan till en som va Meca-ansluten han koplade upp bilen o kolla o talade om att det va Hö-fram på min bil som va dålig o det stämmer det är vid kopplingsdosan som felet va det hade gått in fukt där,så kolla det o köp en på en bildemo för ett bra pris,Ha en skön sommar Perra
jo
23
jossie
528i -98
Tja Perra. Som du kan läsa lite längre upp på tråden så fick jag ordnat detta utan att inhandla något.
Skön sommar... jajemen ska ut med båten och se om de finns någon makrill.

Mvh // JK
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.