|
|
|
|---|---|
|
jag har då en 94as touring och vil inte konvertera, vet nån av någon som fyller gamla kylmediet? gärna svart och lite sådär oseriöst.. =P alternativt kan man göra det själv, isf hur? | |
| Du kan alltid fråga en Kylmöntör om du har någon som känner en sådan, de har alla freoner. Du behöver lite specialgrejjer för att göra det själv.. | |
| kan väre svärt at finde en "oseriös" då det kräver en ret dyr maskin | |
|
Är det en 94 så har du R134A, dvs den "nya" mediet. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Så är det, R12 försvann -91/-92. Mvh |
|
|
är de säkert de? det är ju guld... =) tackar för det så länge. |
|
|
Jag har en 93a, är de R134A i min med då? Vad behöver man byta för konvertering till R134A? Oavsätt om jag behöver göra det lr ej. |
|
|
Det ska också vara R134a, kolla efter en grön metallskylt i motorrummet - där står hur många gram kylmedium som ryms (ca. 1500 gram). Lite andra AC-trådar: Länk Länk Länk Mvh |
|
|
Om det är en gammal R12-system så kan man antingen prova gasolfyllning ala 2 delar biltema 17-602 och 1 del propan från de blåa tuberna (2000, 2012 etc, även husvagnsgasol) använd våg! - och det är bara knappt halva fyllningsvikten gentemot R12/R134a! överfyll inte. Alternativt med biltemadrivgas 15-197 blandad med ca 5-10 viktprocent biltema 17-602 för att förbättra smörjningen - den blandningen simulerar ganska bra R413a som just är avsedd för återfyllning av gamla R12-anlägningar. --- Är det en R134a-anläggning så har många lyckad resultat med biltemas drivgas 15-197 rakt av. - men läcksök innan för fasen!!! - dumpa inte ut en massa biltemagas ut i naturen i onödan om du har stort jävla hål i anläggningen... - fyll hellre med en liten skvätt biltema 17-602 som läcksökargas - lukta dig fram (17-602 stinker gas som fasen) och använd blomspruta med såpvatten och leta bubblor... Givetvis görs allt ovanstående på egen risk både juridiskt och avseende ev. senare AC-kompressorhaveri. Om man vill spara på miljön så föreslår jag gasolfyllning enligt ovan (knappt halva vikten gentemot R134a fyllning) - brandrisken är enligt många undersökningar gjorda av myndigheter och universitet väldigt till synnerligen överdriven - man kan läsa ang. detta på 'farsans' sidor Länk och sedan bilda egen uppfattning... ...dock kan det vara bra att tömma systemet på gasol och fylla med R134a innan man säljer bilen vidare om inte köparen är fullständigt införstådd och acceptera läget. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.