AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.325

Kattar till en bmw e39

Ji
219
Jigsaw
540i (6 vxl) 97
Hej det är så här att mina Kattar har rasat på min bmw e39 540i
Så jag åkte till en firma som hade universal kattar för 800kr st

Diam 2 1/4 tum eller Diam 57.20mm Å en sån är för 4liter så det blir ju två stycker som dom får sätta dit ju..
För det är ju två kattar som är på en 540.

Det jag undrar är om nån har gjort nåt sånt här å hur det blir ljudmässigt å prestandamässigt

Mvh John
Länk
Det sitter två kattar även på sexor som t.ex E39 med M54TU. Tror inte du märker nån dramatisk skillnad prestandan bara genom byte av katalysator. Finns exempel på de som ersatt med rakt rör eller tom burk och fått försämrad effekt, det skall till en del kompletterande avstämning och ombestyckning osv om man vill "trimma". Ljudet påverkas nog mera av efterföljande dämpare osv än av kattarna som sitter allra först i systemet.
Du kan säkert byta och sova lugnt, det kommer nog att funka fint.

FP
Visa användare
63
jonny P
325 Cab -03
Vw Passat tdi 4 motion -11
Hej
När mina rasade på min 540 så inhandlade jag nya på raka rör för 790:-/st, funkade skitbra med lite pill och ljudet blev inte märkbart högre.(körde ett tag med rör istället och det brummade)

Man ska inte kasta pil i kuvös
Länk
Ji
219
Jigsaw
540i (6 vxl) 97
Det låter ju jätte bra ju man får ju se hur det blir nu på tisadg då när dom ska årna kattarna på bilen min

Mvh John
Länk
fr
176
frejo
535iA -98
Kör oxå med universalkattar för ca 800 st. Funkar bra men ljudet blir annorlunda, nu hör man motorn vilket man i princip inte gjorde tidigare. Någon skillnad i körbarhet har jag absolut inte märkt.
wbfn
vissa orginal kattar e dubbla med en slags isolering imellan en uni katt har inte det. ljudet blir i regel lite annurlunda mot bilens original ibland tillochmed lite störande faktisk bara en kund som direkt klagat men det varierar från bil till bil.jag köper normalt kattar från a-alt (raka rörs grannar) och min uppfattning e att deras e tystare än ad centers. jag har nog monterat ca 100 unikattar dom sista 5-6 åren ingen har faktisk pajat än
Wa
12
Walderyd
325d -09
Så det är inga problem att ersätta den befintliga katten med en universal? Bara kapa röret och svetsa dit en ny?

Jag har åkt på att behöva byta på min och jag funderar fram och tillbaka på hur jag ska göra. katalysatorteknik säljer till min för 3300kr.. då är det med hela röret fram till grenröret..kanske är enklast, så slipper man själv skarva?
Do
355
Doktor-T
BMW 530/540i -93 Moddad
Brukar så kallade sportkattar ge någon bättre effekt?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.