|
|
|
|---|---|
|
Hej. Jag har en återbesiktning kvar senast den 2:a Juni med min kära BMW E30 318i från 1985. Det enda som är kvar att fixa är min hastighetsmätare. Kretskortsplattan inne bakom mätarna är halvt sönderbränd och det är därför hastighetsmätaren inte fungerar, men otroligt nog funkar allt utom den just nu. Jag har kollat att själva givaren och kablaget fungerar. Jag har ringt till massor av skrotar/bildemonteringar och sökt i internetdatabaser (ex. laga.se, bildelsbasen.se) i hela Sverige och ingen har ett exakt kompatibelt kombinerat instrument. Nu undrar jag alltså: 1. Är det någon som har ett "kombinerat instrument" att sälja till mig? 2. Går det att använda ett kombinerat instrument till en annan årsmodell av 318i, till en annan modell av E30 (t.ex. 320) eller går det till och med att använda ett som inte är till E30? 3. Går det att använda något annat sätt att mäta hastigheten på, typ ngn sorts cykelhastighetsmätare, för att komma igenom besiktningen? Alla tips på hur jag ska komma igenom besiktningen uppskattas enormt. Tack på förhand! | |
|
Även 323i E30 se ut att ha samma. Länk 628csi |
|
|
Man kan använda mätare som suttit i olika E30, min har suttit i en 320i -89 och jag har en 318i -85 och allt går rätt, är osäker på hur det funkar från andra modeller. Har en mätare (utan ekonomi-mätare) om du är intresserad. |
|
|
Hej Tack för svaren! BMW_Troll, jag är jätteintresserad om den passar (och går genom besiktning!). |
|
|
Den fungerar utmärkt, enda anledningen att jag bytte ut den var för att jag ville ha ekonomi-mätare i min. Hur mycket är du villig att ge för den? Kan ju lätt skickas på Posten efter övereuntiastisk invaddering. |
|
|
Du kan använda cykeldator. Ett tips är att sätta den att mäta på kardanen, så slipper du obalans i däcken. Sen är det bara att stäla in den genom att mäta med en annan bil. Den måste dock vara belyst, så släng dit nån diod så är det lugnt. |
|
SpineKracker |
eller låna en gps av någon? under besiktningen menar jag Jag valde inte E30, E30 valde mig. |
|
Gps är inte accepterat av besiktningen då de vill ha en hastighetsmätare som fungerar även i tunlar och sånt... Ska också byta min nu så hör gärna av dig på hur det gick... Tips är ju alltid välkomna. Karl F. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.