AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.628

"Drifta" utan diffbroms?

Har en eventuell dum fråga här.

Såg en video där 3 st E46 330 var ute och "driftade" i rondeller, gjorde donouts osv. Är det möjligt om man inte har diffbroms? Eller krävs det jäkla mycket skicklighet bara?

Har själv försökt litegrann men om det släpper så blir bilen bara överstyrd, dvs. den släpper inte greppet helt om bakdäcken eftersom bara ett hjul spinner. Det med DSC helt urkopplat. Nu har jag 255or bak, kanske inte släpper lika lätt då?

Eller har de personerna i filmen helt enkelt diffat bakaxeln så de driver på bägge bakhjulen samtidigt?

Här är länken till videon: Länk
Hmm kan inte redigera posten.
Vad jag menar med att "om det släpper så blir bilen bara överstyrd" är att om man spinner så släpper aldrig baken utan man fortsätter bara i princip rätt fram. Om jag har tvåan i kan jag inte ens få den att släppa med ett däck samtidigt som jag svänger, dock har jag inte plågat den fruktansvärt mkt utan bara gasat samtidigt som jag svängt.
Det går bra att "drifta" utan diffbroms. Tricket är att köra tillräckligt fort. Om släppet till stor del beror på g-kraften i kurvan, då behöver man inte så stort pådrag, och det sladdar utan att det egentligen spinner så mycket. Rondellsladdarna i filmen funkar bra utan diffbroms.

"Donuts" är svårare, då beror släppet nästan bara på pådraget, och inte så mycket på sidokrafter. Så som "donutsen" på filmen ser ut så tycker jag inte att det ser ut som de har diffbroms.
Aha, så tricket är att köra tillräckligt fort då. Nog därför jag inte fick till det, körde rätt sakta på en parkering bara. Inget jag planerar in att göra direkt, var mest nyfiken.
Tack för snabbt och bra svar!
co
828
corzair
Volvo V70 - 12
funkar kanon om man kommer i en ganska stor rondell och kör på tvåan, och sen gasar runt ett halft varv och då rycker till lite i ratten och samtidigt trycker till snabbt på kopplingen då kommer bilen garanterat att komma upp på ställ! men va försiktigt de är lätt att får upp den lite väl mycket ibland.
lycka till=)
kr
659
krika
M3 -95
328iT -95
325ti -02
Det hänger på däcken med. Har man skitmärke till däck kan man ju drifta
med en gammal volvo 240 också
co
828
corzair
Volvo V70 - 12
ja visst men har du en 330 så ska de nog inte vara några problem att drifta med bra däck;p
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Funkade fint att drifta med 325'an också. Har man bara hjulspinn krävs inte så hög fart och har hjulen väl tappat fästet krävs det inte så stora ansträngningar för att behålla dom spinnande. Att drifta på allmän väg är dock inget jag rekommenderar.
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
för guds skull, inte bland annan trafik! ut och gasa på en bana istället.
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
..eller tom parkering :)
Hehe nedå, inga planer på det. Var mest nyfiken på om det gick bara.
Kanske får bli bankörning nångång och köra av sig lite.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.