AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.010

750 e32 - Kylartempen + Oljerök

sh
271
shirack
BMW 535D/F11 X-drive, M-sport "IE"-17
hej, har en bmw 750ia -89a har några konstigheter med den.

här är ett exempel på problemen: Kör 30meter till tvätthallen tvättar bilen kör tillbaka och då har tempraturen på vattnet kommit upp till mittlinjen där den ska ligga hela tiden och den går även lite över. Kan fortfarande ta på motorn utan behöva ta bort handen är i likhet med ett element så den är ju inte så varm. Kan mätaren visa fel?

Kylarvattnet läcker även av okänd anledning när den blir kall igen.

Sen idag efter turen till tvätthallen så tog jag upp oljestickan, förvånad blir jag när det kommer lite rök från oljestickröret? Vad kan detta vara?

Frågan är nu dom som står ovan, även om det kan finnas något samband?

Tacksam för svar

MVH Shirack

Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Om toppackningen gått så kylvattnet läcker ut i oljan...

/Mats J
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Det kan också vara luft i systemet, jag tror att din årsmodell har en luftskruv på vattenpumpen. Är det luft i systemet är det lätt att det blir tryck i systemet så den trycker ut vatten efter den har stannat.
Sedan kan ju termostaten vara lite dålig, så det blir lite onödigt varmt.

/Mats J
sh
271
shirack
OK tack för svaret för jag hoppas inte på att det är toppackningen,

Har haft den inne på bmw verkstad men dom hittar ingen läcka så det kan ju vara en rätt bra teori med luft i systemet och att termostaten kan vara kass.

Ingen som kan förklara hur jag ska lufta systemet vilket jag aldrig provat någon gång? tacksam för all hjälp

MVH Jack
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Nr 11 på den här bilden:
Länk
heter vent screw, så det är väl bara att öppna den och vänta tills luften gått ur. På nyare bilar sitter det en slang där som är ansluten till resten av systemet så den luftar sig själv.

Men det borde gå att hitta instruktion någonstans på nätet, eller sök här på Autopower på "lufta kylsystem" till exempel.

/Mats J
sh
271
shirack
Ok, sökte men hitta inte riktigt det jag vill fråga om.
Så jag frågar här istället. Ska jag lufta när motorn e helt kall, eller när jag varit ute och kört så motorn blivit varm? Men motorn ska dock vara avstängd väll.

Tacksam för svar

MVH Jack
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Börja med kall avstängd motor.

/Mats J
Jag lånar shiracks tråd lite, när jag drar ut oljestickan på min e32:a så ångar det lite ur röret, ungefär som en varm kaffekopp. Jag har inte direkt vart orolig över det förns jag läste "Om toppackningen gått...".

Bilen går ju bra i övrigt, förutom det att oljan försvinner sakta men säkert.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.