AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.443

Ni med dubbla kompressor ambitioner

Visa användare
ProPro-medlem
13.396
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Kan säkert ha varit uppe innan men kan inte låta bli - såg nyss ett nytt sätt hur man kan montera dubbla kompressorer!

Länk

:-)
det lär vara lite krut i den motorn !

Da
1.734
Daniel.F...
540i 6vxl touring-95 -Såld!
Eller twin turbo:-) Länk

Mvh Danne
Visa användare
ProPro-medlem
13.396
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Han säger runt 1600 hp i ett annat klipp.

Kanske inte direkt det sättet jag valt att bygga på. Men visst - kan man inte bygga på bredden så bygger man på höjden :-)

Jag misstänker starkt det är vanliga Roots kompressorer som sitter där (då insug/utblås sitter på ovansida/undersida). Roots kompressorer brukar oftast trycka luft mellan två rotoraxlar medan skruvkompressorn trycker och samtidigt komprimerar luften axiellt dvs längs med två rotoraxlar.

Jag hoppas för guds skull att det är ett luft/vatten laddluftskylare som sitter mellan understa kompressorn och toppen för annars kan man nog grilla korv i insugsluften :-)

Problemet med Roots är att de är den kompresstyp som är minst effektiv. Eaton har dock förbättrat Roots konstruktionen rejält men det ser inte ut att vara Eaton i filmen. Jag kan tänka mig att den termiska effektiviteten är endast ca 50% på Roots kompressornerna vilket betyder att luften värms upp dubbelt så mycket än lägsta teoretiska värdet (när luft komprimeras så ökar temperaturen - en fysisk lag som inte går att ändra på). Luft med högre temperatur har lägre densitet - betyder mindre syremolekyler - betyder du måste tillsätta mindre bränsle - som till slut betyder mindre kräm. Om du lägger två Roots efter varandra får du en tokhög temperatur på luften som du måste kyla bort. Om du nu lyckas kyla bort den har du ändåså tagit en hel del hästkrafter från motorn bara för att värma upp luften (och sen kyla ner den). Sen kan det finnas problem med Roots att gå upp i höga laddtryck och samtidigt kunna pumpa stora luftvolymer (som det uppenbarligen handlar om här) då rotoraxlarna kan börja flexa något.

Jag skulle säga att du kan få lika bra prestanda med en stor skruvkompressor istället för två Roots. Skruven har en oslagbar effektivitet och klarar höga laddtryck bättre än Roots.

Men då skulle det bara se normalt ut - inte lika vansinnigt som detta :-)
Visa användare
ProPro-medlem
13.396
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Eller okta turbo :-) Länk
Visa användare
ProPro-medlem
13.396
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Hittade lite info om motorn - för den som är intresserad.

Skall vara en 7.8L V8 med en större Roots 8-71 överst och en mindre Roots 6-71 underst. En luft-till-vatten kylare (Superchiller) sitter sedan. Jo, ett 300HP lustgassystem är installerat också. Laddtrycket är runt 2.2-2.4 bar.

Undrar hur en BMw skulle se ut med ett "tower of power"? Antagligen inte så bra...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.