AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
881

V-power bensin

Visa användare
82
frasse M5
E30 Turbo -89
Är de någon mer än jag som hört att shells v-power bensin inte ska va bra för bmws motorer?
Mvh Frasse M5
Bi
3.797
Bianca
130iM-Sport LCI E87 2009/12

Jag använder BARA Shells V-power på min 03:a
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99

Folk hör väldigt mycket hit och dit om än det ena än det andra, men det brukar väldigt väldigt sällan vara någon sanning i det utan oftast bara skrönor.

Det märkliga är att folk även har en förmåga att ofta hellre tro på och sprida skrönor vidare, än ta till sig fakta, tyvärr.

Så, Shell V-Power ger inga problem med BMW-motorer.

Dr Tinnitus

Min bil
Länk
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Är det någon som har noterat förändringar i motorljud under fullgas acceleration när man kör med V-power.

Det var det första jag reagerade på efter att ha tankat i V-power i min bil, den låter bättre. Jag vet inte om bränslekvalitet kan påverka motorljudet eller om det bara är en ren placebo-effekt.

__
Min bil:
Länk
Jag håller just nu på med en kvarts-vetenskaplig (=helt subjektiv:)) undersökning där jag växlar mellan Preem 98 och V-power. Återkommer inom kort. Just nu är känslan viss skillnad till V-Powers fördel, men det kan ändra sig...
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99

Visst kan det vara placebo att man tycker sig uppleva ändrat motorljud med V-Power. Men det kan faktiskt vara så att motorljudet kan ändra karraktär lite på olika områden, i synnerhet på turbobilar.

Det kan kanske skilja något i förbränninghastighet på soppan, kanske det blir en liten förbättring på motorns missfire som ju alla motorer har och som brukar ligga på ca 3-5%. Alltså att 3-5% av alla förbränningar inte blir riktigt som de ska eller helt uteblir. Om då ett exaktare bättre bränsle kanske sänker missfire till ex. 2-4% så lär det ju kanske kunna påverka motorljudet hörbart.

Det var bara en teori, och det kan finnas flera teorier om detta.

Dr Tinnitus

Min bil
Länk
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Det är mycket rykten och snack bland mycket:) VPower gör att det drar mindre, ger bättre respons och enligt mina beräkningar betalar sig i mellanskillnad. Dessutom blir det miljöisch på ett väldigt speciellt sätt. Man kommer längre på samma volym bränsle än 95 oktan i o m att det ger mer kraft.
Mvh
Asken
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.