AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
716

ET18 istället för ET20 på min E39 - 528 Touring

dj
3
djsaint
528i Touring -97
Fick ett bra erbjudande om ett par MOMO fälgar 18" med ET18, kan jag ha de på min bil har idag BMW 17" med ET20?

Dimensionerna på fälgarna är:
18" - 235/40/18 ET18 (dom jag vill sätta dit.)
17" - 235/45/17 ET20 (dom jag har idag.)

Provade en av 18" fälgarna fram och tyckte den kändes lite bred, visst ger den ett något mer "utstick" än en fälg med ET20, men sen så är den ju större så det är lite lurigt att se...
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Ytterdiametern är i stort sett densamma på 18"-hjulen som de du har idag.
Däckbredden blir densamma. ET18 flyttar ut hjulen 2mm/sida så det innebär nog inga större skillnader om inte fälgarna är mycket bredare än de du har.
dj
3
djsaint
528i Touring -97
Nej, det gör ju inte mycket, för i övrigt så är det samma dimensioner på färlgarna.
Var ute nu på lunchen och provare att sätta dit en av fälgarna och det gick ganska bra, men tyckte att centrumhålet på fälgen var tajt mot min centrumring på axeln, har de någon större betydelse, eller kan det vara skinnad på olika fälgar, vet att det finns större/mindre, men det var"bara tajt" fast jag antar att det kanske kan vara det med ALU fälgar ibland.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Normalt ligger de ca 0,1 mm spel mellan navstyrning och centrumhål på fälgen och det är ingen tight passning. Bara hjulen går dit så har du ju en bra styrning. Kan vara att det oxiderat lite också.
dj
3
djsaint
528i Touring -97
Ja det kan det mycket väl vara, speciellt eftersom det suttit vinterfälgar på nu innan.

tack för svaret, då tror jag att det blir ett par 18" i sommar :-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.