|
|
|
|---|---|
|
Hej! Ska dra ljud i min 318is e30. Skulle va trevligt om ni kunde ge mig lite tipps på högtalare och bas som passar bra till e30. Och vart man ska placera allt, för det verkar vara ett problem i dom här små bilarna "318is e30 är två dörrars". De jag har sett nu är att man måste byta ut kablar för att kunna koppla in en mordern bilstereo i bilen. Vet non vad man ska köpa för kablar osv. Ni kan jue berätta vad ni har ljudsystem i era bilar och hur det funkar och vad ni har fått inhandlat för att få det att fungera. Alla svar är vällkomna MVH | |
|
Jag Har tänkt att uppdatera mitt ljudsystem en tid nu och tittat runt en hel del. Planerna är en hyfsat standard centralenhet med aux-ingång på framsidan. Eventuellt alpines stereo med ipodstyrning. Framsystemet blir ett par 5,25" i originalhålen med lösa diskanter vid A-stolpen. Det negativa med detta är att de sitter bokstavligen vid fötterna. Just därför väljer jag de med lösa diskanter. Bak blir det 6x9" trevägs som drivs att ett mindre slutsteg. Visst klarar många centralenheter av att driva sexnior men man får ut bra mycket mer av dem med steg. I skuffen blir det någon form av aktiv baslåda, för smidighetens skull. Hellre en 2x10" än en 12", då jag tycker tior ger mindre "flärpigt" ljud. mds har ju en aktiv 10" baslåda med slavbas som fårr grymt bra betyg. Eller så tar man och lägger pengarna på lättning och väghållning istället. =) Peace out! |
|
|
Aaa okej, Har funderat på göra något liknande. Jag har två stycken 6,9"or Sony Xplod högtalare hemma som jag hadde tänkt sätta i min hatthylla. Men tycker ni dom är något att ha? Fick dom för ett tag sen av min bror men jag har aldrig hört något ont om dom där högtalarna. Sen har jag tänkt sätta ett par 5,25" framme i orginalhålet eller i sidan av dörrarna. Om man borrar upp ett hål så finns det ett litet område i dörrarna där 5,25"orna passar perfekt. Men jag vet inte om det blir någon skillnad på att sätta dom nere vid fötterna eller vid sidan av dörrarna. Sen ska jag väll köra med en bas okså. Men ska man bygga en egen bas eller köpa en färdig låda? Det blir billigare att bygga själv va? Men jag har fått problemet nu att jag får inte dit mina 6,9"or i hatthyllan. För under hatthyllan är det som en stålställning av non slag som sitter och jag vet inte om man vågar borra och såga i den. Sen vill man såklart kunna fixa så basluten kommer ut i bilen . Hur man ska lykas bygga det. Sen har jag problemet att jag skulle testa kopla in en ISO stereo i bilen. Men kablarna passar inte överens men bilen. Hur får man göra då? Ska man försöka få tag på något nytt sladd kitt till bilen så den passar dom nyare stereorna eller finns det någon adapter man kan köpa osv. Alla svar är välkommna! MVH |
|
|
Johnny, hur mycket hade du täönkt dig uppdatera ditt ljud-system? Hur mycket mer vill du att det skall låta. Vill du ha klarare ljud? Bas? |
|
| Jag hadde tänkt uppdatera mitt ljudsystem helt och hållet! För nu är allt orginalt på bilen, kassetspelare med orginal högtalare. Jag vill kunna skruva upp ljudet ordentligt utan att att det ska börja skrapla och utan att basen ska börja låta förjävligt. Faktiskt så föredrar jag ett klart ljud för jag hatar verkligen att lyssna på musik när basen låter som fan. | |
|
Xplod-högtalarna tycker jag du ska använda, när du ändå har dem. Men sätt ett steg på dem också. Det du kan göra med hatthyllan är ju att du kan sätta en distans mellan högtalarna och brädan, så de kommer upp en bit. Då kan du ju dessutom vinkla dem lite framåt. Ang. bas in i cupén, så har jag upplevt att det inte behövs kapas upp nåt. Börja med att skippa det. Sen om det behövs så borra upp ett par hål och sätt i basreflexrör. Men jag tror inte det behövs. Det är ju lufthål längst bak mot rutan. Eller det är det på min iaf. Peace out! |
|
|
Det finns mycket som man kan göra med billjudet, det som blir gränsen är din tjocklek på plånbok samt hur mycket du e redo på att lägga ut. Ang. Sony xplod så har jag ingen erfarenheter, däremot är MDS och inget jag rekomenderar, om man vill satsa, utan bra om man satsar på budget uppdatering. När du skrev var du skeptiskt till att sätta högtalarna i kickpanelen. Det du kan göra är att göra nya hål för de i dörren, fast det beror på om du e redo att lägga ner jobb på detta. Själv tcker jag att det är mer praktiskt med kickpanelen, dels pga tiden och arbete som sparas genom att jag slipper borra, såga ut nya hål, mäta osv. och dels att högtalarna blir diskreta. Att ljudet skulle bli sämre, kan stämma men det är markant. Har du i ett par bra högtalare och diskant separat, tror jag inte att du kommer klaga. Då du har E30 föreslår jag att du hittar sådanna diskant-hållare som finns till insidan av backspegelplattan ( BMW orginal.) och sätter diskanterna i dessa. Länk Nummer : 6 Om det vore min bil, skulle jag sätta in: * En bra stereo, ex. alpine eller piooner ( mycket bra stereo) * 2-vägs fram system med delningsfilter ( DLS, JBL eller infinity är att rek.) * Baslåda i bagaget. Detta behöver inte kosta skjortan, Fram systemet drivs av slutsteget i stereon. Då är DLS refrence, JBL GTO Infinity refrece att satsa på. Delningsfiltret gör så att du får ren diskant resp. emllan/bas från kickpanelen. Vill du upp yttligare ett steg, så skulle jag säga DLS ultimate, Infintiy KAPPA. Dessa måste du driva på ett externt stlutsteg för att få det att fungerea så bra som möjligt. Bakdelen: Det som många gör fel är att de både sätter in 6'9 och baslåda, vilket egentligen är fel, då basen som pumpas ut från baslådan kan påverka hur 6*9 spelar vid högre volymer, då basen trycker på hårdare. Många är dessutom skeptiska till 6'9, då de anser att ljudet helt plötsligt kommer ifrån 4 olika ställen istället för ett. Dessutom, har du redan diskanten framifrån samt mellan reg. så det du saknar är bas, där baslåda kommer in i bilden. Så lågnivå från stereon bak till bagaget till ett bra slutsteg samt baslåda. Om du har skidsak("mittarmstödet bak") tror jag inte du skulle behöva borra hål i hathyllan för att få fram basen, utan det fixar den. Sedan fade'ar du bort bakhögtalarna med hjälp av stereon, om du har sådanna. Så byggde jag billjudet i min gamla 320 e30. Tyckte det lät kanon. Hoppas detta hjälpte dig på traven. |
|
|
Glömde skriva: Det bästa du kan göra är att gå till olika affärer och provlyssna på olika högtalare och fråga om deras åsikter. Men gör det som känns rätt för dig. |
|
|
Håller med föregående talare. Själv har jag som letsrace skrev... 1 fram system av märket Emphaser som sitter i orginal hålen samt lösa diskanter som jag dragit upp til A stolpen med delnings filter så klart. Sen 2x10" "gröna" emphaser basar och ett emphaser slutsteg som bara driver baslådan fram systemet drivs av stereon. Baslådan är av typen 3 kammare (tror den kallas så iaf) dvs lådan består av 3 kammar där basarna sitter i dem yttersta och leder in luften till mittersta kammarn där sen de går vidare upp i hatthyllan. Lådan är även inpassad till E30:ins bagage (formmässigt). Hade detta i min 320 innan och har nyligen flyttat över de till 325:an. Den har en skidlucka men lådan är ju anpassad för att man ska ha hål i hatthyllan. Dock låter de rätt ok nu (utan hål) men ska såga ut de hålet så småning om då jag även flyttade över hatt hyllan som redan är sågad i =) Systemet har rätt många år på nacken men fungerar alldeles utmärkt forfarande då Emphaser är eller iaf var ett topp märke från USA. Vet ej hur bra dem är i dags läget. =) Steget kosta mig 5000:- å då va det ett demo ex å fram systemet kostade 2500:- och i dag är rätt billigt med ljud om man så klart inte ska ha top notch grejor. Ända jag vill ha just nu är en nyare å roligare stereo, har en av pioneers första mp3 spelare så den har ju ett par år på nacken! Tycker oxå att 6x9 känns väldigt överflödigt när man har en baslåda. Om man ska se nån nackdel med en baslåda så är de ju så klart att den tar ju halva bagaget beroende på vilken typ man har =) Min tar halva iaf. "Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.