AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
1.276

Värde på 525 iAT E61 -05

JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Hej!

Jag har min E61:a på annnons, men är förvånad över det svala intresset. Frågan är om jag har rätt pris?

Det är en 525 iAT -05, uttagen april -05 med 218-hk-motorn. Den är svensksåld, pch har rullat dryga 11500 mil. För att vara svensksåld är den väldigt välutrustad, med stora navit, sportstolar, sportchassi, 17", steptronic, avtagbart drag, sportratt, komfortpaket (bla utökad klimator), nästan nya 17" vinterhjul osv. Bilen är verkligen superfin! Den har en dörrbuckla, det är allt! Men problemet är att det inte ens kommer någon och tittar på den?

Jag satte ett pris på 248' kr, vilket jag anser är billigast på blocket för en bil med nya motorn. Problemet är som vanligt, när jag hade en E61 med lilla motorn ville alla ha den nya, nu verkar ingen ens veta vad den stora motorn är? För mig är det jätteviktigt, den är 25 hk starkare och tar 15 % mindre bensin. Jag betalar själv gärna 20-30000 kr mer för den här motorn.

Så, vad tror panelen?

Mvh Johan
Kan tänka mig att milen tyvärr skrämmer många spekulanter. Tror de flesta spekulanter till en E61 -05 väljer att istället gå på en som rullat hälften, och betalar extra för det.
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
möjligt att det är så, men min är ju samtidigt 20 lappar billigare, men i samma skick. Tråkigt är det, för en kortmilare (dvs 1500 mil/år = 6500 mil) för samma pengar har gamla motorn och saknar navi, sportutrustning, dragkroken och har ofta standardkliman. Man kan tycka att någon vore mer intresserad av utrustning än mil?

Eller vad ska man lägga sig på för att bli av med bilen?

Mvh Johan
16.547
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Jag tror du måste ner runt 230' för att få intresse för bilen efter att ha tittat på blocket. Så unikt utrustad är den ju heller inte, en navigator höjer inte priset så väldigt mycket begagnat i och med att de är så dyra att uppgradera. Du saknar dessvärre det som verkar vara magiskt för begagnatköpare också, skinnklädseln.

Det finns en del alternativ som faktiskt är mer lockande om jag skulle vara begagnatspekulant i din prisklass. Den här exempelvis, mindre än hälften av din mätarställning plus att den har sportstolar i skinn

Länk

//Lövet
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Bilen i Lövets exempel hade ju i.a.f. "flintanavigator" i ryggstödsfickan ;)
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
jo, fast som automatköpare själv skulle jag inte ens titta på en manuell bil. För mig är det otänkbart att skaffa en sådan, och jag TYCKER att köparna borde se det likadant. Men sedan är det kanske inte så....

Hos bilhandeln värderas automat 10-15 lappar högre, åtminstone var det så innan. Men visst, jag kan tänka mig 235', det kombinerat med bättre bilder kanske gör susen?

Mvh Johan
16.547
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Jag i alla fall som köpare tittar bara på bilar som jag anser är rimligt prissatta redan från början. Jag skulle definitivt uppskatta ett aggressivt pris men sedan inte pruta så mycket.

10-15 extra för automat? Njae, kanske 5-10 i nuläget och sedan alltmer sjunkande för att sedan snarare bli en nackdel. När en bil blir 7-8 år tror jag många ser automat som en risk och snarare är beredda att betala mindre för det. Jag tror dock som du att en person som vill ha automat inte ens tittar på en manuell men jag tror faktiskt inte det avspeglas särskilt mycket i priset.

För övrigt är det den här bilen vi diskuterar för er som inte hittat den på blocket
Länk

Bild 3-4-5, dvs alla inredningsbilder gillar jag inte alls. Klädseln ser jättetråkig ut och bilderna har faktiskt lite dålig skärpa. Bilderna är lite för nära inpå också.
Sätt dig i baksätet och fota instrumentpanelen, det brukar bli bra bilder. Sätt dig sedan i passagerarstolen och ta en bild in mot förarstolen. (visar hur sliten stolen är)

Ungefär såhär gillar åtminstone jag att se en inredning.
Länk
Länk

//Lövet
Automat borde vara ett stort plus men jag tror precis som "Lövet" att avsaknaden av skinn gör väldigt mycket för intresset. Missade detta i mitt första inlägg eftersom jag inte hittade annonsen.
Kombinationen automat+skinn är säkerligen viktigare för flertalet än fabriksmonterad Navi, i takt med att de går att köpa billigt på de stora elkedjorna.
Visa användare
ProPro-medlem
3.537
Abbe
BMW M2 Competition-19
BMW 323 cab-00
BMW CS 2802
"Finans finns att överta hos BMW Financial Services (c:a 138000 kr kvar)."

Jag tror att detta skrämmer bort en del. Jag skulle ta bort det i annonsen, sen kan du alltid tala om det om du känner att du har en seriös spekulant på G.

M3 E30Länk
16.547
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Håller med Abbe, din aktuella restskuld är lite för mycket information i nuläget.

//Lövet
RiProPro-medlem
756
Rick
540i -21
523i -97
325i Coupe -94
M3 Coupe -97
Mini Clubman Cooper S -19
KristofferL och andreas_lofgren har nog sammanfattat "problemet" rätt bra.
Avsaknaden av skinn i kombination med relativt många mil skrämmer nog bort privatköparna som skall lägga 200 - 250k på en bil. Då går man hellre till en firma och köper en med färre mil men med lite mindre utrustning och få garantier etc.

Tror på ett slutpris på runt 230k

/Rickard
RiProPro-medlem
756
Rick
540i -21
523i -97
325i Coupe -94
M3 Coupe -97
Mini Clubman Cooper S -19
får garantier etc...

/Rickard
Gr
2.160
Grandy
X1 sDrive18i U11 M-Sport -24
997 GT3
Jag letar nästan precis efter en sådan här bil. Har sett annonsen men tycker att mil kontra pris är problemet. Tror du också måste ner till 229.000 för att få sålt den snabbt. Men skulle det varit M-paket på den så hade priset kännts vettigare.

Varför har du ingen bra bild på sportratten? Den är mycket lätt att missa nu.
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Jaha, så verkar bilen vara såld! Jag säger verkar, eftersom handpenning är betald men bilen är inte hämtad. Sedan ska finansen övertas, och det var delvis därför som köparen tyckte min bil var intressant. Och inte behövde jag sänka priset heller, däremot släppte jag med vinterhjulen och full tank.

Tack och lov finns det fler köpare som mig, som tittar mer på utrustning och skick än miltalet. Men jag tycker verkligen själv att bilen är väldigt välutrustad och framför allt rätt utrustad, eventuellt med undantag för avsaknaden av skinn.

Han hade inget vidare pokerface, det första han frågade mig var om bilen verkligen inte var ny! Han tyckte den såg ut som en ny bil! Nu är den verkligen ruggigt fin, men det värmer ändå när en köpare gillar bilen.

Nu får man bara hoppas att han hämtar bilen också. Å andra sidan har jag ännu inte varit med om att en köpare släpper sin handpenning....

Så jag måste ge mig själv rätt på åtminstone tre punkter; priset var inte fel, en del köpare tittar inte ens på manuella bilar, samt att det funkar att säga att finansen kan övertas. Däremot kanske restskulden var onödig att skriva ut.

Mvh Johan
Då får man säga grattis till försäljningen (om allt går hem)! Skönt batt det verkade gå bra och att du hittade rätt kund!
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Jag kanske skulle uppdatera med att säga att bilen är borta, pengarna på banken och ägarbytet genomfört. Skönt att äntligen bli av med den efter ett par månaders annonsering. Sålde den för 248', helt ok pris med tanke på dagens bilmarknad, men fortfarande väldigt mycket bil för pengarna även för köparen. Och framför allt var den ruggigt fin!

Nu är nästa utmaning att sälja min MB E 500 T -05, V8-bilar är ju inte direkt heta på marknaden just nu....

Mvh Johan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.