|
|
|
|---|---|
|
Jag har problem med tröga växlingar i min 330 -01. Jag tänker börja med ett oljebyte och har där hört att redline MTL skulle vara den bästa oljan för dessa symtomen, stämmer detta? Mekonomen säljer den oljan i en förpackning om 0.95 l och i min haynes-bok står det att 1.0 l krävs eftersom man skall fylla så att det rinner över. Hur går detta ihop? Måste jag köpa två förpackningar? Tacksam för svar! | |
|
Säker på att det inte beror på länkaget? Bussningarna kan bli dåliga och då kan lådan kännas trögväxlad. När du har en växel i, hur mycket går det att röra spaken sidledes? På min är det ett spel på ungefär 0.5cm till 1cm. Vad gäller oljan så tror jag inte att du lyckas tömma precis ALL olja, en frp på 0.95 liter bör räcka gott Hur har bilen gått förresten? Vill minnas att du köpte den för typ 100k ungefär samtidigt som jag köpte min för 147k=) var det ett kap eller ett lik? |
|
| OM problemen är oljerelaterade eller beror på slitage i lådan, så KAN helt klart MTL vara en lösning | |
|
Vilket minne du har :) Hmm jag är ingen mekaniker så jag vet inget om länkage och sånt, men spaken går att röra i sidled ungefär lika mycket som du beskriver din. jag tänkte börja med oljan eftersom det är billigt och lätt, kvarstår problemet får jag nog lämna in den. Vilken tur! vem pallar köpa två förp. för att få en halv dec extra haha. Vad det gäller bilen så verkar det som jag fick vad jag betalade för, inga större fel än så länge men den dricker fortf. olja (ca 0.5 l /100 mil), fick nedslag på besiktningen på samtliga däck samt sprucken vindruta (vilket bilfirman visste eftersom bilen hade anmärkningen sedan förra besiktningen.) Handbromsbackarna är slut men jag lyckades "lura" besiktningsmannen genom att låta skivorna rosta i två veckor innan jag åkte dit. |
|
|
Nu är oljan bytt! Ingen lösning på problemet men växlingarna går faktiskt smidigare. Jag var tvungen att köpa en oljebytarpump, 200 kr på mekonomen, för att få in all olja då påfyllnadshålet satt väldigt taskigt till (Vilket inte framgick i min haynes-manual). Men det är småslantar om man jämför med vad en verkstad förmodligen tar. Vad det gällde kvantitet så hällde jag tillbaks och mätte den gamla oljan, det är över en liter som finns original i växellådan, i redline-flaskan fattades det minst 0.5 dec. Sen hur känsligt det där med mängd olja är har jag ingen aning om. |
|
| Jag har för mig att nivån ska vara i höjd med påfyllnadspluggen. Kan vara värt att kolla upp det. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.