AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.706

Sommardäck - vågar jag mig på en budgetvariant :)

Pa
40
Pasha
525iT M-Sport '04 (E39)
Hej
Det är dags för nya sommarsulor även om det är 3-4 mm kvar dock kommer jag att åka långt i sommar och vill ha bra, nya däck.
Nu till min fråga.
Har idag en fälg som är skrapad i kanten, samt ett reservdäck, full size, av märke/modell:
235/45 R17 94Y Michelin PILOT PRIMACY *

Följaktligen vill jag köpa 3 st. nya däck, sätta dessa på "friska" fälgar, ta fram reservdäcket och begrava den trasiga i skuffen som reservdäck...

Nu är det bara ett problem, rullriktning - jag kan nämligen inte se att det finns någon riktning som jag skall beakta... Vågar jag bara köpa 3 st. däck och hoppas på det bästa. Någon kunnig människa här som vet detta på rak arm? Vet att dessa däck är vanligt förekommande på e39 och då speciellt M-sport paketerade sådana så jag hoppas på att någon kommer att känna igen sig, måste finnas fler snåla människor där ute :)))))
Jag menar, går det inte så går det inte, är nöjd med dessa, rullar bra och varar länge (nuvarande drygt 6000 mil) och kommer att köpa en hel uppsättning av dessa, men värt nästan 2k att slänga en fråga... :)

Tack på förhand
Pasha

Nedan finns en bild på däcket jag är intresserad av (ingen reklam, lovar :D):
Länk
au
362
audidriver
540iAT -97
är det en bestämd rullriktning så är det väl bara att vända på däcket innan man sätter det på fälgen eller??? om det finns en bestämd rullriktning ska det finnas pilar som visar i den riktningen.

sen så skulle inte jag vilja ha två olika däck på samma axel! det går bra att ha olika däck bak och fram men man ska helst ha samma däck på axlarna! Nu när jag såg bilden så fattade jag att det var samma däck du skulle köpa, men se till att reservdäcket är oanvänt så det har samma rulldiameter som det nya.

sen det där med budgetdäck är väl inga problem om man inte har tänkt att köra hårt eller på bana. det enda skulle väl vara om det är mycket vatten på vägen, då kan nog budgetdäckens sämre egenskaper visa sig. Sen om michelin är budget vet i fan, det är väl ett bra märkesdäck?
au
362
audidriver
540iAT -97
Det däcket verkar förresten ha en bestämd rullriktning
E3
1.828
E36
USA bilar
Primacy av den sorten har inte rullriktning, däremot är det ett sk assymetriskt däck, dvs det är märkt "inside" resp "outside" det syns ju tydligt på bilden också, tänk er att vända däcket på fälgen, då får du två "olika" mönster utåt...
Så inga problem, köp du 3 Primacy och spar pengar, om sen reservhjulet rullat några mil har ingen som helst betydelse såvida det inte är halvslitet...
au
362
audidriver
540iAT -97
inside samt outside är väl samma sak som att däcket har en bestämd rullriktning???
titta på bilden själv, om du tänker dig att däcket rullar "ifrån dig" så är det rätt riktning. skulle man sätta det åt andra hållet så vill inte jag sitta i bilen när det spöregnar! alltså har det en bestämd rullriktning.
au
362
audidriver
540iAT -97
angående mitt förra inlägg om att man bara behöver vända på däcket om det har en bestämd rullriktning så har jag och ett antal NASA-fysiker konstaterat att så kan man ju inte göra givetvis...
Pa
40
Pasha
525iT M-Sport '04 (E39)
@ Audidriver...hoppas du sov skönt sedan, inte lätt att försöka resonera med sig själv så pass tidigt på morgonen. :)))) Tack för din hjälp.

@ E36 - jag är också på din linje för det enda man kan se är outside/inside och nu förstår jag lite bättre det där med asymmetrin - tack! För att vara ärligt så har jag förundrats över olika mönster vid däckskifte sist. Men läser man på blir man upplyst. Ändå litar man mer på kunskapen som finns här mer än på egen förståelseförmåga... :)

Budgetvarianten går ut på att jag bara behöver köpa tre däck istf 4 :))) Blir ändå inte så där jätte billigt men billigare iaf... :)

"Reservdäcket" är ett fabriksnytt sådant och aldrig använt - det i kombination med en något repad fälg gav mig idén om detta sätt. Sedan att det inte var lätt att hitta samma Primacy är väl en helt annan historia. Men det var just detta med en liten stjärna i slutet hehe...

OK, jag drar väl slutsatsen att det bara är att beställa dessa.
"Eller??" - skriker en liten röst inombords just nu... :D

- A man has got to know his limitations -
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Däck märkta med "outside" har ingen bestämd rullriktning. Flyttar man ett däck med "outside" från höger till vänster sida, byter det rotationsriktning. Däck med bestämd rotationsriktning är mäkta "Rotation" + en pil.
Pascha: Om det är Primacy du har på nu åker du ledigt 1500-2000 mil till med 3-4 mm kvar.
E3
1.828
E36
USA bilar
Audimannen: Nej, inside outside har uingen rotationsriktning, montera ett assymetriskt däck på en fälg (rättvänt) och testa, hur du än flyttar det runt bilen har du outside utåt, montera ett rotationsbundet däck med pilen åt ex vänster (dvs ett vänsterdäck) flytta det till hö sida.. vips, däcket kommer att rulla fel väg..
Hoppas verkligen att du inte menade allvar ang NASAfysikerna?? Isf förklarar detta en del av haveriierna med rymdfärjorna...

Pasha: helt rätt uppfattat, fixa 3 st Primacy och rulla på, vänd bara utsidan utåt...
Pa
40
Pasha
525iT M-Sport '04 (E39)
@ Anders-72
Om det ändå vore så enkelt. Visst är det lite mönster kvar, men sist fick jag skifta bakdäcken fram då dessa var mer slitna. Men då upptäckte jag bakdäcken inte är jämnslitna, dags för en fyrhjulsinställning m.a.o. För nu har jag hela bilen skakandes följt av brummande ljud vid inbromsning. Och då jag skall bila ner till ex YU i sommar vill jag fräscha upp bilen inför färden genom Tyskland :))))
Jag har börjat med att byta skivor och belägg fram, insp.II är bokad, samt en ny uppsättning däck + fyrhjulsinställning borde göra susen.

@ E36 - tack för hjälpen!
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Ok. Kolla bara så att allt är glappfritt i upphängningen såväl bak som fram innan hjulinställning.
Pa
40
Pasha
525iT M-Sport '04 (E39)
Jo, tack...vet om det. Har läst hur mycket som helst om det här på forumet just för att det finns skrivet hur mycket som helst om saken. Det är ungefär så att det kan vara precis vad som helst ;)

Så jag börjar(de) i denna ända...skivor och belägg (hjälpte inte, nästan värre brummande), nya däck, fyrhjulsinställning(får se nu). Skall be killen rycka i först dock för att försäkra mig om att det är glappfritt.

Men det lär väl ändå bli just det sista grej man kollar som kommer att göra susen. Men då har jag väl äntligen uppnått idealet - en vibrationsfri E39...men fattig som en mus...hehehehe

- A man has got to know his limitations -
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.