AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.386

Varm bromsskiva

Ev
1
Evisu
325 Cab -94
Hej..!

Gjorde en ganska vanlig inbromsning idag när jag kom ifatt en långtradare, då började hela ratten skaka sen började det lukta bränt.. skakandet avtog men lukten blev värre, stannade och kollade såg att det rök från skivan höger fram, den andra var kall.. åkte hem med bilen.. luktade väldigt mycket och skivan var varm när jag kom hem, inga missljud, kändes inget el liknande.. bromsskivorna och beläggen är nästan nya.. vad kan va fel..!? såg inget konstigt med ett okunningt öga..

bilen är en 325:a -94

Visa användare
90
BWM_Aleks
BMW 325i E90 -06
Om dem nyligen är bytta så är det "hinnan" som håller på att brännas bort och då brukar det ryka från bromsarna och det luktar brännt gummi. Men om det fortsätter så hela tiden så ligger förmodligen belägget på skivan hela tiden. Du får se till att bromsa in ett par hårda inbromsningar så dem "lägger sig" rätt...det räcker med ett par hårdare inbromsningar på tex avfart från motorvägen eller liknande.
Så oroa dig inte om du nyligen bytt beläggen o dem luktar osv för det är normalt
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Det troligaste är att du har ett kärvande bromsok på höger framhjul.

__
Min bil:
Länk
Visa användare
90
BWM_Aleks
BMW 325i E90 -06
Om bromsoket kärvar höger fram så kan du se det på dem gamla beläggen om dem är mer slitna än dem vänstra.... Men att det ryker från nya belägg är inget konstigt utan helt normalt då "skyddet" på ytan bränns bort.
Ti
608
TimS
325i -88
lättast är väl att lyfta o kolla så bromsar inte ligger i...

att det vibrerade när du bromsade brukar väl oftast vara att skivan inte är helt rak.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.