AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
5.004

Ni som överladdar, hur gör ni med besiktning?

Sida 2 av 2
så trafikförsäkringen gäller alltså trots att man trimmat? man går alltså inte helt försäkringslös vid en olycka då?

ra
976
rawsezx
Tesla Model X Long range Raven

Trafikskadelagen 1975:1410.

Länk
Va!!!!! måste man besikta bilen???
Då kanske det är dags, det var ju några år sedan. Men jag tror nog co:n lär ligga på 30-40,hehe

Jag har krockat med Svarten en gång och försäkringsbolaget sa inte ett pyts utan betalade pengarna åt mig direkt pga att det var den andres fel till 100%
Sen om det var rätt av dom vette tusan.

Livet börjar vid 3bar
min bmw 324td hemsida Länk
Visa användare
586
jorgen
M535 turbo
648whp...

blev stoppad för någon månad sedan då bilen var obesiktad o fick böter på 1600kr. det är ju därför man ska ha en bli före 75 så man kan åka lagligt :-)

Mvh.JÖRGEN

Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
rawsezx och ryk330xi:

Det verkar som om trafikförsäkringen alltid ersätter skador som uppkommit, även med trimmad bil?

Om man inte ens har en trafikförsäkring själv så går väl trafikförsäkringsföreningen in och ersätter?

Mvh
jorgen: då hade jag tur, fick 1200kr för densamma nyligt, körde avställd med körförbud. Tyckte faktiskt det var billigt och påpekade det till polisen.

Livet börjar vid 3bar
min bmw 324td hemsida Länk
rob_t_j72
stämmer bra
E
1.156
E
320 ci cab -04
Jag vet att jag drar upp "värsta senariet". Men varför skall ett affärsdrivande försäkringsbolag ersätta skada för bil som ägaren/föraren vet inte går att besikta? Min erfarenhet av försäkringsbolag är att de kan vara mycket gnidna i sina bedömningar. Jag har tidigare skrivit långa inlägg och förklarat de logiska sambanden. Orkar inte rapa upp allt en gång till. Jag har hört "det är bara" så många gånger. Men det är aldrig "bara" aldrig "enkelt" utan tvärtom. Kör hår, vissa måste lära sig den hårda vägen.

E
E
Därför trafikförsäkringen inte är ett vinstdrivande företag. Trafikförsäkringen betalas i samband med annan försäkring men den är helt fristående från det bolaget du täcknar din ordinära försäkring.

Jag körde tex cross på bana och då gick trafikförsäkringsföreningen in då jag inte hade den trafikförsäkrad.
Min advokat har berättat om fall där förarnen varit utan körkort och på fyllan krockat och fått full ersättnig.
Det är skillnad på trafikförsäkring och vagnskadeförsäkring
Vad är en trafikförsäkring?
Trafikförsäkringen är en obligatorisk försäkring som ger ersättning vid vissa typer av skador i trafiken. Några exempel:

Alla personer som skadas vid en olycka med det försäkrade fordonet får ersättning för skada på person. Det gäller både förare och passagerare.
Om den skadade har medverkat till skadan genom uppsåt, grov vårdslöshet eller annan vårdslöshet i samband med rattfylleri, kan ersättningen minska.
Om det sker en kollision med ett annat fordon, med sakskador som följd, ersätts skadorna som grundregel av trafikförsäkringen. Om det är du som har orsakat olyckan ersätts skadorna genom din försäkring. Är den person som du krockat med ansvarig för olyckan, ersätter den personens trafikförsäkring skadorna.
Om du krockar med något annat än ett motorfordon, till exempel en lyktstolpe, ersätts sakskadorna som regel av din trafikförsäkring.

Observera att du inte får ersättning för

skador på det egna fordonet
varor som transporteras om du själv har orsakat skadan.
Enligt trafikskadelagen (1975:1410) ska alla motordrivna fordon som används i trafik vara trafikförsäkrade. Andra fordonsförsäkringar, hel- eller halvförsäkringar, kan du teckna om du vill.

Länk till ovan text
Länk

Som du ser så får alla ersättning, om du gjort det med uppsåt eller tex tattfylla så KAN beloppet minska, inte utebli eller alls säkert att det minskar
detta gäller alltså även om du kör trimmat och krockar? att jag får ut trafikförsäkring ändå?

chrilleleijon
Jag vet inte hur mångas gånger och hur jag ska kunna förklara det på ett bättre sätt än ovan så att folk ska förstå. JA trafikförsäkrigen gäller om du kör med trimm och krockar,
haha sorry :P

har inte hängt med i tråden på länge sen skummade jag bara igenom det lite snabbt..

ber om ursäkt för onödigt tjat.. man är ju inte trög ;)

Vad händer egentligen om man kör avställd bil och obesiktigad samt oförsäkrad och krockar? Blir man då personligt ansvarig för olyckan? Fängelsestraff, dagsböter?

Om nu inte straffet är mer än någon tusenlapp i böter varför kör inte alla med gamla bilar så eller gör man?
samuel2
Läs svaren här ovan och lyckas du inte lista ut svaret på trafikförsäkringen då så är det ingen ide att förklara det vidare för dig då du aldrig kommer förstå.

Straffet är väl en helt annan sak än om trafikförsäkringen gäller! Självklart kommer du få ett straff om du kör en stulen bil rattfull men trafikförsäkringen gäller likt fan
samma fråga kanske.......................

Är försäkringen GILTLIG! om man har en bil som inte är besiktigad/påställd men är trafikförsäkrad? De jag har fått höra alla andra gånger förut när man gjort bilaffärer å ringt till försäkringsbolagen är att försäkringen inte börja gälla förns bilen är påställd/besiktigad.....
Det är två skilda saker med påställd och besiktad, bilen kan ju vara besiktad men avställd. Se till att betala din trafikförsäkring bara så ska det vara lungt med den iallafall, hel- och halvförsäkring vet jag inte riktigt hur det funkar med, du kan ju forska i det och skriva vad du kommer fram till i denna tråd :)
Jorgen: Ännu hellre en före 1950 då, behöver man inte ens besiktiga.

Last night i stayed up late playing poker with Tarot cards. I got a full house and four people died.
Visa användare
586
jorgen
M535 turbo
648whp...

kaptenlöjtnant

Har lite svårt att hitta en rolig bmw att bygga turbo på för 1950 ;)

Mvh.JÖRGEN

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.