AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
5.005

Ni som överladdar, hur gör ni med besiktning?

Sida 1 av 2
Ser många som turbokonverterar sina 325 eller 328 och vissa kör med kompressor.. hur som helst, plockar ni ner allt när det är dags för besiktning? Eller har ni dom bara som busbilar och skiter i besiktningen? Jag menar, det lär inte gå igenom?

Själv är jag sugen på kompressor till min 540, vilket jag har hört olika sätt som man "kan" ta sig igenom besiktningen med..

Förresten lär man inte få ut någon försäkring vid krock om detta upptäcks?

Bara lite fundersam då jag själv aldrig har konverterat innan..

E
1.156
E
320 ci cab -04
Har ingen egen turbokonvertering pga. det du säger om krock. Kan i värsta fall bli rätt dyr historia.

De fall jag känner till använder "besiktningsmotor" dvs plockar ur motor med vx låda.

Sen skall man ha klart för sig att även om du beskiktar med besiktningsmotor och sedan sätter i din turbokonverting så är bilen inte längre besiktad. Men vid en snabb okulär utanpåbesiktning av farbror blå så ser vederbörande dock ingen skillnad, vilket är den avgörande frågan. Det gäller sedan att inte bli uppmärksammad så farbror blå stoppar en så fort dom ser bilen....

E
Ja precis, då lär man få betala för det mesta.. =/

Aha, fan vad krångligt, inget man orkar ge sig in på alltså..

Nej precis, det förstår man ju att det inte blir helt lagligt då, man lurar ju dom så att säga.

Visa användare
20
westerbmw
Bmw 318i -89
Men i sverige får man väl besikta som ombyggt fordon bara man väger bilen o visar bromspapper m.m.?
E
1.156
E
320 ci cab -04
Tyvärr westerbmw är det inte så enkelt. Kan inte reglerna men har förstått att det är i princip omöjligt att få i en turbokoverterad motor lagligt i en bil efter -75 årsmodell. Däremot kan man byta till en volvoturbomotor och få den laglig. Sen vrider man givetvis på krämen och vips blev bilen olaglig...

E
Jo
95
Johan 525
535i AC Schnitzer S5 -91
Det vanligaste tror jag är (använder det själv iaf)att man har en brukis till vardagen och en busis som man använder vid väl valda tillfällen och som varken besiktningen eller Tusse Batong bör få fingra på..

En besiktning med oftast tillhörande ombesiktning kostar ju ungefär lika mycket som en "Olovligt brukande av fordon".. Dom ville då inte direkt avrätta mig i dikeskanten när jag blev stoppad.:

"-Åk hem med den där för f-n och så vill jag inte se den nåt mer!" + strax under tusingen i böter. :)

Har man effekt, behövs ingen finish.
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Men man undrar lite vad som händer vid en ev. olycka med personskador.
Har inte försäkringsbolaget synpunkter om dom upptäcker att det sitter en
kompressormatad dubbelturbo V10 med lustgas i en E30?

/L
Visa användare
20
westerbmw
Bmw 318i -89
ja bor ju inte i sverige så är säkert så att ja inte har nåt vidare på klart.. Iaf på åland o i finland så är det nog bara att vackert byta motor lr dom som inte har så mkt effekt så finns det folk som sänker laddtrycket till besiktning o visar upp bromspapper på kanske 0,1-0,2 bar dvs mindre än 25% ökning. o sen efter besiktning höjjer man igen till vad som är lämpligt för att hålla humöret på en passlig nivå..:)
Jo
95
Johan 525
535i AC Schnitzer S5 -91
Har försökt kolla runt lite och det är en djungel! Antagligen fullt med snorrika advokater i..
Läst på ett av våra största förs.företags sidor:

"Om du inser att "piiip" tidigare har fått oriktiga eller ofullständiga uppgifter om förhållanden av uppenbar betydelse för riskbedömningen, är du skyldig att utan oskäligt dröjsmål rätta uppgifterna.
FÖRSÄKRINGSREGLER
52
G
Om du vid fullgörandet av din upplysningsplikt har förfarit svikligt eller i strid mot tro och heder, är avtalet ogiltigt enligt vad som sägs i lagen (1915:218) om avtal och rättshandlingar på förmögenhetsrättens område och "piiip" är fritt från ansvar för försäkringsfall som inträffar därefter.
Har du annars uppsåtligen eller av oaktsamhet eftersatt din upplysningsplikt, kan ersättningen sättas ned i fråga om varje försäkrad efter vad som är skäligt med hänsyn till den betydelse förhållandet skulle ha haft för "piiip"`s bedömning av risken, det uppsåt eller den oaktsamhet som har förekommit och övriga omständigheter.

Jisses! :)
Och vad personskador anbelangar så kan man ha en fristående sådan som vad jag förstår gäller oavsett viket fordon jag färdas i.

Har man effekt, behövs ingen finish.
Visa användare
20
westerbmw
Bmw 318i -89
herregud.. dom ha verkligen funderat efter när dom ha skrivit d där så att ingen ska förstå va d betyder..;p
hb
323
hbengtsson
E91 325iA Touring
E36 328iA

FÖLJDFRÅGA; Hur mycket kan man göra på sin bil utan att äventyra besiktningen? Dvs - hur många extra HK kan man plocka ut fullt lagligt?
Matnyttigt; Länk

Ombyggt fordon;

2. Ombyggt fordon.
a.Borttagning av tak till cab på ett fordon med självbärande kaross.
Info för cab. bygge med öppningsbara dörrar.
b.Borttagning av tak till cab och motorbyte med en effektökning på max 20% samt en vridmomentökning med max 10% på ett fordon med självbärande kaross.
c. Byte av fram och bakvagn, motor och växellåda, bromssystem samt styrning.
d. Förlängning av fordon inom rimliga gränser (limousine).
e. Förkortning av fordon med kortare hjulbas men inom rimliga gränser.
e. Personbil byggs om till pickup med samma totalvikt.Gäller fordon med självbärande kaross.
f. Ändring av antal dörrar genom ombyggnad. Gäller fordon med självbärande kaross.
g. Ändring till bakhjulsdrift om detta kan göras utan större ingrepp i stommen.

Det verkar inte helt enkelt men om man byter tillräckligt mycket delar på bilen så borde man få igenom den som ombyggt fordon för cirka 4000:-

Last night i stayed up late playing poker with Tarot cards. I got a full house and four people died.
Jo
95
Johan 525
535i AC Schnitzer S5 -91
westerbmw:
Ja, det är juridik på hög nivå, men notera att det står om du UPPSÅTLIGEN eller av OAKTSAMHET eftersatt bla bla.. Vilket i slutänden innebär att om man övertygar ordningsmakten att man har tummen mitt i handen, ser till att använda cockerspaniel-blicken och kastar in ett och annat "I know nooooothing!" här och där om man skulle bli stoppad, så går det nog vägen..

Dock ska INTE detta ses som en uppmaning att bryta mot lagen!
Inte heller som någon garanti för att det fungerar i alla väder! :b
E
1.156
E
320 ci cab -04
Om man turbokonverterar så anser troligtvis tinget att man känner till eller borde känna till att det är olagligt. Har man körkort borde man känna till osv.... Jag tror aldrig att du i domstol kan hävda att du inte förstod att din lätt modifierade M3:a från 2005 med 800 hk borde regbesiktas innan den framförs på allmän väg... Tyvärr....

Blir det personskador och "piiip" får reda på att bilen du framfört inte är besiktda i det skick den framförs så skulle jag satsa mina pengar på att du blir personligen ansvarig för alla skadekostnader.

För att ytterligare motivera mina synpunkter så kan jag konstatera att "piip":s dyra advokater skrivit det finstilta. De har gjort det för att om möjligt hitta en godtagbar ursäkt att inte betala ut skadeersättning.

E
När jag funderade på att konvertera så ringde jag helt enkelt försäkringsbolaget och frågade. De sa att trafikförsäkring inte skulle vara något problem iallafall har jag för mig. Ett förslag är väl att man ringer och frågar och spelar in samtalet om man är orolig.
Med böter så kan man ju tänka sig att betala en slant för att man har piffat till motorn, har man otur så får man ju betala för sin helt lagliga bil som råkat felparkera och det är fan så mycket tråkigare.... Hittade 6 lappar på rutan i morse för att jag råkat glömma sätta parkeringstillståndet i framrutan och låtit den bilen stå drygt en vecka, 2400kr.... Nog hade jag hellre fått böter för turbo om jag fick välj.
E
1.156
E
320 ci cab -04
Sambanden är logiska tycker jag. Ett bilen skall vara besiktad för att försäkringen skall gälla. Två, när du sätter i turbon så är bilen per definition obesiktad och därmed går den inte att försäkra för att framföras på allmän väg. Böter för turbo eller parkeringsböter? Om du hade en turbokonverterad bil hade du aldrig glömt p-tillståndet?

Smäller man med en turbokonverterad bil kan det bli dyrt, mycket dyrt. Böter på 2500 kr är något av felräkningspengar i det sammanhanget. I värsta fall kan man bli skyldig att ersätta försäkringsbolaget för invaliditskostnader på "trejde man". Det är långa åttaganden som gör att du i värsta fall får leva existensminimum i princip resten av livet. Jag tror (obs tror) att försäkringsbolaget ersätter "tredje man" och därefter stämmer dig. Och i princip tycker jag att det är rätt sätt att hantera det på. Sen tycker jag att vi har regida regler för konvertingar i Sverige - men det är en annan sak.

E
Am
569
Ambush
540i/6-94
Snälla nån - är det någon av er som kläcker ur er dessa mardrömsscenarion som verkligen har torrt på fötterna? Jag vill varken uppmuntra trimning eller säga att jag vet bäst men lite logiskt tänkande kanske inte skadar.

Om en person blir dömd till dråp eller vållande till annans död så stannar böterna vid ett par hundra tusen som mest i vårt rättssystem. Att då proklamera att försäkringsbolagen skulle kunna sätta en person på fattighuset om dom krockat en obesiktad bil är ju fullständigt orimligt.

Oj, glömde nästan bort att jag startade denna tråd :P men det var mycket intressant läsning :) älskar bilen jag har och det vore så kul med lite mer "överraskningseffekt" eftersom att det lika gärna kunde vara en 520 jag åker i :D

men lite uppskrämd blir man allt av all denna information om regler och straff =/ vill ju inte precis bli skuldsatt om det skulle hända något..

men att sätta på en kompressor kan ju inte vara mer fel än vissa laddtryckshöjningar :P
oj den sista meningen vet jag inte vart den kom ifrån, lät lite konstig..

"E" lyssnar du vad jag säger eller har du pratat med något förskringsbolag som säger annorlunda än vad de sa till mig? Trafikförsäkringen gäller även om jag toktrimmat bilen enligt mitt försäkringsbolag, Dina försäkringar eller om det var If jag pratade med. Trafikförsäkringen ska täcka den andra bilen och personskador. Om du nu kör som en riktig korkskalle och krockar andra med vett och vilja så spelar det nog mindre roll om du är försäkrad eller inte du får nog böter i vilket fall....
oake
Du har helt rätt att trafikförsäkringen gäller. Det är många tyckare och tänkare på forum som inte har en aning vad som gäller men berättar gladerligen och självsäkert hur saker och ting fungerar.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.