|
|
|
|---|---|
|
Tjena! Då jag har haft rassel och minskad effekt på låga varv har jag beställt hem en ny Sachsvanos. Någon som bytt vanosen på sin 3.2:a själv? Mvh Markus | |
|
"Markus_m3" Hej! Vill bara säga att jag hade samma fenomen på min m3 3,0 fast jag rengjorde bara lödningarna på magnetventilerna. Fick tillbaka bottenvridet och kom även mer på höga varv. Vart inne på bmw och dem sa att det bara är att köpa ny vanos. Men dem vill ju tjäna snabba pengar också. Har hört att rasar vanos blir den slöare än en 328. Går typ som en 325:a. Men om du är säker på att hela vanos enheten är kras så kan jag bara beklaga. Fick ett kostnads förslag på 22 000:- men för dig lär det väl bli det dubbla då du har dubbel vanos. Själv ska jag byta o-ringarna också och då hoppas jag att den drar som den ska. Ville bara säga att du inte behöver byta hela vanos bara för att den inte svarar som den ska. Är det nåt vajjsing med magnetventilerna blir det ju betydligt billigare. Och på din fråga så kan jag bara säga att jag inte hört någon som gjort det. Men tvivlar inte på att det är endel som gjort det. Mvh ps: Angående rasslet så tvivlar jag på att det skulle medföra effekt förlust. Är bara vanos växellådan som har blivit lite glappig. |
|
|
Skrev att jag hade rassel OCH minskad effekt på låga och även högre varv. Inte att effektförsluten kommer från rasslet. Har du någon bra beskrivning ang hur man rengör magnetventilerna och byter o-ringarna? Jag fick ett kostnadsförslag på bmw med byte av enheterna inkl jobb på 25000:- Mvh Markus |
|
|
Har kommit över en Sachs vanos till en 3.2 för 6000:- Har gått 50 mil sedan ny. Läste i en av era trådar vad det skulle kosta att bara byta magnetventilerna så då tyckte jag det var lika bra att köpa en näst intill helt ny vanos för samma pengar. Nu är det bara frågan om det bara är till att ta bort den gamla och sätta dit den nya. Mvh Markus |
|
pg_ice |
6000:- låter billigt byt! du vet väl vart ventilerna sitter eller? du kan ju börja att leta reda på motorn skämtar bara :) |
|
Motorn?? Vad är de för någe?? Ventilerna vet jag iallafall, e ju dem man pumpar in luft i när man pumpar däcken =) Ja 6k e riktigt billigt. Frågan är om det bara är att ta ut den gamla och sätta dit den nya, ingen som bytt vanos själv? Mvh Markus |
|
|
Ja är vell i princip bara att byta men en del pillande, jag vet att jag fick en utförlig beskrivning på just rivning av vanos och i hopsätande på pdf fil här på forumet, ska se om jag hittar på tråden. Kan till lägas att bmw påstår att den ska kalibreras efter byte, men va fan de finns ju sträck att linjera när du monterar tydligen, så många hävdar att de kan man göra själv :) |
|
| ska tydligen provtryckas har jag hört, dock ingen aning om hur. :( | |
| aha okej Fritte, men i och för sig om man gör allt själv förutom provtryckning så borde de ju inte bli allt för dyrt ändå tycker man ju :) | |
|
Hittade en av länkarna jag tror du kan ha användning av. Länk Länk Länk |
|
|
Fricke - Nu hängde jag inte riktigt med i dina länkar. Fanns ju ingen som visade hur man byter? Mvh Markus |
|
|
Okej men snacka med killen som har användar namn: Macke 325 här på forumet, har för mig att han har de mesta av BMWs meck gaid. MVH Fricke |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.