|
|
|
|---|---|
|
Hur väl går det att köra en sådan på etanol? Vilken blandning krävs i så fall om man väljer att köra etanol i tanken? | |
STi |
Hur funkar det på e46 i övrigt? |
|
Jag tänkte ställa frågan direkt vad gäller 330:n därför att det verkar vara en del som skiljer motorerna åt på E46:orna. Någon som vet och inte gissar? |
|
| Ingen som kört sin 330 på Etanol och kan berätta om vad som kan vara en lämplig blandning i så fall? | |
STi |
Börjar inte motorlampan lysa? |
|
Jag körde ett tag min 323Ci-00 på 1/3 e85, tog jag i mer lös motorlampan. Sen träffade jag en kille som jobbar på hos en Svensk biltillverkare i Gbg, med just utveckling av etanolbilar, och han varnade mig för att motorn kunde ta skada, efter det är det Shell 99 oktan som gäller. Han körde av nån anledning BMW privat. BMW CS #5206 |
|
STi |
Lyser motorlampan konstant eller skocknar den efter en stund eller måste man åka in på firma för att släcka den? |
| Det är inte lämpligt att blanda i nån betydande mängd i någon motor, om du inte först bytt ut delar av bränslesystemet. Tänk på att en "etanolmotor" i en ny bil inte bara har skillnader i spridare och mappning... | |
|
Jag har kört min 330iX på 50/50 95 och E85, det funkade jättebra i 10 mil sen tändes motorlampan, efter 2 tankningar med vanlig bensin bara så slocknade lampan av sig själv. Har tidigare kört 1/3 E85 under längre tid utan problem (har dock bytt olja lite tätare) |
|
| hur gör ni? tankar ni med etanol först för att det är den mindre mängden och fyller på resten med bensin så det blandas i tanken? Eller tvärtom. Jag tycker jag sällan ser E85, men det kanske beror på att jag inte letat. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.