AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
981

Första bil.. 325 eller 328 ?!

Tjenare, nu har jag länge letat efter en bra första bil. BMW 325 eller 328 verkar vara en riktigt vettig bil.

Vad säger ni som äger någon av dessa bilar? typiska fel? vad ska man tänka på speciellt för denna bil när man köper den?

Jag är också intresserad av hur stor skillnaden är, för och nackdelar? märks det att det är en 328 motormässigt?

Mvh Niklas
Visa användare
83
DonThomaso
328i Coupé Individual -95
är det E36 karossen du funderar på?

Finns nog fler disskussioner än någon på forumet orkar räkna till beträffande dessa bilar/motorer, men mitt intryck är väl följande:

325 (M50): 192hk, effekten kommer först på höga varv, fanns 91-94. Äldre bilar så generellt så har de gått länge, är i lite sämre skick men kostar därmed mindre.
328 (M52): 193hk, effekten kommer redan på låga varv, ersatte 325 och fanns 95-99. Även om det skiljer en ynka hk på pappret så är 328 klart snabbare. Dock är karaktären på motorn lite mer lugn iom gott om effekt på låga varv och dessutom en liten begränsning i insuget som gör att den tröttnat lite efter 5300 varv. Många verkar därför uppleva (karaktären) på 325 som "sportigare".

Tycker även du ska ta in 323 i funderingarna, samma motor som 328 (M52) med 2,5 liters volym även om den heter 323. 170hk men går jämt med en 325 M52.

Hänvisar även till modellguiden och begagnatguiden här på sidan för typiska fel, info och bra att tänka på.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.